Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Småryckande och begränsad prestanda 9-3 2009 Spjällhus?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Småryckande och begränsad prestanda 9-3 2009 Spjällhus?

    En bekant köpte för nåt år sen en dylik, en awd om det gör nån skillnad och den har småryckt ack så lite men nu har det tilltagit rejält och är snudd på oanvändbar. Ägaren har tidigare läst ut koder P2133 och P1681 på annan verkstad.
    Motorlampan lös när de lämnade den i morse, läste koder, ingenting. Kör en sväng, går ryckigt, händer ingenting när man gasar precis som den gått in i nå begränsad prestanda. Motorlampan tänds och läser koder, ingenting, inte ens i historia. Nollar koderna fast inga finns och lampan slocknar, ingen skillnad i prestanda. Går väldigt konstigt. Går aningen bättre sen när den är varm och ingen motorlampa på flera mil. Rycker mindre och reagerar normalt på gasen men går ändå inte "normalt"
    Motorn är en B207R och den har gått 14000. Vart ska man börja? Har läst en massa trådar och det är ju spjällhus, en del säger programmering av ECU och ibland tom byte av ECU. Har delat och inspekterat nå kontaktstycken runt motorn men ser inget speciellt.
    Tidigare koder pekar ju på allt detta typ men känns ju lagom kul att börja byta saker bara för att testa sig fram. Nån som känner igen symptomen?
    Har själv bara en enkel felkodsläsare men har läst koder på min -07 utan problem. Ska väl inte vara nå speciellt på dessa?

    En del nämner ju programmering och frågan är ju då om det är/var ett känt problem som verkligen uppdaterades med ny programvara? Tror att det är en enägarbil med oklar historia så möjligheten kanske finns att den aldrig varit in på nån dylik "kampanj" om det nu varit nåt med detta?

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Utan att ha kollat felkoderna så låter felet lite som igensatta spridare tycker jag?

    1 användare gillar detta inlägg


    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Låter som spjällhuset helt klart. Har samma problem som dig och har nu beställt ett nytt från Maptun till ockerpris jämfört med vad det kostar i utlandet.
    Om bilen har rullat 14000 mil med samma spjällhus så lär det sjunga på sista versen. Bytte första gången vid 10000 mil och nu vid 20000 har det börjat krångla igen.
    Svajig gas, missar på tomgång och smårycker. Rengjorde i somras och det hjälpte ett tag, men nu har den börjat tända check engine och får begränsad prestanda så lika bra att byta innan julens långfärder.

    Ett tips är att köpa en såndär billig blåtands OBD2 modul som du pluggar in i datauttaget, sen kan du ladda ner en app till mobilen som heter Torque. Där kan du se en massa matnyttig information samt läsa av och nollställa felkoder.
    Finns ett diagram som visar vad spjällhuset håller på med och på min kan man se hur det blir för stora differenser i spänningen vilket den varnar för. Om man hamnar utanför en viss tolerans så tänder bilen check engine och du får begränsad prestanda.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Idlewild den 2016-12-12 klockan 23:15.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Halland
    Inlägg
    62
    Hade sådana irriterande ryck på min 9-3. Gjorde rent det skitiga spjällhuset med bräkleen. Det viktigaste är de små ledningsbanorna som går i mitten på baksidan utav mässings-skivan. Spray på rikligt o gör rent med en trasa. Tar ca. 20 min.
    På min gjorde detta underverk o bilen fick en behaglig mjuk gång.
    Kanske börja med detta billigare enklare ingrepp först och rengör även Luftmassemätaren med sprayad elrengöring.

    Och som Idlewild skrev i en tidigare tråd: Glöm inte att kalibrera om spjället/pedalen när ni är klara. Dvs tryck ner gaspedalen i botten innan ni stoppar i nyckeln och startar bilen. När bilen startat släpper ni sakta upp pedalen till normalläge.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av sungam17 den 2016-12-13 klockan 00:39.
    Saab 9-3 ss vector biopower 2.0t 08 steg 1
    Saab 9-5 kombi vector 2.3 02

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    ockerpris jämfört med utlandet? Nya spjällhus till dessa är ju ingen jätteinvestering direkt? Jo man får väl börja med spjällhuset antar jag, även om han åker till auktoriserad saab verkstad så lär de väl vilja börja med det.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Sådär, ett st nytt spjällhus från orio landade här i natt och nu är det monterat och allt verkar fungera. Hoppas att det består också.............

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    ockerpris jämfört med utlandet? Nya spjällhus till dessa är ju ingen jätteinvestering direkt? Jo man får väl börja med spjällhuset antar jag, även om han åker till auktoriserad saab verkstad så lär de väl vilja börja med det.
    Allt är ju relativt. Man får ett från England för drygt 150 pund, och i Sverige får du ge runt 3000kr.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    jo det är ju bara ett exempel men det råder fri prissättning även i sverige och jag tog inte 3000 för det iallafall.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD
    Av B205R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 188
    Senaste inlägg: 2024-03-17, 16:05
  2. Begränsad Prestanda 9-3 1,8t biopower -09
    Av monzza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-04-27, 19:52
  3. Begränsad prestanda i min V6 AUT 9-3 SC 2009 med Maptun steg 1
    Av Bengt.Arvidsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-01-21, 11:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •