Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Svårstartad vid kallt väder, BLS 2,0t-08(9-3 2,0t Biopower)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76

    Svårstartad vid kallt väder, BLS 2,0t-08(9-3 2,0t Biopower)

    Bil enligt rubrik, automat, gått ca 15 000 mil. Fräscha tändstift, 74% etanol enligt eSID samt 9,4V crank voltage, också enligt eSID. Symptomet är att när det blir neråt -10 och kallare så är den rätt tjurig att starta trots motorvärmare. Idag var det ca -12 och motorvärmaren hade stått på drygt 3 timmar. Hade samma problem förra vintern, och är lite oavsett andel etanol känns det som. Den startar, fast jag får gnugga rätt länge på startmotorn innan den går igång, hackar lite grann och sen går den jämnt och fint. Inga dtc och går som ett urverk för övrigt. Några idéer runt detta?
    Tobbe
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Troligen helt som det skall vara. Jag vet att 9-5 BioPower original kan gå illa som sjutton i början om temperaturen är under nollan. Dock kan det ju vara värt att kolla om det finns en programvaruuppdatering till den, det gjordes ju en del utveckling efter 2008
    Gå hit:
    https://tis2web.service.gm.com/tis2web/
    Fyll i ditt chassinummer, välj "Hämta KAL-ID"
    På nästa sida, välj ECM, klicka nästa
    Programmering, nästa
    B207L, nästa
    BioPower, nästa
    Jag valde en slumpmässig 2008, och den skall ha 5557496

    Om du har tillgång till TECH2 så skall du kunna se vilken version du har i bilen.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    Fast den 9-3 1,8t Biopower av samma årsmodell jag hade innan uppvisade inga såna tendenser överhuvudtaget under de åren jag hade den, startade utan problem varje vinter även om jag körde på e85, därav att det känns som att det är nåt som inte står helt rätt till.
    Tobbe

    Men jag ska kolla upp det där med programvaruuppdatering, gäller bara att få tag i rätt kort så att t2:an vill prata med min bil.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-12-12 klockan 19:17.
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    Verkar vara lite trixigt att få T2:an att prata med min BLS eftersom det inte är en Saab dock, så jag får jaga rätt på rätt programvara till den först.
    Testade i morse att starta utan att använda motorvärmaren , ca 6 minusgrader ute, och den startar direkt då. Kan kanske vara så att om jag använder motorvärmaren så anser motorstyrenheten att det inte ska behöva 'chokas' så mycket och därav att den blir mer svårstartad då? Lutar åt att jag får försöka jaga rätt på mjukvara till T2:an och se om en programvaruuppdatering gör susen.
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •