Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Felsökning vevhusventilation og9-5 2006

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Felsökning vevhusventilation og9-5 2006

    Jag misstänker att min vevhusventilation inte fungerar som den ska. Jag kunde blåsa utan problem från insuget mot oljefällan men misstänker att det inte ska gå.

    Vilka flödesriktningar ska ventilationen ha i de olika rören?
    OG9-5 2006.
    Utan Saab

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Tittar du noggrant på backventilerna så tror jag att det ska finnas flödespilar på dem.

    Mvh/
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Man kan också fundera på vad backventilen har för funktion och därmed ganska enkelt klura ut vilken flödesriktning den ska ha. Ledande fråga: Vill du ha ner laddtryck i oljefällan?

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Vad jag förstår efter googling så är den ventilen på kortsidan av motorn bara en flödesrestriktor.
    (Har likadant på min och om det är någon annan som vill ut och blåsa i sina >-06 så vet vi säkert)

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Ja, den visar ju riktning mot insuget, jag hade precis som timpa2 fått fram att det kanske bara var en strypning åt andra hållet. Jag har inte riktigt fått kläm på hur ventilationen fungerar.
    Men det är nog som du säger, Brisse. Motorn har börjat drälla olja lite överallt, så troligtvis är det högt tryck i vevhusventilationen.
    Utan Saab

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Tror ni pratar om två olika ventiler. Den rejser99 pratar om är till för att stänga ute laddtrycket från oljefällan, samtidigt som den ska öppna på låg motorbelastning så att förbränningsgaserna som samlats i oljefällan ska kunna sugas in i insuget och förbrännas i motorn. Eller menar rejser insugsröret till turbon?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Jag menar den som går mot turbon och har en grå ventil på kortsidan av ventilkåpan.
    Hittade nu en förklaring:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...io-09-(bilder)

    Slang 1 i Göran Larssons förklaring.
    Senast redigerat av rejser99 den 2016-11-29 klockan 21:58.
    Utan Saab

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, då är det Timpa2 som har rätt. Jag tänkte på den som går till spjällhuset.

    Den som går till turbons inloppsrör ser aldrig något laddtryck eftersom den sitter på turbons sugsida. Där är det alltid mer eller mindre undertryck, så där behövs ingen backventil.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Nej, högt tryck på sugsidan brukar det vara ont om. Min slutledningsförmåga verkar inte riktigt vara på topp idag..
    Börjar misstänka den vita ventilen som jag bytte för ett par år sedan. Köpte då slang med ventil hos speedparts, av sällsynt dålig kvalitet. Snabbkopplingen passade inte(!), sen smälte slangen direkt av värmepistolen när jag ville få loss backventilen för att skarva ihop en fungerande lösning. Backventilen är möjligtvis av samma kvalitet, hade för mig att jag bytt till en original.
    Utan Saab

Liknande ämnen

  1. Drivaxel till NG9-3 B284
    Av mrpg99 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 17:41
  2. felsökning av vevhusventilation på en 9-5a 04
    Av wbs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 00:53
  3. GULSAAB inför 2006 *Projekt 2006 avslutat*
    Av GULSAAB i forum Projekt
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •