Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Rostskyddsbahandling

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998

    Rostskyddsbahandling

    Ska göra det på min 9-5.

    Har parar med Södertälje Rostskydd och Dinitrol Center i Norrköping.

    Någon som vet något om metoderna och företagen?

    Har ingen aning om vilket som är bäst. Både ligger i ungefär samma prisklass.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Där det har blivit ytrost undertill har jag åtgärdat med Hagmans Primer CA efter blästring eller stålborstning och rostomvandlare. Ovanpå epoxiprimern i tillräckligt tjocka skikt behövs det inget kladd som gör det svårt att hålla koll på eventuell ny rost. Billigt blir det också. Vet inte om jag skulle resonera annorlunda om jag hade en fin 2011?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Inget jag tänker göra själv.

    Hela underredet, inuti balkar, hjulhus, dörrar mm ska få nån smet på och i sig.

    Gjorde en rostskyddsbes i måndags, lite nyare bilar verkar ganska odugliga vad gäller rostskydd under. Men det var inte så katastrofalt som jag trodde det skulle vara på ng9-5.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jag har rostskyddsbehandlat mina senaste bilar hos Dinitrol. Har använt ML med varmvax. Är helnöjd med detta. TKD är såklart än bättre. Det viktiga är att man inte använder oljebaserade produkter i hålrummen, för då förstör man det original vaxbaserade skyddet som finns från fabrik. Som vanligt handlar det även om yrkesmannen & dess hantverk.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Precis. Men det är svårt att veta vem man ska välja.. Hittar inga bra referenser ang just de här två ställena.

    Vet inte vad Södertäljefirman använder men dom hade slutat med Dinitrol sedan ett pat år tillbaka.

    - - - Uppdaterad - - -

    Inga referenser menade jag
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Som intresserad kund så frågar man ju vad för produkter som används. Men detta är lite hemligt hokus pokus, som en flådig märkesbilverkstad, där man är helt utelämnad. Man lämnar nyckeln till fordonet utan att få bli involverad mer än när det är dax för att pröjsa. Så fråga vad de använder för produkt & hur de går tillväga, samt var de behandlar innan du bestämmer dig.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Auson använder dom. Det eller Dinitrol säger mi inte ett smack.

    Bara att bestämma sig och hoppas på att dom vet vad dom gör, sen betala.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    http://www.auson.se/sv/rostskydd är Noxudol eller Mercasol. Noxudol varmvax har jag använt på en av bilarna när det fanns en som applicerade detta i Halmstad. Det är fin fina grejor det med. Har för mig Volvo använde/använder Noxudol i sin produktion som fabriksrostskydd. Minns inte om det var att SAAB också gjorde så.

    1 användare gillar detta inlägg

    aik


  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Ska ta å ringa till Södertälje Rostskydd imorgon, har bara mailat med dem idag.

    Ringde dock Dinitrol och dom sprutar (heter det så?) i dörrar, bagagelucka mm oxå. Måste kolla om de andra oxå gör det. Eller det kanske är standard?


    Hur gamla var dina bilar när du gjorde behandlingarna och hur såg de ut under?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Det finns en lista med rekommenderade medel för rostskydd i WIS, tyvärr så är det bara GM artikelnummer uppgivna för ng9-5. Tidigare så har dock Saab vanligtvis rekommenderat hålrumsvaxet Teroson Terotex HV 400 (129), underredsskyddet Teroson Terotex 2000 (122) och underedsskyddsvaxet Teroson Terotex Wax (124).

    Från fabriken så har bilen en PVC baserat underredsskydd och sedan skyddsvax på det. Är PVC filmen bara oskadad så brukar den ge ett mycket bra rostskydd.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Måste kolla om de andra oxå gör det. Eller det kanske är standard?


    Hur gamla var dina bilar när du gjorde behandlingarna och hur såg de ut under?
    Ja man måste kolla vad det är man beställer då det finns olika omfattning. T.ex. från bara underrede, upp till en komplettbehandling av "alla" utrymmen.

    Mina fordon som fått kompletterande-rostskydd har varit allt från splitter nya till 2-3-4år. De har sett mycket bra ut. Man får skilja på kaross & chassi komponenter. Chassi komponenterna som är monterade i karossen är ofta bara svartlackat obehandlat stål. Så de kan ha fått korrosionsangrepp, vilket ofta kan gå snabbt, då det är en dålig ytbehandling. Men det kan de å andrasidan fått redan när de lämnar fabriken. T.ex. nya BMW har obehandlade klippta ytor undertill som rostar bara de monterats på bilen. Så de är ofta rostiga redan när kunden får nyckeln.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Nu har jag pratat och bokat tid hos Södertälje Rostskydd. Dom kunde ta bilen tidigare och hade dessutom 10% rabatt nu i december.

    Dom sprutar även i dörrar ä, huv och bagagelucka.

    Lånebil ingår oxå

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •