Grymt! Tackar för videoninte sett bilen ur denna vinkeln förut
![]()
Men fasen vad det understyr och kränger. Är lite less på chassit på denna bilen faktiskt ^^ skulle vilja göra om ordentligt för att det skall gå bättre på bana.
Grymt! Tackar för videoninte sett bilen ur denna vinkeln förut
![]()
Men fasen vad det understyr och kränger. Är lite less på chassit på denna bilen faktiskt ^^ skulle vilja göra om ordentligt för att det skall gå bättre på bana.
Sist på Sviestad så kände jag att det börjar bli för mycket på denna bilen. Jag vill att detta skall kunna vara en "åka och köpa glass"-bil. Inte en banbil. Så min tanke är att jag skall tona ner denna bilen lite. Återgå till en mera standard framvagn. Montera låda med standarddiff igen. Kanske montera standard motorfästen igen osv. saker som gör bilen mera komfortabel att åka i.
Men jag tycker det är riktigt kul att testa på hur olika grejer funkar på bana. och denna plattformen är ju långt ifrån optimal från början, vilket gör det lite extra kul om man kan få det att gå fort![]()
Så jag köpte en till ^^ Denna gången en T5:a.
Så Fortsättningen på min resa med og9-3 på bana fortsätter i en ny bil. Projekttråd på denna finns här: http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/158249
Var ett tag sen något hände här. Bilen har varit parkerad och i dvala.
Men utöver bilen så har jag flyttat upp till dalarna och köpte hus i december. Så nu har jag eget garage hemmavid60 kvadrat så är inte jättestort. Men skall nog räcka till
och är uppvärmt till skillnad från vad jag haft innan ^^
Igår så var jag och hämtade hem raketen från gamla garaget.
Lite pinsamt att ingen av barnen var födda när den sist besiktades
Sen så var man ju såklart tvungen att blaska av den lite:
Hoppas den kan rulla lite snart igen![]()
Det går inte nå vidare fort här ^^
Men blev bra sugen påatt köra lite bil efter att ha varit och kollat på Tierp![]()
Så tänkte att jag kan ju i alla fall dra igång gamla trotjänaren![]()
Inte jättemycket jobb för att få den redo för bes. men idag blev det i alla fall att montera tillbaka krängningshämmaren.
Bara litet problem med det att jag har ju flyttat fram länkarmen lite med excentrisk "bussning" så länken hamnar lite snett:
20230902_102842.jpg
Man kan tvinga dit det, men sist blev det såhär:
20230902_102931.jpg
Så tiden får utvisa om jag gjorde något väldigt dumt men jag gjorde såhär:
20230902_125036.jpg20230902_132643.jpg
Och sen lite färg på och sen ihop med subframe:
20230902_141939.jpg
Sen fick den en liten motortvätt också, ventilkåpans färg har nog passerat sina glansdagar:
20230902_182928.jpg
Och en liten tvätt kunde man ju inte låta bli![]()
20230902_184437.jpg20230902_190044.jpg
Nu så är det inte så mycket kvar innan den är redo för bes:
* Undersöka varför Airbaglampan nu lyser och fixa problemet.
* Hjulinställning
* Montera fräsch klädsel i skuffen efter den gamla huserat en familj möss
* Montera kylslangarna till bromsarna
Planen är att besikta och köra lite på gelleråsen![]()
Skoj!! Hoppas på bra väder på Gelleråsen, smågrejerna hinner du ju med tills dess![]()
'69 Earlybay
'74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
'91 900 Turbo, ’11 9-3 Aero SC TTiD
@schwrtzwrks - Garaget
Idag blev det att sanera efter mössen. Var riktigt jäkla äckligt där bak med musbajs mögel och diverse söndertuggad skumgummi :/
Jag plockade ur inredningen, sen körde jag faktiskt högtryckstvätten där bak ^^ följt av att blåsa torrt med tryckluft. Verkade göra jobbet rätt effektivt![]()
Bytte ut hela inredningen bak till en okej, inte perfekt dock som jag hade i gömmorna.
20230903_155035.jpg
Så nu kan man vistas i bilen igen.
Airbaglampan lyser inte heller längre, var kod på sidoairbag förare. Men kom inte tillbaka efter jag tog bort den. Så får se om den kommer tillbaka.
Dock lyser abs nu efter jag körde en liten sväng ^^ så får dra ut koder å se vad det är för något som strular. Men slog mig nu att knutarna fram är og9-3 och inte 9-5 som jag hade innan, så behöver nog justera in sensorerna till abs ringarna som är lite mindre på diametern![]()
Justerade in ABS-sensorerna fram. mycket riktigt så var de långt från ABS-ringarna. Så nu fungerar ABS igen.
20230905_190719.jpg
Tog sen en liten provtur, gick inte superbra med 5 år gammal E85 i tanken. dock bättre än man kanske kan förvänta sig.
Så fick bli lite nytt i tanken
20230905_194759~2.jpg
Förbaskat roligt att spaka lite raket igendet är ju ett tag sen sist
Att göra listan nu:
* Byta bromsbelägg bak.
* Byta bromsvätska.
* Tvätta tröga säkerhetsbälten.
* Täta liten läcka i en skarv i avgassystemet.
* Hjulinställning.
* Bromskylning.
Mitt projekt Tazzen hade 1+ år gammal soppa i tanken när jag började köra och bilen kändes lite loj men det ordnade till sig när det fylldes på med e85 så nog spelar det roll.
Kul att bilen är igång och körs.![]()
Bokade in bes till imorn. Så bockade av lite grejer på listan.
Men självklart måste det krångla lite också. upptäckte att den kissade av sig servovätskan.
Visade sig vara en lite trött slang:
20230906_181212.jpg20230906_194635.jpg20230906_194646.jpg
Det jag hade i rätt dimension var stålomspunnen "AN-slang" så det fick bli lite sådan i dess plats. Lite overkill då slangen går till behållaren så är inget större tryck på.
Så nu borde den vara redo för bes![]()
Alltid är det något hyss på g med gamla bilar. Brukar alltid säga att planerar man inget planerar de åt en ist.![]()
Nu är den besiktad!
Fick två stycken "2x" på att blinkeren blinkade för vitt. Alltså anmärkning utan krav på efterkontroll.
Räknade till 3 stycken motorstopp så tror inte besmannen kör sinter varje dag ^^
Så nu är det bara kvar att byta blinkerslamporna, bromsvätska, fixa hjulinställning och bromskylning innan den är redo för Gelleråsen![]()
Nu är det mindre än en vecka kvar så fixade till bromskylningen idag.
Tidigare hade jag slangarna bara fästa med stripes, vilket fungerade men är inte så snyggt.
Fixade idag till dessa:
20230917_143916.jpg
Och sedan monterat:
20230917_144632.jpg
Och med slangen:
20230917_144745.jpg
Sen så sätter jag röret med stripe mot subframe
Så nu skall jag bara byta bromsvätska och ställa in hjulen innan gelleråsen
Skall se också om jag hinner låna en däckmaskin också för att vända på alla däcken. De är rätt mycket mer slitna på utsidan än insidan
Tror jag t.o.m är så fin i kanten att jag tar raketen på släp dit![]()
Igår så blev grabben dålig. Så vi ställde in att åka till gelleråsen.
Men sen i morse kl 5 så vaknade alla upp och helt plötsligt mådde bra.
Så då blev det att åka endå. Dock hade jag inte fixat släp så blev att slänga på däcken på taket
received_670729781654877~2.jpg
Blev konkörning och några vändor familjekörning.
Sen när jag skulle köra igen så såg jag en röd pöl under bilen. Det hade börjat läcka från packboxen på vänster drivaxel. Så tappade nog ungefär hälften av växellådsoljan.
Så då var det färdigkört på banan![]()
Gick dock bra att köra hem endå
Riktigt kul att spaka lite på bana igenär ett tag sen sist
![]()
Säkert glappt i stödhylsan/lagret till drivaxeln... Kul att det blev lite körning iaf!![]()
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Hylsan är ny och kunde inte känna något glapp när jag slet i den vid banan.
Får plocka isär och kika vid tillfälle![]()