Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ej fungerande kupéfläkt OG9-5

  1. #1

    Ej fungerande kupéfläkt OG9-5

    Hej!

    Blir mitt första inlägg här trots otaliga timmar av kunskapsletande här.

    Har en Saab kombi 9-5 OG 2006. Min fjärde Saab I ordningen.
    Sedan I somras har kupéfläkten varit väldigt svajjig I styrka. Kan vara helt död vid start för att sedan starta igång långsamt.
    Sen kan den också svajja upp och ner som om stormen viner om husknuten. (väldigt naturtroget faktiskt)
    Den kan också helt plötsligt helt lägga av för att sedan efter någon minut sakta öka I styrka.

    Kylan funkar.
    Värmen funkar.

    Den funkar inte bättre om jag kör manuellt.

    Köpte ny kupéfläkt och byte igår. Gick bra. Tänk dock på att ha en bra avdragare tills hands för att få av torkararmarna. Och ta extra tiden att skruva av mittersta torkararmsfästet (hylsa 10 med förlängning) som blockerar kupéfläkten så går det betydligt enklare att lyfta I och ur kupéfläkten.
    Var också försiktig när ni lifter ut hela plastskyddet som sitter under vindrutan. Det sitter vita fästen som hakar I glaset i underkant längs med hela glaset. Två av dessa sprack för mig.

    Trots ny kupéfläkt så kvarstår samma fel.

    Ska jag ge mig på en ny fläktregulator/fläktmotstånd. Har förstått att den sitter under handskfacket.

    Finns det andra givare som kan orsaka detta fel. Solsensorn?
    Säkringarna har jag faktiskt inte kollat, men då borde väl fläkten vara helt död om nån säkring är paj.

    // Fredrik

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS Fredrik
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Tack Herman!



    Har förövrigt inte gett mig in på att byta motståndet än. 3600kr är lite för mycket för att inte undersöka andra ev fel innan.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-12-16 klockan 11:12. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Har liknande problem på min 9-5 -05 och har idag felsökt mitt reglerdon (fläktreglerdon, fläktmotstånd) till kupéfläkten . Har tidigare haft ur fläkten och kollat kol och provkört motorn utanför bilen utan problem. Säkring 22 på 40 ampere är hel.


    Reglerdonet är nummer 34A: http://www.jimellissaabparts.com/pro...6/5468152.html

    Så här kollade jag reglerdonet:
    1. Plockade ur handskfacket ungefär så här. Reglerdonet finns inte med på dessa bilder. Mitt sitter i kupéfilterluckans lock.
    2. Lossade kontakten ovanför reglerdonet. Kontakten med med tjock röd och tjock svart kabel och tre tunna kablar. Denna kabel kommer från ACC-panelen.
    3. Kollade att jag hade 12V mellan svarta och röda.
    4. Mätte mellan grön/vit (referens jord) och grön/brun (styrspänning). Med fläkten satt på lägsta hastighet på ACC-panelen fick jag 1V. Ökade jag hastigheten till max ökade volten sakta upp till 5V. Mätte även mellan orange/vit (B+) och grön/vit och fick 12V. Detta betydde att ACC-panelen fungerade som den skulle.

    5. Nu ville jag testa om kupéfläkten gick att köra utan reglerdonet där den satt.
    6. Tog ur säkring 22. Lossade reglerdonet från kupéfilterlocket.
    7. Skalade försiktigt av lite isolering på röd/brun och den mellantjocka svarta kabeln som gick in i reglerdonet.
    8. Skarvade in en strömbrytare mellan de nyss skalade kablarna och kopplade på detta vis förbi jorden som går genom reglerdonet till kupéfläktmotorn.
    9. Satte i säkring 22 och slog till den inkopplade strömbrytaren och då startade kupéfläkten. Fläkten är med andra ord fortfarande hel.



    Då min 9-5 -05 är senare än chassinummer 53512949 och är vänsterstyrd så skall jag, precis som trådskaparen ha reglerdon 5468152 enligt Saabs dokumentation. (EPC)

    En fråga till forumet: Kan reglerdonet lagas eller är det nytt (bättre begagnat) som gäller?
    Tänkte mest på om det bara är en transistor eller liknande som har gett sig så är den kanske möjlig att byta ut som komponent.
    Senast redigerat av mioh den 2016-12-26 klockan 17:05.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Är det möjligt att öppna upp den så kan man ju kolla men ofta är dom helgjutna.
    Sitter nog någnslags tyristor som kan styra högre strömmar.

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Köpte ett reglerdon igår som jag ska byta till. Blir till att öppna det gamla för att se hur det ser ut efter bytet är gjort. Går det att laga så är det ju inte fel. Finns få begagnade på skrotarna, och ett nytt är inte gratis.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Du har gjort mange relevante målinger inn til regulatoren og målte du også utgangen til vifta, positiv probe på avisolert röd/brun (2,5mm2) ledning, med referanse til jord?

    Det skal bli interessant å høre hva du finner i tilfelle du åpner den utmonterte regulatoren. Det går jo en god del høyere strøm igjennom spenningsregulatoren på utgangen der, enn igjennom komparatorene i glødetrådsvakta - som har gjentatte tilfeller av loddepunktsproblemer. Kan det være slik her også?

    Godt Nyttår.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Blir till att öppna det gamla för att se hur det ser ut efter bytet är gjort.
    Har du lyckats öppna regulatorn?

    De elektronikenheter i Saabarna jag gett mig på har i nästan alla fall haft tecken på mekanisk stress/utmattning så det vore intressant med bilder på en öppnad kupéfläktregulator?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Började skriva ett inlägg med ordet "nej" när jag läste ditt inlägg, men lade ner det och gick ut i garaget istället. Två + en torx-skruv T10 senare var regulatorn öppnad och kylflänsen demonterad. Gick lättare än vad jag trott. Forumet förminskade bilderna, men de finns i större upplösning (12Mp) om så önskas. Gör då givetvis länkar till bilderna och inget annat.

    Ser inte ut att vara några konstigheter. Har inte letat efter spruckna lödningar, men det är kanske det som är troligaste felorsaken?

    9_5reglerdon_1.jpg

    9_5reglerdon_2.jpg

    9_5reglerdon_3.jpg

    9_5reglerdon_4.jpg

    9_5reglerdon_5.jpg
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Det ensamma motståndet på baksidan ser ut att sitta kasst, testa löda om alla anslutningar som ärgat om det blir bättre då.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  11. #11
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    90
    Bara standardkomponenter förutom mosfeten som vore intressant att se beteckningen på. Kan du böja upp den lite så att man ser andra sidan?

    Den lilla ic-kretsen är en dubbel op-förstärkare av vanlig typ. R10 som är den stora metallbygeln är ett motstånd till jord och om man mäter spänningen över det vet man också strömmen genom fläkten. Op-förstärkarna är nog till för att ge styrspänning till gaten på mosfeten. Man kan då fixa så att styrspänningen från ACC'n blir linjär mot fläktströmmen. Annars blir en mosfet ganska olinjär och då blir strömmen också känslig för temperatur och komponentvariationer.

    När jag bytt ut mitt reglerdon (annan parallell tråd) ska jag rita ner schemat för modulen.
    Vilket art.nr. har den öppnade enheten?
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    GhostsOfOnyx - De lödningarna ser onekligen skumma ut. Nu fungerar min fläkt som den ska efter reglerdonsbytet tidigare, så även om jag löder om så kommer jag nog inte riva isär bilen för att prova för tillfället.

    Märkning på kablar:
    VALEO PART NO. 984129B 02
    SAAB PART NO. 54 68 152

    Står ACCEL AB SWEDEN på reglerdonets plasthölje.

    Kommer från min bil som nämns några inlägg längre upp, dvs en 9-5 -05 biopower med senare chassinummer än 53512949 som är vänsterstyrd.



    9_5reglerdon_6.jpg

    9_5reglerdon_8.jpg

    9_5reglerdon_7.jpg

    9_5reglerdon_9.jpg

    9_5reglerdon_10.jpg
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Samma mosfet som i ng900/og9-3 då. Och där brukar den gå sönder. Kul att man väljer samma koncept en gång till...

    http://forum.saabturboclub.com/showt...hlight=irfp054

    2 användare gillar detta inlägg

    mioh, RZ

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Klimatanläggning/Kupéfläkt fungerar inte...

    Hej!

    Jag har en SAAB 9-5 Kombi (YS3E) 1.9 TiD Diesel 2008, där kupéfläkten slutade fungera. Fläktenheten är nu bytt men fortfarande inget 'blås' i kupén. När jag vrider på/upp mittreglaget på konsollen så hörs ett klick som att fläkten slår på men sedan händer ingenting.

    Vad kan det vara för någonting som inte fungerar nu... säkringar, relän är kollade...?

    Tacksam för hjälp!

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Vad är det du bytt ? menar du "fläktmotståndet" (som inte är ett motstånd) eller själva fläkten ?

    Fläkten är ju inte helt ovanligt att den pajar med åldern, om det var den du bytte så kan du kortsluta rätt kablar vid fläktmotståndet för att se att den startar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ej fungerande Farthållare på OG9-5 SS
    Av mrJK86 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 17:08
  2. [LÖST] Icke fungerande helljus OG9-3
    Av imported_Bergstrom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 23:53
  3. Hel-ljus på en 9000 -96:a ej fungerande.
    Av Cabmange i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 01:11
  4. Fungerande IC
    Av Snucke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 20:58
  5. Fungerande AC på og900?
    Av HardTimesCrew i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 21:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •