Sidan 12 av 13 FörstaFörsta ... 210111213 SistaSista
Resultat 221 till 240 av 244

Ämne: og9-3 Aero coupé "raketen" -Bromskylning!

  1. #221
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 654
    Fy in i helvete vilken satans jävla skit helt enkelt.

    Precis som andra har uttryckt sig så var det ju tur att bara bilen fick stryk.

    och att det inte blev Så illa.

    ny rutan kanske till o med var behövligt..? går alltid se allt från den ljusa sidan!

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #222
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    585
    Medlem#
    6833
    Oh shit vilken otur och tur på samma gång
    Måste vara Bullerguden i Anderstorpa möse som stuckit nålar i sin ljuddämparvvodoodocka för att absolut inte få dit en blå brölande Raket.

    1 användare gillar detta inlägg


    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead
    Foto på Saabar och lite annat--> Eriks Motorbilder https://plus.google.com/107836393426305227778

  3. #223
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    266
    Medlem#
    2106
    Tråkigt väder, kul att se en blå kupé till, följer.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #224
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 307
    Medlem#
    8689
    Idag var det dags att slänga ihop lådan:


    mera krafs:


    på med kåpa och ställa alla spelen:


    Ihop med resten, montera slav och drivaxeltätningar, nu redo för att monteras:


    Så härnäst kommer att riva bort lådan som sitter i bilen och montera denna

    3 användare gillar detta inlägg



  5. #225
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 887
    Medlem#
    3183
    Bra där!

    Kör du med stumhylsa?

    /J

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  6. #226
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 307
    Medlem#
    8689
    Ehm... nä det blir inte det denna gången.

    Köpte ju en hylsa för att använda, men jag vill prova med den uppgraderade orginalhylsan denna gången.

  7. #227
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 887
    Medlem#
    3183
    Jag är inte förtjust i den uppgraderade varianten... föredrar knäckhylsan i så fall.

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  8. #228
    Grundladd A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    487
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Jag är inte förtjust i den uppgraderade varianten... föredrar knäckhylsan i så fall.
    Hur kommer det sig? Den uppgraderade hylsan verkar ju vara ett beryktat bra recept för en hållbar låda.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04-18GTX -05

  9. #229
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 887
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av A.Chr Visa inlägg
    Hur kommer det sig? Den uppgraderade hylsan verkar ju vara ett beryktat bra recept för en hållbar låda.
    På kort sikt är en nyrenoverad låda alltid "hållbar" jmf med innan.
    På långsikt kan den nyare hylsan vara bra för en bil som rullar till vardags där ren utmattning kan döda knäckhylsan.
    Däremot i en bil som går hårt med högre krafter igenom lådan så har jag upplevt att den nya hylsan trycks ihop och blir för kort = glapp i spel/växlar som hoppar ur.
    Knäckhylsan flexar tillbaka, vilket över lång tid/många mil blir slitsamt, men det är sällan som en hobbybil rullar så långt.
    Stumhylsan är konstant hela tiden, och ger dessutom en stum axel som inte flexar som ovanstående gör.

    Mina tankar /J

    2 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  10. #230
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 079
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    På kort sikt är en nyrenoverad låda alltid "hållbar" jmf med innan.
    På långsikt kan den nyare hylsan vara bra för en bil som rullar till vardags där ren utmattning kan döda knäckhylsan.
    Däremot i en bil som går hårt med högre krafter igenom lådan så har jag upplevt att den nya hylsan trycks ihop och blir för kort = glapp i spel/växlar som hoppar ur.
    Knäckhylsan flexar tillbaka, vilket över lång tid/många mil blir slitsamt, men det är sällan som en hobbybil rullar så långt.
    Stumhylsan är konstant hela tiden, och ger dessutom en stum axel som inte flexar som ovanstående gör.

    Mina tankar /J
    Som sagt... trycks ihop var det, tänk vad en liten gullig 15T kan ställa till med.

    1 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  11. #231
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 307
    Medlem#
    8689
    Ja vi får se, för och nackdelar med allt vet ju många som kör med den uppgraderade hylsan utan problem på mycket mera effekt än jag har.

    Med stumhylsa så förlorar man möjligheten att ställa förspänningen i lagrena.

    Om jag skulle köra stum hylsa så skulle jag vilja göra det med en modifiering, skulle vilja justera in förspänningen med shims.

    Det jag funderade på var att man då gör hylsan lite för kort. Typ ett par tiondelar. och att man sen ställer förspänningen genom att skaffa två nya övre lager på utgående axel, det ena slipar man upp innerdiametern på så att den löper lätt på axeln och kan demonteras utan att dela på lådan igen, detta lager kan man då använda för att ställa förspänningen med shims som man lägger mellan lagret och fyran.

    När man trimmat in med shims så monterar man det riktiga lagret och drar ihop.

    Några invändningar till den metoden?


    Jag har ju provat stum hylsa nu och har endå rasat grejer med ganska låg effekt. min misstanke är att det inte är flexet i axeln som är mitt problem utan flex i lagren. Kanske funkar med stum hylsa utan att justera förspänning om man byter till nya lager och inte kör med de begagnade som jag gör?

    Man blir ju fast på en dimension och kan inte kompensera för slitage. om man nu inte river isär lådan igen och slipar av hylsan.

  12. #232
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 175

    og9-3 Aero coupé "raketen" -Växellådsbygge

    Jag har kört stumhylsa med schims på de äldre 99/900 lådorna. Ser inga problem med att göra det samma i denna konstruktionen.

    Annars om man har tillgång till en liten verktygsslip eller är noggrann i svarven så går det ganska lätt att göra de lite kortare tills man uppnår rätt förspänning.

    Hylsorna jag gör gör jag alltid i övermått, att sätta rätt via ”postorder” är en ren chansning.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #233
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 307
    Medlem#
    8689
    Jag vill alltså inte sätta shimsen vid hylsan, utan på andra sidan av fjärde växeln.

    Detta för att inte behöva dela på växellådan.

    Här vill jag då lägga shims ovanpå fjärde växeln på utgående axel, sedan montera lagret och dra ihop, med ett "setuplager" som jag beskriver ovan.


    Det innebär alltså att jag flyttar fjärde växelns drev så långt som det behöver shimsas kontra hur det fungerar orginal, men det är kanske inte ett problem när det handlar om några tiondelar på sin höjd.


    Röd pil är hylsan, vid grön pil skulle man kunna lägga shims efter kåpan är ditskruvad.


    Vill jag slipa hylsan eller shimsa vid hylsan måste man dela på lådan och lyfta bort fyran för att komma åt, med allt vad det innebär med jäkla massa skruv, rengöring och applicering av ny tätning osv. Ett jäkla pill om man skulle göra det.

  14. #234
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 307
    Medlem#
    8689
    plockade ur den gamla lådan idag.

    finfint var det på pluggen:


    Och här är anledningen till att den spydde ur sig olja:


    Men åter till något roligare, tillverkade första adapterbiten för länkarmarna:


    Monterade även den nya lådan och provpassade ena sidan:


    god marginal till att bottna tripoden, och hjulet ser ut att hamna ganska bra. finns en liten risk att det tar i lite vid infjädring och lätt sväng, men det visar sig hur det lirar.

    Så jag är nöjd med adapterns dimensioner, nästa blir att göra de kvarstående tre, måla på de lite och montera slutgiltigt

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #235
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 887
    Medlem#
    3183
    Du får påminna om vad som är tanken med adaptern på länkarmen

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  16. #236
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 307
    Medlem#
    8689
    Jag använder mellanaxel från viggen, diff till 9-5/ng9-3 och 9-5 drivaxlar, vilka är för långa, så jag ökar spårvidden med 15mm för att få plats med drivaxlarna.

    Länkarmarna är från opel astra/calibra för att få dessa i pressad stål istället för aluminium.

    Ökar även castervinkeln lite från orginal

    3 användare gillar detta inlägg



  17. #237
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 887
    Medlem#
    3183
    Grymt!

    Jag har ungeför detsamma, dock Viggen drivaxlar och uniball bärarmar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  18. #238
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 307
    Medlem#
    8689
    Adaptrar färdiga och monterade.


    Grov hjulinställning gjord och premiärturen avklarad


    Riktigt kul att spaka raket igen Initialt så känns den bra i framvagnen, men poly-bussningar och en krängningshämmare skulle nog inte skada ^^

    Behöver valsa skärmarna lite också för det tar i lite ibland.

    Inte provocerat den så hårt ännu, men diffbroms var ju ganska kul

    5 användare gillar detta inlägg



  19. #239
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 307
    Medlem#
    8689
    Blev att man köpte sig en 3d-skrivare, självklart måste man fixa lite trattar till bromskylningen:





    Fortfarande lite grejer jag vill justera och trimma in för att få det som jag vill ha det. Men passformen mot fronten är jag nöjd med nu efter 7 versioner utskrivna sitter med friktionspassning, skall sedan limmas på plats.

    Slanganslutningen bakåt är 76mm (3").

    6 användare gillar detta inlägg



  20. #240
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 887
    Medlem#
    3183
    Snyggt!!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

Liknande ämnen

  1. Svar: 1114
    Senaste inlägg: 2015-06-07, 12:55
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 10:35
  3. 1997 9000 Aero Coupe' "Dustin"
    Av ms9000 i forum Projekt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 14:46
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 15:39
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 09:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •