Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vibrerande bromsar 70-40 9-5 Aero 02

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359

    Vibrerande bromsar 70-40 9-5 Aero 02

    Hej,

    Blir tokig snart och hittar inte felet.

    Symptomen är enkla. Bilen vibrerar när jag bromsar intervallet ca 70-40 kmh. Alltså som mest irriterande vid inbromsning till cirkulationsplats på 70 och 90 väg och avfart från motorvägen.

    Vibrationerna är kraftiga och känns främst i ratt och rumpa men även i pedalen och till viss del är det varvtalsberoende. Det är mindre vibrationer när jag frikopplar innan inbromsning och vibrerar som kraftigast med 4:an i.

    Skivorna fram är nysvarvade och nya belägg. Bak ser det både jämnt och bra ut. Verkstäderna jag hört mig för hos eller varken anmärkt på något eller kunnat förklara symptomen med annat än att det är "en gammal bil". Bromsverkan och balans på bilprovningen var spot on på både färd och p broms.

    Vid andra hastigheter känns bromsarna helt ok, lite puls i pedalen men det gör det ju ibland utan att det behöver vara i hela värden. Och bilen vibrerar inte vid färd.

    Det som slagit mig när jag började gå över vakuumslangarna efter byte av vevhusvent är att de svarta plastslangarna till bromsservon ser slitna ut. Små hårfina sprickor vid "nipplarna" främst. Och jag undrar om det är någon som känner igen sig och om tjyvluft till bromsservot via otäta slangar (rör?) kan ge upphov till ganska våldsamma vibrationer i vissa hastighetsintervall.

    Långsökt, javisst. Men jag kan inte bli klok på vad det annars är.

    Tack och bock!
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Har du luftat bromsarna för att utesluta det?
    "lite puls i pedalen men det gör det ju ibland utan att det behöver vara i hela värden." Personligen tycker jag nog inte bromsen ska vara mer än jämn och mjuk om det ska vara felfritt. Pulserande kan ju ha med ABS att göra.
    Sedan tänker jag: Jämna däck/hjulinställning?
    /Chrille
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Skivorna nysvarvade av dig eller nån annan? Montera en indikatorklocka och kolla kastet ändå. Det kan ju ha varit problem vid uppspänningen.

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    även om de svarvas så kan det vara fläckar som härdat på skivan och då får man såna där problem. Kan också komma av ytterst små skador på nav så att de kastar ack så lite. Man ska egentligen kontrollmäta alla skivor man monterar om man ska vara petnoga. Det är vanligare än man tror att de kastar fast allt är nytt. En bil jag bytte på hade ett ytterst litet slagmärke på navet, syntes knappt men det var troligen från produktionen. Allt var jätterent och fint men man såg om man kikade noga att materialet hade svällt lite och hindrade skivan att ligga rakt. Oftast är det dessutom så lite att det fungerar fint med nya skivor trots allt men oftast kommer problemen krypande och sen är det skivornas fel när det börjar pulsera. I synnerhet om det är lågpris. Då är det alltid skivans fel................

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    Nä, bromsarna är nog inte luftade då jag inte bytt ok. Det är det såklart värt att göra bara för sakens skull. Ska nog byta bromsvätska också vid närmare eftertanke för det var ett tag sedan.

    Skivorna är svarvade av verkstad som jag använt bra länge och de brukar göra sitt jobb. Men det är klart att delar av skivan kan härdat och skapa gropigheter. Men det borde väl ses på "slitbanan" isf? Tidigare när jag haft ojämna skivor har det med tiden uppstått mörkare fläckar på skivorna där de går emot extra mkt eller som axiella ränder.

    Däremot testade jag en annan grej som jag såg i en annan tråd. Nämligen att lite lätt lirka upp handbromsen för att se om det pulserade där. Sagt och gjort så prövade jag och fick en lätt puls så jag drog till ordentligt med lite fart och det blev märkbart bättre.

    Så jag misstänker nu att handbromsbackarna bara haft ngt dumt för sig och att det i kombination med "gammal bil" alltså lite slitna bussningar här och där fortplantat vibrationer framåt i bilen.

    Ska köra en bit imorgon och se efter lite mer innan jag sätter löst på denna. Men osanolikt nog verkar handbromsbackarna vara huvudmisstänkta trots att det känns i färdbromsen och är varvtalsberoende.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Uppgradering bromsar fram o bak OG9-5 -01 till Aero bromsar
    Av Fredrik.j i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 12:56
  2. Vibrerande Kopplingspedal på 9-5 Aero
    Av Dab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 10:10
  3. vibrerande bromsar saab 9-5 kombi
    Av Poker i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •