Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 8910
Resultat 181 till 194 av 194

Ämne: Saab 9-3 Coupé RWD -Existenskris

  1. #181
    Väldigt häftigt projekt! Hoppas du får lite tid att göra något och lägger upp lite nya bilder snart

  2. #182
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Jäklar va fränt bygge! Ser fram emot uppdateringar här

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  3. #183
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Hej! Har bestämt mig för att inte fortsätta bygga på bilen i dess nuvarande koncept.

    Det har blivit så mycket mera jobb än jag först ville lägga, trodde jag skulle kunna behålla stora delar av bilens karross, men så har visat sig inte varit fallet. Och att jobba till en karross där det inte finns några bra referenser att utgå ifrån är oerhört frustrerande. Bara för att i slutändan ha en BMW med extra kompromisser och monterat i saabkarross.

    Så jag har kommit fram till att det jag vill göra är att istället bygga en bil från grunden. Rörram, egen upphängning med dubbla a-armar fram och bak. Där jag har möjlighet att rita allt precis som jag vill och få till all chassigeometrik precis som jag vill, samt även få in justerbarhet. Med BMW grejerna så vet jag knappt var jag skall börja för att lista ut hur den fungerar då den har extra armar och länkar som skall lösa något problem på en bil som inte är min bil.

    Genom att bygga rörram så skulle det bli så mycket lättare att jobba med då jag kan rita upp hela bilen i CAD och testa chassit innan det finns på riktigt. Det blir mycket lättare att mäta upp komponenters position då jag har ritning på chassit att referera till och kommer få raka och bra ytor. Kan bygga den från början för att ta hänsyn till att få plant golv och diffusor. istället för att skruva på extra saker på en karross där inget är plant från början. Kan göra utrymme till mycket bredare hjul, Osv Osv. Jag ser bara fördelar med att bygga fån grunden istället för att börja med något som inte är rätt.

    Jag vill fortfarande använda og9-3 3dr-skalet att placera utanpå rörramen

    Så det jag istället kommer påbörja är att rita denna rörramsbil i CAD

    När jag har en ritning i CAD jag är nöjd med så kan bilen sen att byggas på en chassijigg, som jag också måste designa och bygga

    Vill man nörda lite och spana in en stor del av inspirationen jag fått rekommenderar jag att kolla in detta bygget:

    8 användare gillar detta inlägg



  4. #184
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Mäktigt!

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #185
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Fortfarande frontmotor?

    mittmotor är Så mycekt coolare

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #186
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Typ mittmotor, bakom framaxeln, men inte bakom föraren

    man blir annars väldigt begränsad i vad för drivlina man kan köra, tvärställt och FWD-låda eller rakställt och typ audilåda är nog enda alternativen.

    Jag vill fortfarande använda BMW-diffen och BMW-lådan 50/50 eller väldigt nära viktfördelning bör vara fullt möjligt även med föraren bakom motorn

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #187
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Typ mittmotor, bakom framaxeln, men inte bakom föraren

    man blir annars väldigt begränsad i vad för drivlina man kan köra, tvärställt och FWD-låda eller rakställt och typ audilåda är nog enda alternativen.

    Jag vill fortfarande använda BMW-diffen och BMW-lådan 50/50 eller väldigt nära viktfördelning bör vara fullt möjligt även med föraren bakom motorn
    Absolut, hade en BMW E36 316i Coupé som vinterbil för ett par år sedan. Har för mig att den hade 51/49 i viktfördelning.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #188
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    50/50 Funkar, har du läst göran malmbergs böcker?

    han predikar 60/40 och har en hel del matte i ryggen.

    men lägger du bränslet bakom föraren och har mer än 10 liter så blir det ju ganska mycket vikt där bak.

    En Ecotec motor med F40 låda borde hålla rätt bra och inte vara för dyrt? går att gå 2.4 liters eller whatever. Diffbromsar finns, reservlådor finns i överflöd MM. Det hade såklart varit givet att du inte redan haft delar

  9. #189
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    De har jag inte läst.

    60/40 med 60 fram? eller 60 bak?

    Går ju även att justera balansen med däckdimensioner, hjulvinklar, krängningshämmare, downforce, dämpare, fjädrar osv.

    Så länge det finns justerbarhet i allt så kan man kompencera för mycket

    Drivlina så vill jag ha en drivlina som är näst intill skottsäker, och det är svårslaget med BMW-grejer då

    Om man i framtiden skulle gå all out och vill ha en sekventiell låda eller något så är det mycket lättare att byta ut när man har motor rakställd med låda och diff som klassisk bakhjulsdrivet

  10. #190
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    60 bak 40 fram

    Läs göran malmberg böcker om chassiteknik och sportbils byggande! om du inte gör det så sök på Rejsa.nu efter hans inlägg.

    http://speedlabacademy.se/vaghallnin...oran-malmberg/ denna är riktigt trevlig bok. går igeonom chassi, fjädring och motorer lite "lätt"

    mannen bakom speedlabs corvette och man ska ju inte glömma Hemipanter som är en gudomligt cool pantera.

    riktigt geni som trots sin ålder fortfarande kommer på nytt!

    BMW har fina saker, och RWD är ju vanligt så koncept finns. Enda sättet att få samma prestanda och hållbarhet med motorn bak är svansmotor och Porsche. Det är ganska dyrt i jämförelse

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #191
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Jaså blir det rörram istället Då slipper du kompromissa, kul att du fortfarande vill ha en OG9-3 kaross iaf!

    Blir säkert lite annan tidplan nu, ser fram emot fortsättningen!

    2 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  12. #192
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Till en början kommer det bli mycket caddande ^^

    Men det känns skönt att kunna iterera sig framåt i CAD istället för med fysiska grejer

    Är väldigt svårt att tänka på allt när man bygger, men i cad är det lätt att justera om man kommer fram till att man behöver lite mera utrymme någonstans, eller om man kommer på att man vill ändra något

    Men CAD är skoj, och det är mycket lättare att passa in CAD-jobb i vardagen än garagejobb

    T.e.x har jag pillat lite på en modell av saabmotor, så man har något att montera i rörramen sen


    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  13. #193
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Har du nåt som kan 3d-scanna? Vissa telefoner kan det nuförtiden tror jag, underlättar snirkliga, gjutna geometrier
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  14. #194
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    det har jag inte, jag har sneglat på "photogrammetry" för att använda vanliga foton för att generera en 3d-modell.

    Har dock inte provat, och verkar ganska viktigt med finishen på ytan och belysningen för att få en bra modell.

    Men för det mesta så tror jag att jag inte riktigt behöver så hög detaljnivå, det är mest för karrossen som det skulle vara kul att ha en 3d-scan

    Skulle jag scanna den så lär jag behöva plastidippa hela karrossen, inklusive rutor i någon bra färg och fylla på med prickar typ så den får bra referenser.

    Om inte någon som har tillgång till en "riktig" 3d-scanner känner för att sponsra med en 3d-scan av karrossen

Liknande ämnen

  1. Saab 900 coupe "banräser"
    Av Frippe_ i forum Projekt
    Svar: 103
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 00:02
  2. 1997 9000 Aero Coupe' "Dustin"
    Av ms9000 i forum Projekt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 15:46
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 16:39
  4. Svar: 1113
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 13:25
  5. Projekt "Maptun" Saab 900 2,0T Coupé
    Av zorro_boy i forum Projekt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •