Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 128 av 128

Ämne: Og9-3 Aero Coupé -01, återuppståndelsen

  1. #121
    Kobran skiljer väldigt mycket från org som kom med bilarna, finns nån bild där man kan se skillnaden. Orion har nog bytt leverantör från den Saab hade innan och det har nog blivit produktionskostnader
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-23 klockan 11:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  2. #122
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    I torsdags blev även bilen besiktad. Eftersom den gamla respiten är bortplockad i samband med de nya besiktningsreglerna så var det i princip att göra provkörningen på väg till besiktningsstationen eftersom bilen var belagd med körförbud pga utebliven besiktning 2019.. Allt gick bra, men jag bör se över bromsarna bak som verkade ta lite ojämnt. Dock var de helt inom tillåten diff.

    Sedan dess fick det bli lite nöjesåka. Dels till/från jobbet men även någon extra liten sväng bara för att känna på bilen och det nya programmet. Sedan senaste besiktningen (2018-09-24) har den bara gått 150 mil varav 66 mil av dessa var transporten till/från Kinnekulle förra sommaren, så det var helt klart en kär återträff att hamna bakom ratten igen

    Det kan dock konstateras att bakre motorfästet skapar en hel del vibrationer. Är väl egentligen värst på tomgång, men när man väl parkerat farthållaren på 80-100 så är det ganska behagligt. Det jag dock skulle behöva göra är att byta ut det gräsliga JT-systemet. Låter inte speciellt angenämt, och passformen lämnar en del att önska. Jag har sneglat en del på Maptuns helsats (3" DP med 2,5" halvsats) men den verkar inte ha varit i lager sedan 1800 kallt.

    Kraften är i alla fall inget att klaga på. Just nu är det en "skrivbordsmappning" för att kunna nyttja bilen till vardags, men den går riktigt bra och effektkurvan ligger som jag vill ha den. Nu gäller det bara att boka in en tid hos Robban för att nöta några timmar i bänken så ska det nog resultera i något riktigt bra

    4 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #123
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Riktigt kul projekt! Hojta till när/om du ska göra dig av med JT systemet Synd att bilderna försvunnit bara

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  4. #124
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    För den som är nyfiken så är arbetet med att hitta de försvunna bilderna påbörjat.
    Jag har börjat fylla på med bilder i början av tråden nu, och mer kommer inom kort

    7 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #125
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Nu ska även det sista inlägget med försvunna bilder vara fixat!

    Det har även hänt en del i garaget senaste veckan. Jag fick äntligen tummen ur och gjorde en ordentlig städning i garaget, och nu finns det helt plötsligt ännu mer golvyta! Var nog säkert 2 år sedan jag gjorde en insats senast så det var helt klar välbehövligt.

    Det har även beställts lite grejer. I fredags hämtade jag ut den nya helsatsen från Maptun. Det innebär deras 3" DP ihop med deras 2,5" halvsats (som väl är en exakt kopia av motsvarande från Simons?). Rev bort den gamla helsatsen från JT som vare ett helsystem med 3" hela vägen. Jag kunde heller inte hålla mig utan jag passade även på att montera det nya systemet utan att smeta avgaspasta eller dra dit klämmorna, men passformen är som natt och dag mellan dessa system!
    Förhoppningsvis ska det även låta lite mindre.

    Det jag lär komplettera med nu är lite nya avgasgummin osv för att få det hela att sitta riktigt bra. Dessa bör ramla in nu under veckan.


    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #126
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Maptuns bakre halvsats är tillverkad av Simons. Står väl "RAY" på dämparna?

    Hade det inte räckt med en övergång från JT downpipen mot original halvsats? För den skiljer väl inte så mycket från Maptuns?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #127
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ja så står det på min från 2016.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #128
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Utan att dubbelkolla så vill jag minnas att det står Ray på dom ja. Är väl samma system som även BSR salufört förr och kanske fortfarande säljer.

    Hade självklart gått att få dit en övergång och bara byta halvsatsen, men nu är det så bra pris på helsatsen om man nyttjar klubbrabatten så det var lika bra att slå till.

    Passformen på JT-systemet är riktigt dålig, men det är främst bakre delen som är kass. DP'n är helt okey, men den från Maptun satt bättre.

    Sen kommer man inte ifrån att nytt är nytt.

    Sen går det ju att kränga iväg det gamla JT-systemet till någon som uppskattar bröl och skrammel Så i slutändan blir det kanske inte så mycket dyrare än att bara köpa halvsats och lite övergångar.

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Nya bromsar? Vad ska jag ha? OG9-3 Aero
    Av Etnica i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-01-27, 15:05
  2. Min 93 aero coupe
    Av mrnenad i forum Foto & film
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 15:36
  3. 9-3 aero Coupé
    Av m3rl i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •