Sidan 8 av 10 FörstaFörsta ... 678910 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 194

Ämne: Saab 9-3 Coupé RWD -Existenskris

  1. #141
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Jo jag var lite inne på det ett tag. Men kom fram till att det blir billigare och bättre att göra eget än att modifiera motorstativ

    Det tråkiga med hjulen är att man inte kan låsa de. Och att de inte styr.

    Så om jag behöver hjul så köper jag hjul till denna istället

  2. #142
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Snurra på gång


    Skall bara förstärka lite och tillverka fästen mot karossen

    6 användare gillar detta inlägg



  3. #143
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Fortsättning på snurran, har nu lyft upp fronten i alla fall



    Som synes så passade jag på att måla nu när det är något som jag faktiskt får måla på ^^

    Bak så behöver jag bygga klart fästena mot karossen och även förstärka upp bilen lite innan jag lyfter, den är inte så styv där bak just nu.

    5 användare gillar detta inlägg



  4. #144
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    67
    Sen bär det av på riktigt misstänker jag?!

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008 med taklucka!

  5. #145
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Det visar sig har ju ingen tidplan i bygget, utan bygger lite när det finns tid och ork över

    Men med karossen i snurra så blir det bra mycket lättare att göra många saker

  6. #146
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Bilen monterad på snurran nu!

    Första gången på sidan, det är nu man upptäcker hur mycket lösa saker man glömde ta ur ^^ :



    Var så trevligt att jobba på den, plockade bort det sista av bromsrören och bränslesystemet


    Missade såklart att ta kort på förstärkningarna bak, men jag satte dit två rör som går mellan bakvagnens infästningar och kofångarfästena.

    Sen satte jag även lite tillfälliga rör på diagonalen eftersom det inte finns något golv att ta kraften i sidled just nu


  7. #147
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Väldigt fräsigt!

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #148
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Tyckte det var dags att få fast framvagnen på riktigt. Började med att sätta upp jigg för att få fästena på rätt plats:


    Jag testade även att sätta ner bilen på pallbockar för att ta bort belastningen på karossen, för att säkerställa att det blev rakt, men det verkade inte påverka något.

    Sen borra hål i balkarna, svetsa fast fästena och kapa bort de tillfälliga främre fästena:


    Så nu sitter det två såna här fästen där man kan skruva fast subframen


    Blev riktigt nöjd med de och subframen passar utmärkt



    Nästa blir att få fast de främre fästena permanent

    7 användare gillar detta inlägg



  9. #149
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Har byggt en sån snurra jag också. Så smidgt att skruva och svetsa under bilen med karossen uppåner. Ser prydligt å snyggt ut. Blir kul att du snart får 2st likadana bilar snart. En fwd och en rwd.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  10. #150
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Det är verkligen en dröm att jobba på bilen i snurran allt blir så mycket lättare

    Skulle byggt en för länge sen. Låg på ryggen och underredsbehandlade Aeron förra vintern. Då skulle man ha haft en snurra.

    Rekommenderas starkt till alla som har en projektbil

  11. #151
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Idag blev det planeringsdag i garaget. Spenderade tiden med att ställa en "motor" på plats och börja fundera på hur motorfästena skall se ut

    Tror att jag har kommit fram till en bra plan för hur jag skall bygga fästena

    Motorplaceringen blir ungefär såhär i alla fall


    2 användare gillar detta inlägg



  12. #152
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Fortsatte att planera. En het potatis är om jag skall dra avgaset på högersidan eller på vänstersidan. Lutar just nu åt att dra avgaset på vänstersidan. Blir tajt med styrstången och kommer få skärma av vevaxelgivaren och turbons oljeretur så de inte grillas, men på andra sidan är det istället tajt mot generatorn. Samt att man måste korsa framför motorn vilket gör att man får in lite mera värme i motorrummet.

    Katten hamnar då ganska långt bak. Det finns inte någon plats för den förens efter växellådan, så det är nog där den då får hamna. Borde gå att få upp värmen i den genom att linda in downpipe med avgasbandage



    Ni som har monterat saabspis i RWD-utförande. Ändrade ni något på blockets fästpunkter? På högersidan så finns det bara m8-fästen. Jag känner att det är lite klent för att hålla hela motorn så funderar på att borra upp de och gänga m10. De på vänstersidan som håller upp motorn orginal är m10.

    Har också konstaterat att oljefilterhållaren kommer inte kunna vara orginal. Krockar med styrväxeln, så får bli en annan lösning där sett att genuinesaab har en som antagligen skulle funka

  13. #153
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Bra tempo nu Semester?

    Jag kör 3st M8 och en M10 på vänster sida, 4st M8 på högersidan. Lite klurigare packningsmässigt på högersidan med allt som sitter där. Tror inte du behöver vara orolig för hållfen på 4st M8 med vettigt footprint Inga fästpunkter är moddade i blocket.

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  14. #154
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    På vänster sida duger de fyra uppenbara kutsarna i med 3st m8 och en m10 gott. På höger sida använder jag bara tre skruvar. Inte optimalt, men det har funkat bra även där. Vill man vara på den säkra sidan går det att plocka upp fler fästpunkter, vilket jag troligen kommer göra om jag får för mig att göra om motorfästen någon gång.

    Oljefilterhållaren kapade jag ner, svetsade på AN-anslutningar och monterade oljefilterflyttare, sandwichadapter med termostat för oljekyl. Det medför även att man inte behöver stöka med att koppla bort oljekylen när man ska lyfta ur motorn.

    Jag tar nog en sväng förbi Samuel imorgon ifall du skulle vilja titta närmare.

    1 användare gillar detta inlägg


    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  15. #155
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Tack så mycket för tipsen

    Japp jag har gått på semester Kommer dock gå ner på lågfart snart igen en stund då vi väntar tillökning

    Jonka jag kollar jättegärna närmare på din kärra imorgon

    De tre m8 och en m10 på vänster som ni använder är de som är rakt ovanför oljefiltret då antar jag, de som sitter i en perfekt rektangel De sitter riktigt behändigt till, men jag var lite orolig att de sitter för tätt ihop på höjden. Men jag oroar mig nog i onödan då.

    Jag fick ett litet ryck och åkte till garaget en vända till, kapade till och borrade ur lite 25mm stång, som jag tänkte använda för att fästa mot blocket:


    På högersidan är jag inne på att använda dessa fyra fästpunkter:


    Min tanke är att använda rundstång för att binda ihop dessa fyra, och sen ner mot bussningen, sedan antingen sätta in plåt i sidorna, eller bygga "fackverk" med rundstång. Tror det kan bli ganska luftigt och bra med rundstångskonstruktion

    Skall ju klämmas in så att man fortfarande får ner oljestickan.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #156
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Började testa lite med fästena, först få ihop de fyra punterna, utan att täcka för någon skruv eller förhindra oljestickan att få plats:


    Sen hänga upp bussningens hylsa.


    Känns förvånandsvärt stabilt redan sådär, kommer bli riktigt stabilt när man får in lite kryss

    Jag skall dock göra om detta då jag inte blev nöjd med positionen av bussningen, vill flytta den ut och ner lite

    På andra sidan blev det inte mer än att jag skruvade dit fästena:

    3 användare gillar detta inlägg



  17. #157
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Motorfästen på gång

    Ena sidan är helt punktad:


    Andra sidan så har jag fortfarande massor av kors att få dit


    Fästena mot subframe är tillfälliga

  18. #158
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Snyggt!!

    Vill du ha sånt där blästra och pulverlackat får du hojta, allt går att lösa
    Kul att det rör sig framåt!

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #159
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Tack

    Tyvärr så får man inte måla de innan byggbesiktningen är avklarad, så jag kommer endast kunna grundmåla de tills vidare

    Kan kanske vara aktuellt lite längre fram dock

  20. #160
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Tack

    Tyvärr så får man inte måla de innan byggbesiktningen är avklarad, så jag kommer endast kunna grundmåla de tills vidare

    Kan kanske vara aktuellt lite längre fram dock
    Bara säga till isåfall, finns ju fler saker än hemmabyggda motorfästen som kan behövas snyggas till!

    Det är Halvarsson som skriver föressten.. Vet inte om du har koll på mitt "nick" så det kan ju vara bra att skriva

    Har dragit ut på det lite men jag ska försöka ta mig ner till garaget snart så jag kan köpa det dör av dig, har ev. Kommit på lite annat småkrafs jag kan behöva också

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 900 coupe "banräser"
    Av Frippe_ i forum Projekt
    Svar: 103
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 00:02
  2. 1997 9000 Aero Coupe' "Dustin"
    Av ms9000 i forum Projekt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 15:46
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 16:39
  4. Svar: 1113
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 13:25
  5. Projekt "Maptun" Saab 900 2,0T Coupé
    Av zorro_boy i forum Projekt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •