Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 194

Ämne: Saab 9-3 Coupé RWD -Existenskris

  1. #21
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Varför skulle en 90 grader vinkel göra skillnad? det är ju även väldigt vanligt med liknande länkar där kraftvridningen är nästan 180 grader.
    Det är riktigt. Det är överföringen från linjär rörelse till roterande rörelse som inte blir linjär. Det det blir naturligtvis motsvarande omvandling från vridrörelse till linjär rörelse på den andra armen. Så dom olinjariterna tar ut varandra. Det som är lurigt är när man inte har ett vinkelrät förhållande mellan armen och dragstången vid samma läge på dom två armarna. Då tar inte olinjariteterna ut ut varandra och det blir ingen linjär överföring. Men om man som sagt ser till att respektive arm är vinkelrät mot sin stötstång i samma läge, så tar det ut vartannat. Och i vilket fall så ska det till ganska stora utslag för att märkas någon skillnad alls.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #22
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Pushrod är den tekniska termen
    Pushrod heter även stötstängerna i en motor som har såna, så då fick det bli den svenska översättningen

    Försökte komma på något bättre men lyckades inte, jag kan kalla det pushrod framöver är nog som du säger flera som förstår då vad man pratar om

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det är riktigt. Det är överföringen från linjär rörelse till roterande rörelse som inte blir linjär. Det det blir naturligtvis motsvarande omvandling från vridrörelse till linjär rörelse på den andra armen. Så dom olinjariterna tar ut varandra. Det som är lurigt är när man inte har ett vinkelrät förhållande mellan armen och dragstången vid samma läge på dom två armarna. Då tar inte olinjariteterna ut ut varandra och det blir ingen linjär överföring. Men om man som sagt ser till att respektive arm är vinkelrät mot sin stötstång i samma läge, så tar det ut vartannat. Och i vilket fall så ska det till ganska stora utslag för att märkas någon skillnad alls.
    Jag tänkte nog som du säger göra detta så att armarna är vinkelräta mot coilover och pushrod . Detta när bilen står på hjulen i viloläge.

    Jag kommer nog även köra med längre armar än han med CRX:en, den bilen är byggd för drifting, jag kommer nog vilja ha lite mera fjäderväg än vad han har.

    Faktumet att det här är någonting jag aldrig labbat med ökar suget ganska mycket för att just använda det sen ser det ju riktigt fränt ut att kunna se grejerna röra på sig känns som det är obligatoriskt att montera en kamera i bilen där man ser dämparna jobba

    2 användare gillar detta inlägg

    gbg, rcy


  3. #23
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    finns VÄLDIGT mycket att läsa på rejsa.nu

    Jag syftade på att det är den tekniska termen i chassisvängen, sen vad det heter i motorer är en annan femma

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  4. #24
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Har funderat länge och hårt över hur bakvagnen bäst fästes mot karossen. Jag tror att jag kommit på en bra lösning

    Jag ritade upp lite fästen som jag sedan beställde från en verktygsmakare



    eller en liten 3d-bild i genomskärning bara för att ^^ :


    Den är tvådelad för att den skulle bli lite lättare att tillverka, den svetsas sedan ihop till en del.

    Detta blir då en del som har en tapp som passar i BMW:s subframebussningar, precis som det gör på BMW:s kaross. Såhär ser bussningarna ut:


    Sen bultas subframen från undersidan med orginalbulten.

    Jag kommer då att ha fyra väldigt stabila rör upp från varje bussning. tanken är då att använda en hålsåg och såga hål rakt igenom bilens orginal "ramben" kommer bli mycket mätande innan man vågar göra de hålen . Det fäster då i samma konstruktion som fjädrarna står emot orginal. Sedan kommer jag kunna lägga en svets runt hela omkretsen både på undersidan och översidan av bilens ram.

    Bara en liten notis här, dessa bär inte bilens vikt, bilens vikt bärs sedan av coilovers, dessa fästpunkter skall hålla uppe bakvagnens vikt, och ta krafterna i sidled och fram/bak. vid sväng, gas och broms.

    Detta är den konstruktionen jag kom fram till skulle bli bäst men samtidigt göra så litet ingrepp i karossen som möjligt orginalkonstruktionen skall vara tydligt synlig för att hålla sig till ombyggt fordon

    Fästena förväntas jag få i nästa vecka

    3 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    BMWs konstruktion på E36 och E46 är vanligt att det spricker vid infästnignarna.

    så du vet

  6. #26
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Det har jag sett, riktiga skräckexempel där hela golvet bak hänger löst från bilen. inte på E39, men på E46 har jag sett det.

    Dessa "rören" är 76mm i diameter med 7mm tjockt gods, de kommer enligt cadprogrammet väga 2,8 kg styck, så de är väl tilltagna och lite till ^^

    Sen är det ju infästningen mot övrig karross som man inte vill ha sprickbildning, är ju trots allt relativt tunn plåt man svetsar mot. Först har jag två svetsfogar mot dessa "rambenen". Längden på Rören är även tilltagen så att de kommer sticka upp en skaplig bit från golvet, kommer kunna staga upp de extra i bilen, t.e.x bygga ihop mot störtburen.

    Jag hoppas att detta skall vara tillräckligt för att inte få samma problem

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    är i plåten runt infästningen det brukar spricka, den är i höghållfasthetsstål på E39. vanligt stål i 9-3an dock om jag minns rätt

  8. #28
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Jag tror de har lite olika stålsorter genom bilen, osäker på vad det är i dessa delar.

    Jag får förstärka upp ordentligt helt enkelt

    här är ett exempel på ett haveri på en e46:a


    Infästningarna hänger i stort sett i bara en relativt tunn punktsvetsad plåtkonstruktion, kan nog flexa ganska mycket, som gör att det mattas ut med tiden.

    Min kommer sitta mycket bättre på plats

  9. #29
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    hela golvplåten är "höghållfast" på E39 mao olämplig att svetsa i

  10. #30
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    jaha du menar så. dock verkar det som att en vanlig fix på detta är att svetsa på förstärkningsplåtar precis vid infästningarna. Verkar som att det går att råda bot på problemet ganska bra genom det.

    Betyder dock såklart inte att det är optimala svetsfogar


    Nu när jag tänker efter så borde det vara vanligt stål här på saaben. försökte en gång att borra hål i krockbalken fram på en 9-5 för att montera extraljus. fy fasen så hårt det var, var inte kul att borra de ynka två hålen jag skulle få till. Det greppade liksom inget trots helt nya borrar. definitivt inte vanligt "mild steel" där.

    9-3:ans balkar har jag kapat med tigersåg. utan att ens slita ut ett biltemablad så det är inte speciellt hårt

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    handlar om att SFRO inte gillar att man svetsar om för mkt i E39ans golv för att det kan tom försämra hållfastheten när man värmer upp och härdning släpper.

    nu kan du säkert det där betydligt bättre än mig, men jag försöker bara vidarebefordra vad jag snappat upp genom åren en ickefråga rly för det är inte en E39 du bygger på.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Eftersom jag väntar på delar till bakvagnen så gick jag istället på framvagnen för att lista ut hur jag bäst löser infästning för 9-5:ans bärarmar på 9-3:an.

    Så jag jiggade upp det lite och tog massor av mått på de två framvagnarna. Ena sidan på det långa fyrkantsröret motsvarar så långt fram som spindelleden skall positioneras för att hjulet skall hamna rätt och castervinkeln skall stämma.


    Kom ganska fort fram till att det underlättar inte ett dugg att utgå från befintlig subframe, det är snarare så att det försvårar väldigt mycket, positionerna för infästningarna sammanfaller inte på ett bra sätt, det väldigt svårt att mäta från detta så det inte riktigt finns några bra referenser. Man skulle även bli tvungen att såga upp ganska mycket och lappa igen hål. Det blir helt enkelt svårt att jobba med och resultatet blir inte bra.

    Så det jag kommer göra istället är något i denna stilen:


    Anledningen till att jag sätter dessa två helt parallella och istället förflyttar de bakre hålen är för att på detta sätt kan jag t.e.x göra infästningar till bärarmarna, punkta de på plats. Om jag sedan skulle vilja justera castermåttet så kan jag bara bryta punktsvetsar och flytta det framåt eller bakåt. Detta skulle inte vara möjligt annars utan att bygga om fästena för att bibehålla spårvidden. blir även samma sak med mycket andra delar som sen skall anslutas mot subframen.

    Man kan även se här att det endast är 4 hål och inte 6 som i orginal subframe. den mittersta fästpunkten på bilens karross är precis ivägen för där styrväxeln skall höra hemma, så jag har kapat bort dessa från bilen. Fick tyvärr ingen bild på det. Kommer istället ersättas med nya stag som går uppåt mot bilens karross lite längre fram.

    Självklart blir det även ett eller mest troligt två mellan dessa, en skall styrväxeln skruvas emot. Positionen för de stagen bestäms sen när motorns position är helt spikad, men innan det måste komplett framvagn monteras och positionen för styrväxeln fastställas.

  13. #33
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Subframebyggsats inhandlad


    kladdade lite mera på subframen också:


    Anledningen till de små plåtarna ovanpå bakre bärarmsfästena behövs är för att fyrkantsröret jag valt är 50mm högt utvändigt, likaså är fästena 50mm höga.

    Anledningen till att jag bygger detta uppåt och inte neråt är för att styrväxeln skall ner en bit och bälgarna hamnar väldigt nära subframe. Så antingen gör jag åt detta hållet och sänker hela subframe med distanserna man kan se vid de bakre fästena, eller så skulle jag behöva ta ut ett uttag i ovansidan av fyrkantsrören där styrväxeln är. Är bara att vända på allt om jag istället vill göra så

    Nu inväntas helg så man kan jobba vidare på riktigt

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Mekandet fortsätter, uppdaterade ritningar på subframe:


    Justerat för att stå på rätt vinkel, fick även ta upp lite i sidan för att det skulle gå fritt bärarmen. uppdaterade även fästena till främre bussning så de blir lite stabilare


    Ena halvan av subframen på gång, tillfälligt främre öra ditpunktat för att kunna se att allt stämmer innan jag gör de riktiga


    Då måste man ju självklart även slänga dit fjäderben:


    Och ett hjul, hissade upp till ungefär normal höjd:


    Inga som hälst problem med frigång, något måste ha blivit rätt ^^ går att slå runt hjulet åt båda hållen tills hjulet tar i bärarmen. Jag har dock just nu lite mycket negativ camber, ligger på runt 5 grader:


    Är vel dock inget konstigt då spindeln sitter för att göra bilen lika bred som en 9-5 fram, men fjädertornen sitter lite närmare varandra på en og9-3 . Det kan ju rådas bot på med ganska enkla medel, Blir förmodligen någon camberbultlösning. Misstänker att jag kommer få massera ut skärmen en liten liten bit för att det skall gå fritt sen då cambern är botad

    Såhär fästes det i bakkant, bakre bussningen hamnar precis in bakom innerskärmplåten, man kan inte önska mycket bättre


    Här kan man se vart fästet tidigare satt på karrossen, Det nya kommer förmodligen ungefär där främre bussningen till bärarmen sitter.


    Det är vad jag hunnit med hitintills idag, har inte än fått hållarna till bakvagnen, så kommer tyvärr inte hinna hänga upp någon bakvagn denna helgen.

  15. #35
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Du passar inte på att ordna lite mer caster nu när du själv väljer position på länkarmen i längsled?

    2 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  16. #36
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Jag hade funderingar på det, har smugit in ett par mm förflyttning (läs, typ 2 ^^)

    Samtidigt vill jag ha hjulet centrerat i skärmen, man flyttar ju hjulet nästan lika långt som man flyttar undre infästningen.

    Sen vet jag inte hur SFRO ställer sig till om man ändrar hjulbasen, så nu är det bara en försumbar skillnad.

    Tror det är bättre att istället ändra topplagringen, den förflyttningen gör inte lika mycket på hjulets position Finns en riktigt snygg lösning i tråden om att bygga coilover till og9-3

  17. #37
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Eller vad tycker ni? skall man flytta fram det lite till? orginal caster på 9-3 är enligt wis 1,85 grader.

    Om jag skulle skjuta fram länkarmen 5mm till, vilket är ungefär vad jag tror man kan göra innan det börjar se konstig ut. Då ger det 0,6 grader caster till om det är 50 cm mellan topplagring och spindelled.

    I detta stadiet så är ju detta väldigt lätt fixat, bara å skrota denna subframehalvan och skaffa en ny bit

  18. #38
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Rejsa says, fega inte med castern

    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15312

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  19. #39
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Ja men då så

    Jag kollade även i WIS, og9-3 har som sagt 1,85 grader caster. og9-5 har 2,9 grader caster och ng9-3 med sportchassi har 3,2 grader caster. så känns inte som det är något speciellt drastiskt man gör om jag lyckas få till en grad till. Kan säkert må bra av att öka ennu mera sedan genom att ändra topplagringen.

    Får nog bli att labba lite med hur långt fram jag kan flytta grejerna utan att det börjar se konstigt ut eller ta i så får det bli så mycket caster det blir då

    Nuvarande subframebit kommer nog få sätta livhanken till för att få till detta, göra hålen vid bakre infästning avlånga så jag kan flytta länkarmen till precis hur långt fram jag vill

    Återkommer med resultat imorgon

    Tack för tankeställaren

  20. #40
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Labbade lite med att flytta fram länkarmen, tänkte att jag först skulle ta i ordentligt och sen backa. Började med att dra fram det 15mm, här är resultatet:


    Blev inte alls så illa som jag trodde det skulle bli, man kan ju se att hjulet är längre fram i hjulhuset, men jag tror inte man tänker på det om man inte kollar efter det.
    Känns inte som det är någon idé att backa tycker det blev bra såhär

    Detta ger 1,72 grader extra caster, alltså nästan en fördubbling mot orginal

    Sen ägnade jag en stund åt att kapa bort lite mera som var i vägen bak, och måtta in exakt vart bakaxeln skall sitta, har nu ganska bra koll på det


    Men lär antagligen måtta om måånga gånger innan jag börjar såga upp för infästningarna, är lite halvsvårt att justera i efterhand, det finns justering för toe på båda sidor, men den vill jag inte behöva använda

    Känns verkligen som att jag är i ett ganska kritiskt skede i bygget, positionen för chassits viktiga delar bestäms, nu är det verkligen viktigt att allt blir så bra det kan bli

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. Saab 900 coupe "banräser"
    Av Frippe_ i forum Projekt
    Svar: 103
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 00:02
  2. 1997 9000 Aero Coupe' "Dustin"
    Av ms9000 i forum Projekt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 15:46
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 16:39
  4. Svar: 1113
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 13:25
  5. Projekt "Maptun" Saab 900 2,0T Coupé
    Av zorro_boy i forum Projekt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •