Snyggt gjort med kylningen.
Snyggt gjort med kylningen.
PM
// Johan
Nuvarande: 96TT -63, ng900 Cab 2,0T -95, og9-3 Aero T7 Coupé -99, ng9-5 Vector 2,0 Hirsch 260hk XWD -10
Tidigare: (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Fortsätter slipa lite på trattarna.
Såhär ser nuvarande version ut:
"gängan" på anslutningen är så att det bara är att skruva på slangen kommer inte ens behöva använda klämma
Denna slangen är det jag använder: https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...ats-2000030787
Var inne på att använda något annat, men "riktiga" slangar kostar tre gånger så mycket. Kört med dessa förut och de har klarat sig bra
Nu är bromskylningen helt på plats:
Satte två stripes i ovankant som extra säkerhet, sen limmade med smältlim:
Se var det att sätta tillbaka fronten och montera slangarna:
Blev riktigt smidigt att skruva på slangarna
Andra änden så gjorde jag fästen som skruvades fast på länkarmen:
Ser ut som det är långt bort från bromsarna, men hjulet är utvridet så långt det går för att jag skulle kunna ta kortet
Sen har man ju öppnat en hel värld av möjligheter med 3d-skrivare, gjorde även en liten hållare till brytare som ersätter mikrofonen. Används för att starta/stoppa dashcamen
Så nu är jag ganska redo för knutan
adam93, amazinjoey, EPG, gbg, HeRmAN, Johan H, M.Broberg, Martin_F, smedsgarden, whiskeycola, ztam
Har du ingen bromssköld du kan sätta kylningen i?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Nej har inga sköldar. Ventilationen på 314-skivorna är dessutom från utsidan.
Det är också äsvårt att få in kylningen hela vägen till skivan då det sitter ett bromsok i vägen. Då skulle man nog få dra runt kylningen till andra sidan. Men då får man nog dra den under länkarmen vilket blir lite lågt mot marken.
Eller modifiera fjäderbenet för att få oket på andra sidan.
Men har kört såhär innan och det fungerar bra
Kyler skivan, oket och även drivknuten
Blåser ju antagligen rätt bra från denna när man får upp lite fart. Är som att ha en lövblås monterad där
Lite mera småpill, gjorde nytt fäste till kameran, fäster på spegelns arm och är upphängd med buntband för att försöka få bort lite vibrationer.
Bra jobbat! Bromskylningen ser ju kunglig ut!
Nästan redo för avfärd söderut:
Nu hoppas vi på bra väder på söndag
Häftigt med bromskylningen! Gillas skarpt!
Du har inte lust att dela med dig av stl:en? Har precis köpt en aerofront till min banbil, skulle passa perfekt
Har gått i samma tankar, men är inte tillräckligt bra på fusion360 eller sketchup för att lyckas få till något så vettigt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja det kan jag nog. Finns lite att slipa på fortfarande dock. Och är endast för att limmas på plats i nuvarande form.
Vill du ha de för biltemas slangar också eller vill du ha de utan skruv?
Nu hemkommen från knutan, fruktansvärt roligt med diffbroms
Blev ganska mycket körning, körde 24 varv i sträck på slutet ^^
Inga missöden och bilen har skött sig rätt bra
lite film kommer upp inom kort
axelsson, flaset, gbg, Johan H, Nisse 1556, smedsgarden, Sven, Tegaturbo, Vfr
Sista körningen, orkar man kolla hela så är jag imponerad
Senast redigerat av zimm den 2019-04-29 klockan 16:36. Anledning: Uppdaterad overlay
När jag drog subframe förra gången så kände jag hur två av skruvarna började gå lättare på slutet, så jag lämnade de så, men antog att jag skulle vara tvungen att återkomma till det. En av de var på mitten och en av de var bakre.
Hade börjat klonka i framvagnen, så grejerna rörde på sig. Bort med subframe.
Dessa gängorna har sett bättre dagar
Detta är de mittersta fästpunkterna. Det är väldigt bökigt att komma åt de på ovansidan, planen blev därför att försöka göra operationen underifrån och ersätta gängan med "pinnbult"
Först gå på den med stegborr, första steget är 14mm andra är 16 och tredje är 18mm. Jag tänker ersätta m14-skruvarna med m16 som då passar i det andra steget. Hålen i subframe är 19mm stora så finns det gott om plats.
Fasade av upp till 16mm steget, så att jag hade utrymme att fylla.
Bränna fast det:
Och slipa ner svetsfogen så den inte är i vägen och dra på lite färg:
Sen till de bakre fästpunkterna, där är det inte aktuellt med pinnbultar, då man skulle behöva montera loss subframe för att få bort länkarmen, inte så kul. Men där kan man lite lättare komma åt ovansidan av muttern i karossen. Genom att göra ett hål i golvet innifrån bilen, man får lyfta på mattan och lite skumgummi. Markerade vart jag skulle borra:
Sen gjorde jag ett 50mm stort hål, borrade bort den gamla gängan och drog genomgående skruv:
Tanken var först att jag skulle punkta fast muttern, men jag ångrade mig, går ganska fort att lyfta på mattan, och på detta sättet så är det omöjligt att råka dra skruven snett. Tänker också byta ut muttern till en låsmutter.
Blev riktigt bra. subframe blev mycket lättare att lyfta på plats när skruvarna finns att styra på Kändes också väldigt bra att kunna dra åt ordentligt igen Upplevde även att styrningen blev mera direkt, så det har nog flexat en del när skruven inte varit helt dragen ^^
Kungligt!
Jag har helicoil i mina bakre.
Ett av de främre är uppborrat och gängat till en större dim.
Min subframe har säkert varit loss 15ggr.
Det är inte gängen i karossen gjord för.
Har sett andra som borrat hål inifrån oxå.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Min har varit loss ungefär lika många gånger, om inte fler. Är definitivt inte gjorda för det, materialet i chassimuttern är väldigt mjukt, trodde jag skulle få kämpa med stegborren, men det gick som smör.
De främre är inte ens gängade från början va? koniska skruven skär sin egen gänga vid första monteringen i fabrik? Har helicoil i högra motorfästet, där det är samma grej med den koniska skruven.
De bakre är så dryga att få dit om man har spindelleden monterad och har hårdare bussning i länkarmen, man kämpar ju mot bussningen som försöker dra iväg skruven snett. Riktigt svårt att känna om man kommer rätt i gängan när allt är i spänn. På detta sätt så är det inte ett problem, nu är det bara kämpa mot bussningen och trycka i skruven. Sen kan jag lätt gänga på muttern ovanpå och dra åt.
Min Gopro fick sig lite Raketåka under sista banpasset på Sviestadträffen
Fler bilder och videoklipp från Sviestad finns här-->http://forum.saabturboclub.com/showt...tad-2019-05-25
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead