Resultat 1 till 20 av 194

Ämne: Saab 9-3 Coupé RWD -Existenskris

Trådad visning

  1. #1
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Saab 9-3 Coupé RWD -Existenskris

    Jag har länge velat bygga om en bil till något totalt galet, men samtidigt ganska konservativt på så sätt att bygget inte skall vara för fint, det skall gå att använda bilen ordentligt utan att skämmas för om bilen skulle få någon repa. Sleeperstuket är även något jag gillar.

    Ett tag tillbaka så köpte jag en og9-3 SE coupé my00 (t5-motor), anledningen till köpet var att jag behövde en dörr till min aero som krockats med ett rådjur.


    Så vad gör man då när man har en hel bil över efter man tagit bort dörren? Inget direkt värde i en SE, med tråkigaste inredningen och tråkgaste utsidan, kjolar i svart matt plast, inte ens den vanliga turbovingen har den utrustas med.

    --------------------Receptet------------------------------
    • Motorn rakställd
    • bärarmar, fjäderben och styrväxel från saab 9-5
    • Opel omega växellåda
    • inredning rensad på onödigt, inklusive baksäte.
    • Förarplats bakflyttad
    • Stående pedalställ med bromsvåg
    • Halvbur, eller möjligen helbur.
    • BMW E39 bakvagn


    --------------------Lets get started------------------------------

    Motorn rakställd:


    Ungefär såhär långt bak tänker jag mig, möjligen så flyttas den bak lite till:


    Växellåda från opel omega, kommer antagligen uppgraderas till en bmw-låda om dessa går sönder för mycket:


    Bakvagn från BMW E39:


    Här syns lite hur fästena ligger relativt "balkarna" kommer att bygga ihop balkarna igen högre upp för att komma över axeln.


    Hjul provmonterat för att få lite känsla, BMW E39 är lite bredare än en og9-3, men det åstadkommer de med väldig låg offset, har för mig att de ligger på ungefär 10mm, så med ET på över 40 så kommer hjulen in en bit, detta är med 13mm spacer för att komma förbi navet, jag hoppas kunna använda spacers som omvandlar bultmönstret till 5/110 så man kan köra saabfälgar utan bekymmer, går det så slipper jag hälst bredda bilens karros:


    Och det är i detta stadie bilen är just nu, Det är mycket måttande och huvudkliande för att få till allt som jag vill ha det. Detta är dock inget projekt jag vill stressa med, det får ta den tiden det tar, det byggs så det finns tid över från annat

    9 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 900 coupe "banräser"
    Av Frippe_ i forum Projekt
    Svar: 103
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 00:02
  2. 1997 9000 Aero Coupe' "Dustin"
    Av ms9000 i forum Projekt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 15:46
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 16:39
  4. Svar: 1113
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 13:25
  5. Projekt "Maptun" Saab 900 2,0T Coupé
    Av zorro_boy i forum Projekt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •