Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Val av koppling NG9-3 2.0t steg1

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46

    Val av koppling NG9-3 2.0t steg1

    Hej
    Jag har en 9-3 2.0t 5vxl 2005 som är Maptuns steg 1 optimerad.
    Nu har jag känsla av att kopplingen inte riktigt hänger med i svängarna då den inte känns lika rapp på gaspådrag,lite av gummibands effekt om ni förstår.
    Så min fråga är om 2.0T Aero kopplingen från Maptun skulle kunna vara ett alternativ?
    Eller har ni andra förslag som inte kostar skjortan?
    Bilen har gått strax över 20 000 mil men den är för bra för att skiljas ifrån bara för ett kopplingsbyte.



    Kopplingssats, Saab 9‑3 03‑ 2.0T & 2.2D 5‑vxl, 9‑5 2.2D
    Artikelnr: 1055562984

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Med tanke på din beskrivning så tycker jag inte det låter som ett problem med kopplingen. När kopplingen är slut så kommer den börja slira vid gaspådrag, och varvtalet ökar utan att bilens fart ökar.

    Exempel: https://youtu.be/o2fXP_vEL0A?t=3m42s

    Det kanske är det som är problemet, och att jag bara missförstår beskrivningen?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Det är nog mer jag som är dålig på att förklara men effekten som hörs i youtube klippet är dem rätta men inte lika tydlig på min(gummibands effekt).
    Brisses förklaring är mer korrekt av problemet.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Okej, då är det dags att byta. På t.ex. gamla 9-5 är det vanligt att man byter till Aero-kopplingen då den passar rakt på och den klarar högre vridmoment. Det är möjligt att det är likadant på ng9-3? Någon annan kan säkert ge ett bra svar på det.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Ja tror också det men då är ju frågan till vilken?då jag vill ha en som är kraftigare än orginal.
    Den jag har hittat är

    Maptuns
    Kopplingssats, Saab 9‑3 03‑ 2.0T & 2.2D 5‑vxl, 9‑5 2.2D
    Artikelnr: 1055562984

    Men passar den rakt av?

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Hmmm. Var det inte på ng9-3 man kunde använda en blandning av originaldelar från ng9-3 och 9-5 sätta ihop en bättre koppling?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Jo jag läste det med här på forumet men vill att det skall vara bolton och lite kraftigare än orginal eftersom jag bara har steg1,
    Bilen går som vardags kärra så jag vill inte ha den ståendes någon längre tid.
    Där av frågan om Aerons passar rakt av.

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jo, men grejen var väl att det var bolt-on. Det ensa som var annorlunda var väl att det var delar till 9-5 som används på en ng9-3. Eller missar jag något?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Nej du missar säkert inget men jag har ingen ork att blanda och mixa från 2 olika modeller utan ett snabbt byte som är något starkare än orginal räcker för mig

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Tänkte skriva lite om vad som hände sen.Jodå kopplingen byttes till maptuns //Kopplingssats, Saab 9‑3 03‑ 2.0T & 2.2D 5‑vxl, 9‑5 2.2D
    Artikelnr: 1055562984 och den passar rakt av på min och det blev en riktig förrändring även om min inte var helt slut så blev den helt klart rappare på gas respons.
    När jag ändå var på gång byttes avgassystemet till ett rosfritt och luftfilter till maptuns sportfilter för orginalboxen.
    En stor eloge skall ges till Maptun för ett mycket proffsigt och kunnigt bemötande.
    Så nu är SAABen den trevliga bil man känner igen från förr trots sina 21500 mil på mätaren.

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av drb68 Visa inlägg
    Tänkte skriva lite om vad som hände sen.Jodå kopplingen byttes till maptuns //Kopplingssats, Saab 9‑3 03‑ 2.0T & 2.2D 5‑vxl, 9‑5 2.2D
    Artikelnr: 1055562984 och den passar rakt av på min och det blev en riktig förrändring även om min inte var helt slut så blev den helt klart rappare på gas respons.
    När jag ändå var på gång byttes avgassystemet till ett rosfritt och luftfilter till maptuns sportfilter för orginalboxen.
    En stor eloge skall ges till Maptun för ett mycket proffsigt och kunnigt bemötande.
    Så nu är SAABen den trevliga bil man känner igen från förr trots sina 21500 mil på mätaren.
    Detta är Aero-kopplingen va? Du hade en B207L med (175hk)? Funderar själv på att byta till denna. Vad bytte du mer vid bytet? Kostnad för arbetet? Mitt svänghjul är dåligt också, inget du hade på din?
    Aktuell: Audi A4 Avant B7 1.8t (BFB) MY08
    Gjort: re-STREAM DMC 4 (BT/AUX) och massa reparationer...
    Såld: SAAB 9-3 SS Vector 2,0t -04 (sportchassi)
    Gjort: Ljuduppgradering (bla. AMP2 & AUX), förberett för dimljus fram, LED positionsljus samt skyltbelysning, Aero-fälgar på sommar, fast dragkrok (13-polig)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Koppling börjar slira, OG9-5 2,0t BioPower, BSR steg1
    Av Samurajen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 19:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •