Sitter i ett 235-block, men det är samma block så går att använda ett 2,0-block också
skall du köpa ett till block och du skall köra smidda 235-kolvar så är det ju smidigare att skaffa ett 235-block så du får rätt vev och stakar direkt![]()
Sitter i ett 235-block, men det är samma block så går att använda ett 2,0-block också
skall du köpa ett till block och du skall köra smidda 235-kolvar så är det ju smidigare att skaffa ett 235-block så du får rätt vev och stakar direkt![]()
Zimm - precis sådär har jag resonerat oxå. Behövde någon som kunde övertyga mig själv bara att dessa plåtar kan utelämnasJag körde faktiskt utan värmeplåtar på min sierra cosworth jag hade för ca 15 år sedan och det gick ju alldeles utmärkt. Den hade dock inte katalysator (Italien import) och även den gick med 3" system som jag har till saaben oxå och kommer inte heller köra med någon mittendämpare (ingen strålvärme från den alltså) utan endast en slutdämp och racekatt, som sitter på ungefär orginal plats under oljtråget!? så det kommer nog inte bli så varmt. Kommer ju dessutom som du ha rostskyddsmassa under hela bilen och den kommer nog visa genom att börja rinna/droppa om det skulle vara för varm och då får man väl tänka om...
Tack för övertygelsen och lycka till med din bil! jag följer allt du gör...![]()
Upp med en egen tråd vettja. Är alltid kul å se vad andra pysslar med i garagen![]()
Blir "stealth mode" för bromsarna denna gång![]()
Slängde på bakstöten igen, kände att jag behövde sätta tillbaka något för å få den att se ut lite mera som en bil ^^
Sen gick jag över till att demontera motor istället, syftet är för jag jagar efter orsaken till ett tickande/knackande ljud som jag haft ett tag, låter som ventiltickande på tomgång och låga varv, försvinner direkt när man gasar.
Känns rätt bra i kroppen då man demonterar oljetråget och det ser ut såhär:
Rent å fint![]()
plockade loss de tre kolvkylningsmunstycken som går att komma åt med veven på plats, en av de läckte ganska mycket och en läckte lite, så jag bytte ut de två till ett par som inte läckte, skulle kunna ge upphov till lite lägre oljetryck på låga varv.
Sen så skulle jag plocka bort bröstkåpan, vilket självklart resulterade i detta:
Men fick sen bort det efter ett verktygsbyte, eftersom pluggen till balansaxelspännaren sitter in i kanalen som matar toppen så plockade jag ur pluggen, hade en teori att den kunde blockera kanalen något. så verkade inte vara fallet, men jag kortade endå av den lite.
Tillbaka med kåpan, denna gång inte med torx-skruven, fick istället bli rostfria skruv med vanliga sexkantsskallar, monterade även nya oljefilterhållaren med AN10-anslutningar![]()
Sen upptäckte jag något som jag inte sett tidigare, skvalpplåten hade spruckit vid ena skruven:
Loss från tråget:
Då man knackade på plåten så slog den i tråget och gav upphov till ett knackande ljud, hoppas lite på att detta är knackandet jag hört.
Någon som har sett en skvalpplåt spricka på detta sätt förut?
gjorde rent tråget, monterade en annan skvalpplåt och drog ihop det:
Så nu är motorn ihop och redo för att giftas med låda och monteras igen.
Men då behöver man först en låda ^^ så jag tog tag i det, självklart lyckades jag med detta:
Så fick bli en sån här historia för att få bort det:
Sen när man endå har det isär så är det ju inte så kul att skruva ihop något som ser ut såhär:
Så ställde mig och tvättade lite![]()
Uppgraderad hylsa:
Bytte även övre lagret på utgående axeln, då lagerbanan hade lite gropar i sig.
På med kåpan igen och sen lite fingöra:
femma på plats och kåpa på, så nu är lådan redo![]()
Det var det som hanns med denna gånghoppas på att det skall bli ett lyft nästa helg
![]()
Härlig update! Mycket märkligt med skvalpplåten som motorn ser ut invändigt borde den ju vara i perfekt skick
Hoppas det löser problemet.
Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.
Berätta gärna mer om filter hållaren och vad för slangar man behöver ?!?!
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Tror jag pratar om den en del bak i tråden en bit.
Det är en orginal filterhållare med ditsvetsade AN-10 kopplingar.
Så man behöver två slangar med an10 i båda ändar, då min oljekylare även den har an-10 anslutningar
De vid oljekylaren är 90 graders-kopplingar för att underlätta slangdragningen.
Hängde tillbaka denna, sitter fortfarande ingen subframe så är inte fäst i bakkant ännu
Vart riktig bra med slangdragningen till oljekylningen. och nya motorfästen
Har alltid kunnat hänga på vevens remskiva efter motorn är ditskruvad, Det går inte nu med nya fästena ^^ får släppa ner den lite för å få dit det![]()
Man lär sig så länge man lever - ibland den hårda vägen
Uppstart snart?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Är fortfarande mycket kvar att göra innan uppstart, får se hur långt jag hinner denna helgen![]()
Told youUrsprungligen postat av zimm
Är ju förvisso inget stort bekymmer, men nog så irriterande när man skapar sig själv lite merjobb![]()
Saab 9³ Aero Coupé -01
Saab 9³ SC TTiD Aero -08
Saab 9³X 2.0T Biopower -10
Räckte att sänka motorn i bakkantså behövde inte släppa några fästen
![]()
Idag blev det en stund i garaget, närmare bestämt 14 timmar ^^
Högtryckstvättad subframe.
Hade egentligen tänkt mig måla upp subframe, men det har jag inte tid till nu, får införskaffa en extra som jag kan måla upp och fixa medan bilen är rullande![]()
Ihop med nya bärarmar![]()
Fjäderben drivaxlar och bromsar på plats![]()
Snyggade till återstående bit av avgassystemet:
Sen gjorde jag även lite andra saker:
*Tillverkade bromsrör på bakaxeln.
*Monterade bromsok bak, fick bli att montera de i sitt fula skick, kollade lite närmare på oken och konstaterade att jag vill byta ut de, så lägger ingen mera tid på de nu.
*Monterade handbromswire och justerade handbromsen.
*Trimmade till oljeledningarna till oljekylaren
*monterade diverse motorel, slangar och rör.
*luftade bromsar och koppling.
*fyllt på motor och växellådsolja
Så nu har bilen upphängning och bromsar i alla fyra hörn. Återstående innan uppstart är att montera multiremmen, montera luftfilterburk och fylla kylsystemet med glykol![]()
Gött!
Då blir det uppstart idag då?!![]()
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Hoppas på uppstart idag![]()
Nu så
Första uppstarten:
Ner den på hjulen![]()
Första gången den är ute på ett tagVäldigt dammig och fortfarande siffror på den från Mittsverigebanan förra året
Spännande hur oljekylaren blir varm mycket tidigare än vattenkylaren, vattentermostaten har inte ens öppnat ännu så vattenkylaren är kall. Låter det rätt?
Mitt jobbiga ljud finns för övrigt fortfarande kvarfår vel bli en till tickande säsong. Höll ihop förra året trots att den kördes mycket och hårt.
Kanske borde införskaffa solida tryckare eller nått. de gillar vel inte mina hårdare ventilfjädrar.
Gött!
Coolt med värmekamera![]()
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Stämmer, termostaten i oljefilterhuset är uppmärkt med 105 grader, får ta och lägga mig på backen och ta ett kort på oljefilterhållaren då detta sker så får vi se hur varm den är.
Konstruktionen med termostaten i oljefilterhuset är dock inte så superprecis, termostaten ligger typ löst med lite spel runt. Skulle inte förvåna mig om lite olja läcker förbi termostaten och går "fel väg"
Vet ju egentligen inte hur mycket volym som går via oljekylaren kontra hur mycket som går direkt. skulle kunna vara en väldigt liten mängd som går via kylaren, men eftersom jag bara stått still utan luftflöde igenom den så kanske det räcker för att värma upp den.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Termostaten var inte på plats vid svetsandet. Sen stoppade jag även i termostaten från min gamla oljefilterhållare. Eftersom jag hade två så tänkte den har jag kört med förut, borde inte vara några problem med den
Skulle kunna testa att byta termostaten, är inget stort jobb att göra![]()