Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Dieselvärmare ng9-3 startar inte

  1. #1

    Dieselvärmare ng9-3 startar inte

    Har en 9-3 årsmodell 07, sitter en ny dieselvärmare från orio och funkat klockrent 3veckor. Men nu strular den redan. Verkstan vet inte riktigt vad som är fel, kontakterna sitter som dom ska man bilen får ingen kontakt med den. Den startar inte alls. Felkoderna säger att det är styrdonet och fel vid rattpanelen. Men styrdonet är ju helt nytt och allt annat funkat som det ska i bilen, har ni några tips vad man kan göra?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Vad det kan vara? Jo, i mina öron låter det som det kan vara ett garantiärende.

    Pilla för mycket själv så kanske verkstan inte vill ta på sig garantin om det är de som installerat den.
    Har bilen friskt batteri annars? Eller är det sedan bilen var ny?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Asså dieselvärmaren köpte jag privat och lät firman byta ut den. Så då kan jag väl inte få det till ett garantiärande även fast värmaren är helt ny eller?

    Och battariet vet jag inte hur gammalt det är, har bara haft bilen ett halvår, men har aldrig vart problem med å starta bilen, och om de skulle va dåligt batteri borde väl även värmaren gå igång under körning?

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Det är väl förståligt att man man antar att det kan vara ett garantiärende när du säger att den är köpt på Orio. Sedan kan det såklart vara så att någon annan köpt den på Orio och du sedan har köpt den av honom. Men det skrev du inget om så det kan vi inte bara anta...

    I det fallet är ju frågan helt hur garantin eller reklamationsrätten gäller. Om det måste vara samma person som köpt den eller det kan vara någon annan. Reklammationsrätten borde gälla oavsett person, bara man har originalkvittot.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det är väl förståligt att man man antar att det kan vara ett garantiärende när du säger att den är köpt på Orio. Sedan kan det såklart vara så att någon annan köpt den på Orio och du sedan har köpt den av honom. Men det skrev du inget om så det kan vi inte bara anta...

    I det fallet är ju frågan helt hur garantin eller reklamationsrätten gäller. Om det måste vara samma person som köpt den eller det kan vara någon annan. Reklammationsrätten borde gälla oavsett person, bara man har originalkvittot.
    nej de är inget ni bara kan anta, menade inte å låta dryg ifall du tolkade det så.

    jo får väl säkert lämna tillbaka den till orio men då måste jag ju be verkstan skruva ner den igen å sätta på en ny å då är man uppe i flera tusen kronor, känns så drygt när man redan lagt ner så förbaskat mycket

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Nejdå, ingen fara.

    Det förstår jag absolut eftersom den redan sitter monterad. Det jobbet vill man ju inte göra om.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Börja med att prata med Orio och kolla vad dom säger.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det är ju ett solklart garantiärende på det viset och det är ju upp till orio att lösa det. Det ska inte du drabbas av. Har den gått klockrent i tre veckor och sen bara lägger av så kan man ju iallafall anta att det kan bero på värmaren så första steget är ju att prata med orio och se hur de vill gå vidare. Det kan ju vara så att de tar in den på en annan verkstad och får ett utlåtande. Risken man tar då är ju bara att är det nåt annat så får kunden stå för fiolerna. Alternativet är ju att ta bort den och reklamera den och säga att den inte fungerar. Då skickar de väl iväg den och får den provkörd och samma visa där eller så får du en ny och de slänger den gamla på tippen. Men det kanske inte avhjälper felet för det.

  9. #9
    Ah önskar att jag kunde snacka med dom, men köpte av en kompis som jobbar där, så fick ju väldig bra pris, men gör ju allt mycket jobbigare nu.

    Men snacka nyss med verkstad, och han sa att han beställt hem en tech2 och sa att hans kollegor sagt att dieselvärmaren måste programeras in..
    Men liksom den har ju funkat tidigare så själv tycker jag de här låter långsökt men får väl hoppas på det, låter ju billigast.

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det nevnes ikke hvilke feilkoder som er satt, men jeg antar at sikring #19 i elsentralen (UEC) er kontrollert, og at den har spenning .
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Har bilen tidigare haft original-bränslevärmare, så är det vad jag vet bara att byta. Men om eventuellt gamla felkoder ligger kvar vet jag inte dock inte. Gör de så kan de ju behöva rensas bort så de inte interfererar på något sätt.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •