Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Problem med ACC i 9-5 2004

  1. #1

    Problem med ACC i 9-5 2004

    Har problem med klimatanläggningen i min 9-5 från 2004; så fort utetempen blir 0 eller lägre immar den igen. Ungarna kan ha jättefuktiga kläder och ingen antydan till imma finns om det är plusgrader ute. Ibland när jag kör och startar i ett område med plusgrader funkar allt fint. Helt plötsligt immar bilen igen (och fort går det) och tittar jag då på ACC-displayen är utetempen då alltid 0 eller lägre när detta händer.

    Jag har också noterat att det inte står AUTO längre i min display. Jag har läst i manualen att detta sker när man programmerat egna ACC-inställningar och att dessa kan tas bort genom att hålla inne AUTO-knappen och knappen för att minska fläktens varvtal. Diplayen flashar som den då ska göra. Efter detta kalibrerar jag den (AUTO + OFF). Efter det har jag inga registrerade felkoder men AUTO står fortfarande inte i displayen.

    Jag vet inte om problemen hänger ihop. Någon som har något förslag hur jag kan gå vidare?

    Vitaudi

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Om friskluftsspjället hängt sig i stängt läge kan man få problem med plötslig imma.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Vad händer om du trycker en gång på AUTO?
    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Det är inte så att displayen pajat just där Auto står då? Det hände på min -98 och det gick att se genom att C-tecknet var borta på vänstra gradtalet. I övrigt gick det inte att se.
    Utan Saab

  5. #5
    Trycker jag på AUTO en gång händer inget. Trasig display var en intressant tanke. Frugan sa att det stod AUTO en kort stund idag under körning men att den sedan försvann och blinkade lite innan. Antingen kan ju displayen vara kass eller så kan kanske en givare kopplad till AUTO-funktionen vara kass/glappa. Andra tips?

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Provat att kalibrera för att se om det ger några felindikeringar?
    Håll inne 'AUTO' och 'OFF' några sekunder så tänder displayen upp och börjar kalibrera, skall sluta med att visa '0'
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av vitaudi Visa inlägg
    Trycker jag på AUTO en gång händer inget. Trasig display var en intressant tanke. Frugan sa att det stod AUTO en kort stund idag under körning men att den sedan försvann och blinkade lite innan. Antingen kan ju displayen vara kass eller så kan kanske en givare kopplad till AUTO-funktionen vara kass/glappa. Andra tips?
    Nu minns jag att fläktsymbolen och ett par streck för fläkthastigheten också saknades när man tryckte fram dessa.
    Utan Saab

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Vart bor du?

    Lägg gärna in det i profilen.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Med Tech2 kan man tända upp alla segmenten i ACC panelen för att kolla att det inte finns pixelfel

    Hmm? är det vitaudi eller rejser99 som har problem? eller hjälper rejser99 till?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hmm? är det vitaudi eller rejser99 som har problem? eller hjälper rejser99 till?
    Nej min -98 är skrotad för länge sedan så de problemen finns inte längre. Jag bidrar bara med en hypotes som är enkelt avcheckad.

    1 användare gillar detta inlägg


    Utan Saab

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    33
    Många, även jag, har bytt eller fixat motorn som styr luftfördelningen. Axeln på motorn med åker ut en aning.
    Kan du manuellt styra luften till rutan? Om inte, finns troligtvis felet i motorn som vrider luftfördelningstrumman.
    Jag tog ut motorn och klämde tillbaka axeln i ett skruvstäd, lite brutalt men det funkade.
    Det borde finnas flera trådar om detta i forumet.
    /Trixa

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 2,0t B204R Cab -99
    Tech2.
    Lawicel interface.
    Audi A4 2.0 TDI Q Avant -12

  12. #12
    Tack för alla kommentarer. Helt klart funkar displayen för de senaste dagarna har AUTO lyst. En dag var det 0-gradigt och då immade den inte igen...men jag körde en kort sträcka och hade haft kupévärmaren på ett tag innan start så det var ingen bra värdemätare. Ibland lyser den inte. Ja, det kan ju vara displayen som kinkar men jag tror att det snarare är AUTO-funktionen som går av/på.

    Kalibrerat med AUTO+ OFF har jag gjort utan felkoder. Vad är Tech2?

    Motorn för luftfördelningen var intressant. Har testat att skicka upp luften mot framrutan sedan tidigare och tycker väl inte att jag får jättefräs men tycker samtidigt att det är svårt att veta hur det var tidigare innan imningsproblemen.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •