Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tvåans växel skrapar (nya bussningar och delvis renoverad växellåda) 9-5 06:a

  1. #1

    Tvåans växel skrapar (nya bussningar och delvis renoverad växellåda) 9-5 06:a

    Jag har problem med att tvåans växel skrapar ibland när jag går direkt från ettan till tvåans växel, på min 9-5 06:a.
    Går jag från ettan och släpper ut växelspaken i neutralläge och sedan går till tvåan så går det bättre.
    Jag upplever inte problemet när jag går från trean till tvåan, inget jag tänkt på iaf.

    Växellådan är nyligen renoverad för backväxeln hade dåliga synkringar, då kollade verkstaden över växellådan och hittade att även femmans drev var slitet.
    Bytte även till ny koppling. Har fått nya växellänkagebussningar i metall från Maptun monterade som även "nollställt" växellådan.

    Är det så illa att det är synkringarna för tvåans växel som är dåliga eller finns det något annat som kan vara orsaken?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ser du några likheter med denna tråd Växlar hoppar ur på OG9-5 -04
    att det skrapar och att växlarna hoppar ur förekommer ofta samtidigt

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Ja fast jag märker inget av att den vill hoppa ur växeln nu när bussningarna är utbytta.
    Det är "bara" skrapet när man går direkt från ettan till tvåan och då är det ingen hetsig växling jag gör.
    Får väl prova att byta bussningar i momentstaget och se om det blir bättre, men det tror jag är långsökt?
    Segt när det är så mkt pengar nedlagt på just växellådan...

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Mätte verkstaden upp synkringarna innan återmontage? Finns max o minimått på dem i v-handboken. Har du garanti på jobbet o de slarvat = reklamera. Kan vara svårt att bevisa möjligen.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Kan tyvärr inte reklamera det jobbet, det var ju enbart för att åtgärda backväxeln (reklamation vid köpet).
    Så här i efterhand är det ju lätt att vara efterklok och man skulle ha bett dem att kontrollera lådan när den ändå var nere...

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Länge sedan köp? Åberopa dolt fel?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Ja det är ju 1,5år sen, så det är ju kört.
    Men ikväll har jag varit ute och kört, växlat från 1 till 2 och det har gått bra.
    Det är ju jobbigt läge, men det kan ju vara så att det var jag som hade dålig känsla vid växlingen
    Jag hade en 3 år gammal Volvo C30 och den fick jag också att skrapa vid växling ett par gånger...
    Nu när man vet om det så får man ju vara extra noggrann/försiktig vid växling från 1 till 2, de andra växlarna upp och ner är absolut inga problem.
    Är det uppbyggt så att det finns synkring från 1 till 2 och en annan synkring från 3 till 2?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Får inte i ettan och tvåans växel OG9-5 -99
    Av kanshira i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 00:59
  2. [LÖST] Dåligt laddtryck på tvåans växel NG900 T5
    Av Rx1T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 02:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •