Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bygga 2.3T Aero/Viggen-motor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Bygga 2.3T Aero/Viggen-motor

    Hej, har två 9-3 Aero -01, båda med 21-22000mil på mätare, där den ena har problem med slitna kedjor o förhöjd oljeförbrukning.

    Jag funderar nu på att bygga en 2,3 motor o sätta i bilen med bra motor och ta den bra 2,0 Aero-motorn (som har bytta kedjor) och sätta i bilen med den sämre motorn.

    Jag har tänkt att använda ett block från -04 för att kunna använda den bättre oljefällan.

    Fråga 1: Kan jag ta ett begagnat block från en 2.0L för att bygga en 2,3L eller är blocken inslitna för slaglängden i 2.0L-motorn?

    Fråga 2: Har Aeroblocken några extra oljekylningsrör som spolar olja på kolvens undersida? Har hört nåt om det, men jag kan ha rört ihop det med Volvos T5 motor...

    Fråga 3: Vilka toppar har de speciella avgasventilerna? Har hört att de försvann som std i alla från -05.

    Fråga 4: Skiljer kammarna på 2.0 Aero och 2.3 Aero/Viggen, har hört att ena kamaxeln inte är samma (avgas).

    Fråga 5: Skulle en 2,3L T7 motor vara körbar, några mil, med std 9-3 Aero programvara, eller kommer den få alldelses för lite bränsle?

    Vh Johan

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    1: Personligen skulle jag inte byta slaglängd i ett begagnat block utan att borra upp till överdimension.

    2: Alla T7 har kolvkylningsmunstycken

    3: Antar att du menar Nimonic-ventilerna? På og9-3 hade B205L, B205R och B235R avgasventiler i Nimonic. Osäker på hur det var på 9-5, men jag har för mig att Nimonic bara fanns på tidiga årsmodeller och försvann senare.

    4: Avgaskammen i samtliga og9-3 med tvåliters T7-motor hade något mindre lyft än övriga. I 9-5 tror jag däremot alla hade samma kamaxlar, det vill säga den som har något mer lyft. Skillnaden är ganska liten och det är säkert inga problem om du råkar få "fel" avgaskam. Högre lyft kan eventuellt vara fördelaktigt vid trimning, men då kanske man ska fundera på någon sorts T5-kammar istället.

    5: Den skulle förmodligen starta men den kan ta skada så det bör du absolut inte göra. Det har inte så mycket med bränsleblandningen att göra egentligen eftersom luftmassamätaren känner av det högre flödet till en 2.3 och sprutar in så mycket bränsle som behövs, men däremot kommer tändningen bli fel eftersom en 2.0 kräver mycket tidigare tändning än en 2.3. Den tidigare tändningen är direkt skadlig mot en 2.3.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Brisse den 2016-12-04 klockan 13:25.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Tack för svar Brisse!!

    3: Passar en topp från låt säga en 99:a T7 på ett block från låt säga 07:a, utan modifiering? Antar att det alltid går att idenfiera en Nimonic-topp mha gropen i avgasventilerna.

    4: Gäller det även Viggen (lägre lyft trots 2,3-motorn.)

    5: Tack för den, hade varit synd att sumpa ett nybygge...

    Vh Johan

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jowin den 2016-12-04 klockan 16:07.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    3: Tror det passar rakt på, men är inte 100% säker. Ja, Nimonic-ventilerna har en grop i mitten som inte finns på övriga.

    4: Nej, Viggen har samma kamaxel som 9-5.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Fantastiskt intressant läsning på technivå!

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Nimonic infördes till -00 på 9-5 B235R. Osäker på om OG9-3 Viggen -99 har Nimonic, men det är möjligt. 9-5 B235E fick Nimonic när man gick från 170hk till 185hk, och jag tror att 9-5 B205E fick Nimonic runt -01/-02 nån gång. Så därefter kan man säga att det är standard förutom på BioPower som har andra ventiler.

    Block from -04 har annan gjutning pga ny oljefälla. Det drar med sig startmotor, vevhusventilation, spjällhus, ventilkåpa och inloppsrör/kobra om det ska vara bolt-on.

    Mvh

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Nimonic infördes till -00 på 9-5 B235R. Osäker på om OG9-3 Viggen -99 har Nimonic, men det är möjligt. 9-5 B235E fick Nimonic när man gick från 170hk till 185hk, och jag tror att 9-5 B205E fick Nimonic runt -01/-02 nån gång. Så därefter kan man säga att det är standard förutom på BioPower som har andra ventiler.

    Block from -04 har annan gjutning pga ny oljefälla. Det drar med sig startmotor, vevhusventilation, spjällhus, ventilkåpa och inloppsrör/kobra om det ska vara bolt-on.

    Mvh
    Nimonic ventilerna har artikelnummer 9179219 och de sitter även i Viggen -99. De infördes på B235E i samband med effektökningen till 185 hk årsmodell och fanns också i B235L, B235R, B205L och B205R men inte i B205E. BioPower har andra inloppsventiler men samma avgasventiler, samt hårdare säten i toppen.

    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg

    Block from -04 har annan gjutning pga ny oljefälla. Det drar med sig startmotor, vevhusventilation, spjällhus, ventilkåpa och inloppsrör/kobra om det ska vara bolt-on.

    Mvh
    Tack för den infon, med spjällhus, menar du då hela insugningsröret? Annars, varför skiljer spjällhuset.

    Varför påverkas turbons inloppsrör, är det p.g.a. fastsättningen i blocket? Inloppsröret känns ju som en lös del annars...

    Är ventilkåpan annorlunda p.g.a. den modifierade vevhusventilationen?

    Vh Johan

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av jowin Visa inlägg
    Tack för den infon, med spjällhus, menar du då hela insugningsröret? Annars, varför skiljer spjällhuset.

    Varför påverkas turbons inloppsrör, är det p.g.a. fastsättningen i blocket? Inloppsröret känns ju som en lös del annars...

    Är ventilkåpan annorlunda p.g.a. den modifierade vevhusventilationen?

    Vh Johan
    Spjällhus, turbons inloppsrör och ventilkåpan skiljer eftersom vevhusventilationens anslutningar till dessa ser något annorlunda på motorer från M04. Äldre motorer har ex. en banjokoppling på turbons inloppsrör medans nyare motorer har en pneumatisk snabbkoppling där man bara trycker i plaströret från vevhusventilationen.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Nimonic infördes till -00 på 9-5 B235R. Osäker på om OG9-3 Viggen -99 har Nimonic, men det är möjligt. 9-5 B235E fick Nimonic när man gick från 170hk till 185hk, och jag tror att 9-5 B205E fick Nimonic runt -01/-02 nån gång. Så därefter kan man säga att det är standard förutom på BioPower som har andra ventiler.

    Block from -04 har annan gjutning pga ny oljefälla. Det drar med sig startmotor, vevhusventilation, spjällhus, ventilkåpa och inloppsrör/kobra om det ska vara bolt-on.

    Mvh
    Är du säker på startmotorn? Den ser för ögat exakt lika ut mellan före 04 och från 04-->.

    Vh Johan

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vad skiljer en Aero och Viggen motor? OG9-3
    Av Kid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-06-27, 16:18
  2. 93 Viggen motor & 95 aero motor(99-00)= samma?, eller in
    Av Tamii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •