Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Kupefläkten la av 9-5 -00

  1. #1

    Kupefläkten la av 9-5 -00

    Hej!

    Jag bytte 9 instrumentlampor idag. För att göra det kopplar man bort klimatkontrolldisplayen, stereon och den övre displayen. Satte ihop allt igen och nu vägrar kupefläkten. Provade displayen i min andra bil och då fungerar kupefläkten. Provade displayen från den andra bilen i denna och då går inte fläkten. Enheten är alltså hel. Vad kan ha hänt?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Någon hylsa eller något stift i kontakten till ACC-styrdonet kan ha backat. Inspektera noga. Pannlampa och förstoringsglas underlättar ibland.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Någon hylsa eller något stift i kontakten till ACC-styrdonet kan ha backat. Inspektera noga. Pannlampa och förstoringsglas underlättar ibland.
    Undersökt med förstoringsglas och ingenting har backat i kontakten. Jämförde med kontakten på den andra bilen och det ser exakt likadant ut. Hylsorna i styrdonet har inte backat heller. Fungerar styrdonet i den andra bilen så kan det ju inte vara styrdonet. Det måste vara i kontakten i bilen eller längre in. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna ha skett en kabelbrott i kabelstammen inåt. Den är ju liksom helt omsluten av svart material och jag har inte bockat stammen på något sätt. Jag har alltså bara kopplat loss kontakten och sen satt dit den igen efter att jag satt tillbaka instrumentpanelen efter glödlampsbyte och fläkten fungerar inte längre. Det blir väl till att hitta ett elschema och kolla i kontakten med en multimeter och även i den andra bilen för att ha en referens.

    Vad jag hatar sådana här kryptiska fel. Det är inget handfast att fixa utan ett jädra huvudbry bara!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Kontaktfel kan vara bra luriga. Hur ser det ut där kablarna är anslutna till hylsorna? Klämförband kan tappa spänst och oxid kan uppstå efter lång tid.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Kontaktfel kan vara bra luriga. Hur ser det ut där kablarna är anslutna till hylsorna? Klämförband kan tappa spänst och oxid kan uppstå efter lång tid.
    Jag tror på dig men det ser liksom bra ut. Kabeln är ju inte speciellt lång heller och det ställer till det när man ska hålla på. Det kan väl inte vara något annat än just kontakten? Kom på att jag motortvättade idag. Spolade duktigt från undersidan efter avfettning för att få bort gammal olja. Jag lät bilen gå lite på tomgång och sen körde jag en runda men om kupefläkten gick då kan jag inte komma ihåg. Jag borde ju ha reagerat på om den inte gick tycker jag. Sen hem och sen stod bilen några timmar innan instrumentbelysningsbytet.

    Skulle gärna vilja veta exakt vilka av de numrerade platserna i kontakten som styr kupefläkten.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2016-12-11 klockan 20:19.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Nr 1, 5, 14, 35 i kontaktdonet till ACC-styrdonet går mot fläkten och dess reglerdon. Nr 1 är jordad via en crimp. ACC-styrdonet får matning på stift 4 från säkring nr 26 och stift 22 från säkring nr 20.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Nr 1, 5, 14, 35 i kontaktdonet till ACC-styrdonet går mot fläkten och dess reglerdon. Nr 1 är jordad via en crimp. ACC-styrdonet får matning på stift 4 från säkring nr 26 och stift 22 från säkring nr 20.
    Tack så jättemycket TCarlsson!

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det kan ju även vara så att du haft oturen att själva fläkten lagt av, jag har bytt några stycken för de håller inte för evigt.
    Så mät även på anslutningen till fläktmotorn.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det kan ju även vara så att du haft oturen att själva fläkten lagt av, jag har bytt några stycken för de håller inte för evigt.
    Så mät även på anslutningen till fläktmotorn.
    Oddsen för detta är ju inte speciellt höga just i detta sammanhanget men det kan ju hända och det ska undersökas. Har själv bytt på den andra bilen men den fläkten fungerade sporadiskt när man slog på instrumentpanelen. För att vara glasklar så är jag väl medveten om att en kupèfläkt kan lägga av helt när som helst.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Nr 1, 5, 14, 35 i kontaktdonet till ACC-styrdonet går mot fläkten och dess reglerdon. Nr 1 är jordad via en crimp. ACC-styrdonet får matning på stift 4 från säkring nr 26 och stift 22 från säkring nr 20.
    Stift 4 är där ström i och likaså stift 22. 1, 5, 14 och 35 har jag inte kollat. Kollat i kontakten som sitter i själva kupefläkten med multimetern och där är typ 14,5 volt när motorn är igång. Det måste väl då vara själva fläkten som lagt av eller?

    20161214_125435.jpg

    Kontakten som jag kollat i med multimeter.

  11. #11
    Bosse, du som meckar så mycket, har du inte tillgång till WIS?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Bosse, du som meckar så mycket, har du inte tillgång till WIS?
    Jodå det har jag. Men att hitta i WIS är inte alltid det lättaste. Det enda jag hittar om kupefläkt i felsökning är om den inte startar förrän efter 20 sek. Det är en justering man kan göra i Tech2 (som jag också har). Att felsöka när den inte går alls hittar jag inte i WIS. Elschema finns säkert men jag och tyda sådant går inte så bra ihop.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Välj först 9-5 (9600) och MY00
    Till vänster
    Öppna "8. Kaross"
    välj "Automatisk klimatkontroll ACC"

    Det du hittat om fläktfördröjning vid kall väderlek är i högra fönstret och 3dje fliken med 2 kugghjul (Teknisk beskrivning) eller under Sjukhusväskan och "Meny "Justeringar""
    Väljer du istället 9'e fliken (Elschema) hittar du nämnda schema - dubbelklicka på texten i högra rutan "Automatisk klimatkontroll ACC" och schemat dyker upp till vänster och du har förklaringar till höger.

    8'de fliken är komponentförteckning, men dyker ju upp när du visar schemat.

    För att förstå bl.a. färgkoder och är engelska förkortningar väljer du istället "3. Elektriskt system" och alternativet "Ledningsnät" och sedan tredje fliken till höger igen och väljer "Ledningsmärkning" i listan i högre fönstret så ser du t.ex. att VT inte är vit ;-)

    Så genom att börja studera elschemat kan du se vilka prylar som hänger ihop och var man finner kontaktdon, skarvar och jordpunkter.
    Det lär du ha nytta av när det gäller ljuslängdsjusteringen också.

    Och navigeringen är inte helt självklar så det är inte fel på dig, det skall va så.
    Lycka till
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välj först 9-5 (9600) och MY00
    Till vänster
    Öppna "8. Kaross"
    välj "Automatisk klimatkontroll ACC"

    Det du hittat om fläktfördröjning vid kall väderlek är i högra fönstret och 3dje fliken med 2 kugghjul (Teknisk beskrivning) eller under Sjukhusväskan och "Meny "Justeringar""
    Väljer du istället 9'e fliken (Elschema) hittar du nämnda schema - dubbelklicka på texten i högra rutan "Automatisk klimatkontroll ACC" och schemat dyker upp till vänster och du har förklaringar till höger.

    8'de fliken är komponentförteckning, men dyker ju upp när du visar schemat.

    För att förstå bl.a. färgkoder och är engelska förkortningar väljer du istället "3. Elektriskt system" och alternativet "Ledningsnät" och sedan tredje fliken till höger igen och väljer "Ledningsmärkning" i listan i högre fönstret så ser du t.ex. att VT inte är vit ;-)

    Så genom att börja studera elschemat kan du se vilka prylar som hänger ihop och var man finner kontaktdon, skarvar och jordpunkter.
    Det lär du ha nytta av när det gäller ljuslängdsjusteringen också.

    Och navigeringen är inte helt självklar så det är inte fel på dig, det skall va så.
    Lycka till
    Tack så mycket!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Jag skulle säga att felet är fläktmotorn då du ju har spänning i kopplingen där. Kan du komma till att mäta om där är spänning när kontakten sitter på motorn?
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  16. #16
    En kupéfläkt är inhandlad. Monteras imorgon fredag.

  17. #17
    Är du ledig imorgon Bosse?

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Är du ledig imorgon Bosse?
    Jo men visst! Ska du hjälpa mig att byta kupéfläkt?

  19. #19
    Vilken glidare! ;-) Nä jag jobbar...

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Du vet att det är skillnad på "att jobba" och "att vara på jobbet"?

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Kupefläkten
    Av steaen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 20:41
  2. Kupefläkten
    Av koff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 19:40
  3. går ejj att slå av kupefläkten
    Av Gooldie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-09, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •