Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Angående annonsen "9000 Turbo 89 Mycket speciell"

  1. #1
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715

    Angående annonsen "9000 Turbo 89 Mycket speciell"

    ...Så är jag ganska säker på att jag åkt i den bilen, en gång i slutet
    på 80/en bit in på 90-talet i Lysekil. Förarens position relativt min arbetsgivare
    minns jag inte, om det var en ur styrelsen, eller någon säljare.

    Men jag minns den vita färgen och den sandfärgade inredningen
    (vilket var en ovanlig kombination) samt att bilen hade automatlåda.
    Föraren meddelade litet stolt att "Den här är speciell, för den är byggd i Malmö".

    Men det kan ju ha varit en annan vit 9000T med samma inredning
    byggd i malmö...

    (Nej, jag har inte plats och tid)
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Det fanns 30st, exakt likadana, samma färg, utrustning osv.
    Av dessa 30 finns 4 kvar i registret om jag minns rätt. Nummer 1 står på Malmö museum och har rullat 1km Min, nummer 9, har gått strax över 20000 och sen finns 2st till som gått massor av mil och som har haft romaner som besiktningsprotkoll innan de ställdes av för 20 år sen så jag räknar med att de är skogsvrak någonstans.
    Den tidigare ordförande i klubben påpekade att han sålde de 30 bilarna (29 då). En skall visst ha använts till tävling i billjud.

    Hade jag haft pengar hade jag låtit en firma renovera den för egentligen är den häftigare än den Aero jag har stående, men Aeron är närmare färdig och kommer därför få "förtur". Bilen står i kallgarage hos mina föräldrar och de börjar surna till på att jag har 4 bilar stående där (trista typer) så jag måste göra mig av med minst en bil, troligen blir det 2, eller kanske 3
    Hade jag haft en lada där den kunde bo tills jag blir rik så hade jag aldrig i livet sålt den, så därför kommer jag också vara lite petig med vem som får köpa den

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och för den som inte hänger med pratar vi om
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Med sorg i hjärtat inser jag att den här bilen nog aldrig kommer bli klar och jag har inte längre plats att hålla den.

    Bilen är en 9000 Turbo från 1989 med all då tillgänglig utrustning. Bilen har en mycket speciell historia och är den enda kvarvarande (i princip) av 30st:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...CT58LXK4000009
    http://forum.saabturboclub.com/showt...något-om-den?
    http://www.garaget.org/?car=171261

    Det finns _massor_ av delar till bilen som rostfria dörrar, komplett inredning i nyskick osv, osv. Det enda som saknas är ett innertak, annars är bilen komplett.

    Det viktigaste för mig är att bilen kommer till någon som vill renovera den till sin forna glans, för det är den minsann värd, och det är ett projekt som på ingalunda vis är omöjligt för den är faktiskt rätt bra för att vara en så gammal bil.

    Så, priset kommer vi överens om när rätt köpare visar sig.

    Bilen står utanför Sölvesborg och måste såklart tas på släp, rimligen bör man har 2 släp för det behövs ett släp till alla delar också!
    som finns i denna annonsen 9000 Turbo 1989 mycket speciell
    och jag citerar in den för att bevara storyn till eftervärlden då annonsen kommer att försvinna (men förhoppningsvis inte bilen utan att den får evigt liv)

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ...den får evigt liv
    Projekt Highlander?

    2 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

Liknande ämnen

  1. Speciell grill till saab 9000 2.3T
    Av Symptom i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 17:52
  2. Frågor angående saab 9000 turbo 90
    Av fredde85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 12:56
  3. Frågor angående Saab 9000 turbo CS
    Av Mopack i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 15:28
  4. Snabb fråga angående lamell byte 9000 turbo
    Av Krille_Krille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •