Sidan 7 av 10 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 194

Ämne: Saab 9-3 Coupé RWD -Existenskris

  1. #121
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    M.Broberg:
    Dubbla a-armar kommer det nog inte att bli, inte nu i alla fall.

    Tack för att du kollade jag skall nog förska få tag i någon bok om väghållning, många principer blir ju samma med fjäderben som med a-armar. Bara att varje vilkel blir svårare att justera separat.

    Larzzon:
    Ackerman och bump-steer skall jag definitivt hålla koll på. De är lite lättare att förstå sig på enligt mig.

    Det är sen när hela bilens dynamik skall blandas in som det börjar bli svårt att förstå konkret hur bilen kommer betee sig när man ändrar på sakerna. Caster kan jag styra hur mycket jag vill eftersom jag kommer bygga nya fjäderbenstorn

    Schwartz:
    Ja jag kan absolut kopiera e46 rakt av. Jag kommer utgå ifrån dess orginal geometri. Men frågan är ju då om det finns kompromisser de gjort för komfort eller liknande som jag då kan bygga bort för att få bättre egenskaper vid bankörning t.e.x saker så som att minska eller öka anti dive, vilket då kan ge mera ostabilitet vid ojämnheter men mindre dive vid inbromsning. Eller mera caster, som ger mera cambergain vid sväng och mera återstyrning. Men ger också en trögare styrning.

    Jag kanske snöar in för mycket på detta nu. Kanske är smartare att bygga in justerbarhet där det går. Men annars bara köra orginal e46 geometri.

  2. #122
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7660
    Om du bygger med stora topplagringar så känns det spontant som att du kommer kunna justera dig till dina camber- och caster önskemål. Länkarms- och styrväxelplacering är nog ganska viktigt om du "väljer" rideheight nu. Annars kan rollcenter hamna väldigt lågt fram om du bygger efter en rideheight som är betydligt högre än senare planerad (om du ska köra lågt).
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  3. #123
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Vill gärna inte göra jättestora fjäderbenstorn heller. För då tar det så mycket plats av motorrummet. Så kommer kunna vara lite justerbarhet, men inte massor.

    Styrväxeln sitter på e46:ans motorbalk som också håller de främre länkarmsfästena. Höjden på motorbalken med främre länkarmsfästen och styrväxel är lätt att ändra just nu.

    Länkarmarnas placering just nu är ungefär så högt de kan komma utan att kapa bort mera av karrossen. De bakre bussningarna är dikt mot golvet. Så de sitter ungefär lika högt som orginal på 9-3.

    Jag skall inte köra så lågt. Är ganska nöjd med hur låg min aero är och den har 35mm sänkning.

    Skall nog räkna lite på rollcenter också

  4. #124
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Hej! var ett tag sedan sist.

    har tyvärr varit ganska still i garaget. Finns ingen värme, och jag har inte haft motivationen för att frysa så mycket denna vintern.

    Men nu när det börjar visa positivt stundvis på termometern så börjar det klia i fingrarna

    Jag är åter tillbaka i vad jag skall göra med fjäderbenstornen. Har pluggat på massor om fjädringsgeometeri, men det känns som hur man än gör så kommer man vilja ändra på det senare.

    Schwartz idé att göra stora topplagringar blir mer och mer lockande.

    Vad tror ni om att göra toppen på fjäderbenstornen bultad? På så sätt kunna skruva bort och ersätta med en ny platta även om man vill göra lite större förändringar.

    Något ungefär såhär, och ha denna bultad ovanifrån för att enkelt kunna byta den vid behov.


    kommer självklart även ha justerbar topplagring för att justera det som går med en sådan.

  5. #125
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Fortsatte lite på detta spår, nu med verkliga mått som passar BMW:ns topplagring och med yttre mått som jag tror skulle fungera bra:


    Sen kapade jag bort fjäderbenstornen från bilen och fixade till ett rör för att hålla tornen lika brett som på BMW:n:



    Om man då kladdar lite så skulle det kunna bli något åt detta hållet:


    Väldigt svårt att få till perspektivet och ljuset så det ser vettigt ut ^^ är inte så konstnärlig av mig.

    Men att placera dessa med en lutning inåt. Sen sätta de så högt det går utan att få frigångsproblem till huven samt sätta de så långt bak det går utan att krocka med den falska brandväggen tror jag kan vara en bra utgångspunkt

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #126
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Fortsatte lite på detta spår, nu med verkliga mått som passar BMW:ns topplagring och med yttre mått som jag tror skulle fungera bra:


    Sen kapade jag bort fjäderbenstornen från bilen och fixade till ett rör för att hålla tornen lika brett som på BMW:n:



    Om man då kladdar lite så skulle det kunna bli något åt detta hållet:


    Väldigt svårt att få till perspektivet och ljuset så det ser vettigt ut ^^ är inte så konstnärlig av mig.

    Men att placera dessa med en lutning inåt. Sen sätta de så högt det går utan att få frigångsproblem till huven samt sätta de så långt bak det går utan att krocka med den falska brandväggen tror jag kan vara en bra utgångspunkt
    Det där ser ju onekligen lovande ut ^^

    /Halvarsson

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg



  7. #127
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Fett!

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #128
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Kul projekt!

    Det jag tänker på när jag ser dina tänkta fjädertorn är att en så stor och platt plåt kommer att vilja flexa upp och ner, gör du plåten tillräckligt tjock så kommer den väga rätt mycket. Är absolut ingen expert, men har också läst någon bok om väghållning och en del på rejsa, och i ditt fall så skulle jag bygga med en grundinställning på ca 3° camber och 5° caster. Tillsammans med dina justerbara lagringar till fjäderbenen så ska du nog kunna hitta en inställning som funkar.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #129
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Hej! alldeles för länge sedan jag fick något gjort, så tyckte det var dags att sätta igång och göra något igen.

    Jag har nu tills vidare skrotat idén med skruvbar topp på fjäderbenstornen. Kändes som det blev för komplicerat.

    Så jag måttade massor på bilen och började cadda lite, efter ett gäng pappersmallar och många justeringar så landade jag i detta:




    Sen tillverka i plåt:


    Båda sidor:


    Effektivt användande av utrymmet som finns till godo ungefär 2-3 mm från att ta i huven när den är helt stängd


    Och sedan måtta in de på rätt position och punkta fast:


    Nästa steg är nu att börja kapa bort det som är ivägen i hjulhusen och sedan klä in sidorna på fjäderbenstornen

    5 användare gillar detta inlägg



  10. #130
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7660
    Gött att du är igång igen!

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  11. #131
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Fortsatte med fjäderbenstornen, nu sitter främre och bakre plåtarna på plats:





    Och då var det såklart helt omöjligt att stå emot att sätta ner den på backen en liten stund:




    Känns kul att kunna rulla runt på den igen

    6 användare gillar detta inlägg



  12. #132
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Så nice!

    kan du stänga huven? eller blir det som Hilmerssons manta?

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #133
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Det går utmärkt att stänga huven

    Tog ingen ny bild, men här är en tidigare som visar på frigången med huven stängd:


    Finns 2-3 mm till godo ungefär och det är till stödkonstruktionen, långt kvar till den yttre plåten

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #134
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    saab 99 har annars en "buckla" på var sida av huven, så man kan ju buckla till det och säga att det är en tribute till 99an

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #135
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Ja, de går ju bra å millimeternogrannhet på fjädertornen. Lite värre om de skulle varit motorn.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  16. #136
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    M.Broberg:
    Siktar på att inte behöva göra några bulor alls Jag gillar ju när bilar är helt och hållet orginal

    Larzzon
    Ja om motorn var lika nära så hade det varit ett problem. Hoppas på att dessa inte skall röra sig så mycket

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #137
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Blev ingen bankörning för mig denna helgen tyvärr, fick bli att hålla sig närmare hemma

    Håller en del koll på vad som dyker upp på skrotar i närheten, och så dök det upp en bil på en självplockskrot som intresserade lite den bilen fick donera denna:




    Sexpetad BMW diesellåda, dock inte den stora utan den lite mindre. Jag hoppas att denna skall vara tillräckligt robust för det jag skall göra Modellen upp är så jäkla stor och tung ^^

    Sen fortsatte jag lite på fjäderbenstornen, passade på att helsvetsa de ställena som kommer vara svåra att komma åt när sista sidan på tornen är på plats:


    Inte de snyggaste svetsarna, men det är så jäkla bökigt att hänga och svetsa uppåt ^^

    Svetsade såklart även båda två och på ovansidan:


    Lite mera lättsvetsat här:


    Härnäst skall sista sidorna samt hålen framför tornen täckas.

    5 användare gillar detta inlägg



  18. #138
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Kom igång lite för sent idag, men hann i alla fall med att göra klart en sida på ena fjäderbenstornet



    Svetsat på in och utsida

    4 användare gillar detta inlägg



  19. #139
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Förstår att det börjar bli tjatigt nu med fjäderbenstornen, så här kommer en sista uppdatering på de

    För nu är de färdiga!



    Så då kan man äntligen gå vidare till något annat

    Jag har även insett att det är riktigt tråkigt att sitta på backen och hänga in under det man jobbar på. Så jag har skissat lite på en snurra:


    Som skulle underlätta oerhört. Så nästa uppgift blir att få upp karossen i snurra

    5 användare gillar detta inlägg



  20. #140
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    gammal klassiker är 2 motorstativ.

    då har man hjul med, vilket kan vara smidigt.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 900 coupe "banräser"
    Av Frippe_ i forum Projekt
    Svar: 103
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 00:02
  2. 1997 9000 Aero Coupe' "Dustin"
    Av ms9000 i forum Projekt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 15:46
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 16:39
  4. Svar: 1113
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 13:25
  5. Projekt "Maptun" Saab 900 2,0T Coupé
    Av zorro_boy i forum Projekt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •