Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 117 av 117

Ämne: Og9-3 Aero Coupé -01, återuppståndelsen

  1. #101
    Citat Ursprungligen postat av habbo Visa inlägg
    Snyggt med dom nya instrumenten! Finns det någon FAQ på nätet över hur man går tillväga för att montera dessa i og9-3? Behöver man kapa i mätartavlan? Hur ställer du in mätarställningen till korrekt miltal? Fungerar alla lampor såsom motorlampa, oljetryck osv

    Mvh Habbo
    Beror på årsmodel du har! Inget kapande av mättavlan , Tech 2 för att ställa in miltal, alla lampor funkar. Behöver minst ha TCS för att de ska funka rätt

  2. #102
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    8644
    Rent fysiskt så passar huset helt bolt on i panelen. För att ansluta huset behöver man bygga en adapter mellan bilens kabelhärva och huset då det är olika kontakter. Bara plocka fram elschemat i WIS och börja löda Man kan även, gud förbjude, klippa i bilens härva och löda dit kontakten för nya huset...

    För att få det att lira i og9-3 behöver även SRS-signalen kopplas in med en liten specialare. På MY06-huset tas SRS-signalen via CAN men og9-3:an skickar den som analog separat input. Den kan då kopplas på ljushöjdsregleringens ingång och sen byglas över till dioden för SRS-lampan.

    För att sedan få allt att lira så behöver du döpa om bilen till en 9-5 2006-> i DICE så att huset kan reservdelsprogrammeras. Efter det får man ändra tillbaka till rätt VIN och köra en immobilisering. Mätarställningen ställer du in i samband med reservdelsprogrammeringen. Till detta behövs Tech 2. Notera att du endast kan ställa fram mätarställningen med Tech 2.
    I övrigt så lirar allt med oljetryck osv...husen är nästan indentiska rent tekniskt förutom några smådetaljer.

    Att bilen behöver TCS vet jag inte riktigt om det stämmer? Såhär på rak arm utan att ha kollat i WIS så kan jag inte komma på varför ej TCS skulle vara en begränsning
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ Aero TTiD -08
    Saab 9³ Aero 2.8T V6 -07, Nordic E85 St2

  3. #103
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    8689
    Ja bilen behöver ha TCS eller ESP för det skall fungera rakt av. De utan skickar inte ut hastighet på canbus. I bilar som inte har TCS så får mätarhuset en pulsad hastighet på en separat kabel.

    Detta är anledningen till att man måste modifiera mjukvaran i trionic då man tar en basprogramvara som kommer från en bil med TCS och stoppar den i en bil utan. Annars fungerar inte hastigheten då det är samma sak där, via CAN eller via en pulsad ingång

  4. #104
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 894
    Medlem#
    3183
    Ang B2x5-motorn så hade min gått 16tusen när jag rev/renoverande den.
    Mätte aldrig spännaren men 2 kolvar hade sprickor i kjolen.
    Lagren såg sisådär ut.

    Nu är allt nytt och fräsch + Wössner

    Jag sover gott igen!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  5. #105
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Ja bilen behöver ha TCS eller ESP för det skall fungera rakt av. De utan skickar inte ut hastighet på canbus. I bilar som inte har TCS så får mätarhuset en pulsad hastighet på en separat kabel.

    Detta är anledningen till att man måste modifiera mjukvaran i trionic då man tar en basprogramvara som kommer från en bil med TCS och stoppar den i en bil utan. Annars fungerar inte hastigheten då det är samma sak där, via CAN eller via en pulsad ingång

    Sedär ja! Saab har väl iof gjort konstigare lösningar på saker, men jag får lägga det där på minnet
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ Aero TTiD -08
    Saab 9³ Aero 2.8T V6 -07, Nordic E85 St2

  6. #106
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    8644



    Då var årets sista bankörning avklarad med STCS nere på Anderstorp Raceway i pittoreska Småland. Det var ju en helt annan dimension att köra på en bana som Anderstorp som bjuder in till höga hastigheter både på raksträckorna och i kurvorna, helt klart en kul upplevelse!

    Bilen uppförde sig riktigt bra utan några missöden som annars brukar uppstå, men nu lös förbättringspunkterna igenom ordentligt igen!

    Nuvarande 308 mm skivor med Yellow stuff och bromssköldar måste bytas ut mot de 314 mm som ligger och skräpar på arbetsbänken. Blir då utan sköldar och med XP8-belägg. Detta bör ge lite bättre uthållighet på bromsarna!

    Däcken måste bytas ut till nästa år. Dels är ju 205/45 R16 lite fjuttigt, men dels har corden tittat fram på vänster bak till följd av att fjädringen är för mjuk och sätter sig. Däcket har helt enkelt fått smaka skärmkant...aj!

    Diff....en vettig diff behövs verkligen, men just nu kan jag inte se att jag kommer ha ekonomi till det över vintern, tyvärr.

    Jag försökte även hålla koll på insugstempen även denna gång, och jag noterade som högst 54 grader, och då med 20 grader ute. Som mest 34 grader över utetemp på en sån hör bana får helt klart ses som mycket godkänt sett till setupen!


    Jag passar även på att bjuda på en filmsnutt från sena banpasset. Tyvärr hade en välfylld insekt valt att krocka med vindrutan precis framför kameran i slutet av målrakan under första passet. Tyvärr skymdes den lilla ytan på vindrutan av backspegeln, så det fick bli en tråkig överraskning när man tömde kameran

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ Aero TTiD -08
    Saab 9³ Aero 2.8T V6 -07, Nordic E85 St2

  7. #107
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 894
    Medlem#
    3183
    314mm och XP-belägg är en bra kombo. Jag kör med 10 på racern.
    Bak 300mm ventilerade 9-5skivor och stoptech belägg.
    Inte haft några problem med fade.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  8. #108
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    8644
    Ja Zimm här på forumet kör ju med 314 mm ihop med XP8:or på sin og9-3 som är mer eller mindre identisk med min sett till vikt och prestanda (och mycket annat... ) och man märker stor skillnad på hur våra bromsar håller. Han har dock bromskylning på sin också, så det ska jag nog också försöka få till någon lösning för

    Bak har jag ju nu 300 mm ventilerade EBC-skivor med Red stuff, men även där lär det väl monteras andra belägg. Dock får det bli när beläggen väl är slut bak.

    Oavsett så är det jävligt tråkig känsla när man känner att bromsarna börjar fadea bort och man får hålla igen för att inte tippa över den där beryktade gränsen
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ Aero TTiD -08
    Saab 9³ Aero 2.8T V6 -07, Nordic E85 St2

  9. #109
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 220
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Oavsett så är det jävligt tråkig känsla när man känner att bromsarna börjar fadea bort och man får hålla igen för att inte tippa över den där beryktade gränsen
    Ja, 200km/h+ i slutet på någon start/mål-raka och inse att hur mycket man än trampar på pedalen så bromsar det inte mer än en aning.
    Det här med bromskylning är ju ett "hett" ämne ( ) , var det inte @zimm som hade konstaterat mycket mer slitage på beläggen på en sida där bromskylningen varit defekt i förhållande till andra..?
    Kan vara klokt att klura lite på någon bra lösning där, helt klart!

    Mvh
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org

  10. #110
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    8689
    Ja min bromskylning råkade ut för ett missöde på ena sidan så gick utan det på den sidan. Där visade beläggen mycket mera slitage. Svårt att helt skylla det på kylningen när man bara har en datapunkt. Men det var det enda förklaringen jag kom fram till.

    Jag åker 314 fram och 300 bak, alla släta skivor. Xp8 fram och redstuff bak

    Jag tycker att det fungerar riktigt bra men sen är man ju aldrig riktigt helt nöjd ^^

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #111
    Steg 4 Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4 838
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg

    Oavsett så är det jävligt tråkig känsla när man känner att bromsarna börjar fadea bort och man får hålla igen för att inte tippa över den där beryktade gränsen
    Kör bara ingen minns en fegis.

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #112
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    8644
    Jag inser att jag varit fruktansvärt kass på att uppdatera vad som händer. Å andra sidan har det inte hänt så vansinnigt mycket med Der Blau nu i vinter. Det har helt enkelt kastats pengar i andra svarta hål (som efter samråd med min bättre hälft haft högre prio). Nu har det dock börjat röra på sig igen när bansäsongen närmare sig....stressmeck i elfte timmen (ingen känner igen sig förstår jag).
    Receptet blir i alla fall släta originalskivor ihop med XP8-belägg.

    Nu är arbetet påbörjat med att fixa dit 314 mm bromsarna. Det som först bara skulle bli "fixa dit dom lite snabbt" blev nu helgenomgång av fjäderbenen. De ska slipas ner och målas om, nya hjullager, nav, axiallager, fjädrar, bälgar och hela köret får det bli. Det som ändå var lite positivt var att Viggen-bromssköldarna klarat sig skapligt (se bild) trots 2 hårda vintrar utomhus när de satt på min gamla röda 9-3:a. Jag ska dock se till att få dessa blästrade och sen lägga på lite färg innan dom får ta plats på hyllan i väntan på bättre tider





    Lite mer bilder på arbetet kommer när det ska börja sättas ihop på nytt. Halvrostigt och smutsigt metallskrot är ju inget man vill se


    Sen har det väl hänt lite mer i bilparken sedan senast. Vår ng9-3 Aero TTiD råkade tyvärr bli inlöst i november/december någon gång efter att sambon missbedömde halkan när hon skulle in i en rondell. Tråkigt på en sån bil som vi båda tyckte om, och som var både lågmilad och i bra skick. Vi började dock genast kolla efter en ersättare och jag försökte förespråka en ng9-3 Aero Biopower, men sambon är en envis person som prompt skulle ha bränslevärmare och då fick det bli en TTiD igen. Vi lyckades hitta en till ng9-3 Aero TTiD, men den här gången med lite mer utrustning och endast 5300 mil på mätaren. Riktigt bra skick förutom några småskavanker som ska fixas till när jag får arslet ur vagnen



    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ Aero TTiD -08
    Saab 9³ Aero 2.8T V6 -07, Nordic E85 St2

  13. #113
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 894
    Medlem#
    3183
    Gött att hitta en sådan lågmilare!

    XP-beläggen är bra.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  14. #114
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    8644
    Jag inser att det är fruktansvärt länge sedan jag skrev någonting här nu!

    Även om det inte blivit alltför mycket gjort så har den ändå hänt en del.

    Under våren 2018 fick jag äntligen tumen ur och monterade 314 mm bromsarna ihop med XP8-belägg. Vet inte vad man ska saga, men skillnaden är större än natt och dag jämfört med 308 mm skivor ihop med Yellowstuff.
    i samma veva som bromsarna byttes ut så gjorde jag även en helrenovering av fjäderbenen. Jag köpte nya fjäderben till min röda og9-3 2014/2015 och dessa hade nu rullat 3 år och ca 7000 mil på välsaltade svenska vägar. Det var visserligen "bara" en massa ytrost, men det var lika bra att slipa ner och måla om fjäderbenen med slät hammarlack. Eftersom jag kokat sönder drivknutar i parti och minut hade även hjullagret vänster fram gjort sitt, och då byter man såklart bägge sidor när man ändå river. Naven var från 2002 och hade gått 28k mil så dom såg lite vissna ut….lika bra att även byta dom.





    Nästa bekymmer som jag haft var fjädringen. De gamla fjädrarna (Maptuns 40/40 sats) var alldels för mjuka nu så dessa fick åka av. Fram blev det nu istället en uppsättning 35 mm sänkfjädrar från H&R, och bak fick jag tag i ett par stenhårda röda H&R med justering. När jag köpte bakfjädrarna fick jag även tag i en uppsättning nya R-däck. Denna gången blev det DMACK Trackday 225/45 R17.


    Utan att gå in på detaljer så gjorde bromsbytet, nya fjädringen och däcken att det gick bra mycket fortare på bankörningarna än tidigare år. Och man behövde heller inte skita knack pga bromsbortfall efter ett antal intensive varv.





    Nu i veckan kom det även leverans av lite mer godis till den blå. Blev en Quaife-diff som får åka i snarast. När jag väl konstaterat att det var rätt grejer som kommit var det bara till att börja riva ut lådan ur bilen. När man väl börjar riva så hittar man ju dock en del saker som man antingen förträngt, eller inte inte brytt sig om att kontrollera tidigare. Nu till veckan som kommer ska lådan lämnas till Robert för montering av diffen, samt genomgång av allt det övriga i lådan.





    Turbon börjar nu kännas lite trött. Inte så att den är slut, men det har blivit ett märkbart glapp. Inte så pass att jag behöver byta nu, men detta är nog sista säsongen den går. Jag har även noterat att bilen lämnat grönt smårmedel på garagegolvet under vintern, och nu fick jag svaret. Det var inte rören i sig som läcker, utan det är fullt av kladd uppe vid torkfiltret. AC är visserligen en överflödig lyx, men det är förbaskat skönt att ha under varma sommardagar. Och med fjolårets sommar i färskt minne så lär jag nog se till att få fart på AC'n!

    Även kopplingen bör nog kanske bytas. Inte katastrofsliten (7,8 mm tjocklek), men jag har ett något för stort spel i splinesen. Inte katastrof, men kanske lite för mycket för att jag ska känna mig helt nöjd.



    Sen har det väl hänt lite mer saker i bilparken här hemma. I juni 2018 såldes den röda og9-3:an som gått som pendlingsbil och vardagsbrukis. Istället inhandlades en ng9-3 2.8T Aero för ändamålet. Mycket trevlig kärra, och motorn är helt rätt för den bilen! Sedan jag började köra den i mitten/slutet av juni så har den nu rullat ca 3000 mil i min ägo. Givetvis fick även den smaka på E85 ganska omgående, och oj vilken härlig motorgång det är!

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ Aero TTiD -08
    Saab 9³ Aero 2.8T V6 -07, Nordic E85 St2

  15. #115
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    8689
    Snyggt jobbat!

    Det är för ont om fajter på banan mellan blåa coupéer med lucka, så det måste vi ju få till lite mera i år

  16. #116
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 345
    Info om ng9-3 e85?
    Förbrukning, karaktär, måste byta något?

  17. #117
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    8644
    Ja jag kan väl börja med förbrukningen…
    Det är givetvis helt avhängligt på hur man kör, men för mig som pendlar 5 mil enkel väg till jobbet med bilen så har jag under vintern legat på ca 1,2 - 1,25 l/mil. Då ligger jag inte aktivt och försöker köra snålt utan kör på utan att egentligen tänka på vad den drar. Det är dessutom mycket fartkameror och ganska kuperat på sträckan. Långkörning (Falun <-> Sthlm) har jag kunnat ligga på under 1,1 l/mil trots en del kökörning i sthlm. Kör man bara småkörningar i stan rinner det dock iväg en del...

    Tidigare körde jag "bara" en vanlig steg 1-konvertering vilket bara innefattade byte av mjukvara samt knackade stift till ca 0,7 mm. Gav 280 hk & 400 Nm. Nu har jag även monterat nya spridare (Bosch 550 cc) och plockar ut 320 hk & 500 Nm. Precis som på gamla södertäljefyrorna så blir det en råare motorgång, och i övre halvan av registret bär det verkligen iväg med ett otroligt sug.
    Jag behöver dock troligtvis byta ett gäng tändspolar eftersom den småhackar lite när man drar från låga varv.
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ Aero TTiD -08
    Saab 9³ Aero 2.8T V6 -07, Nordic E85 St2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Nya bromsar? Vad ska jag ha? OG 9-3 Aero Coupe.
    Av Etnica i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-01-27, 14:05
  2. Min 93 aero coupe
    Av mrnenad i forum Foto & film
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 14:36
  3. 9-3 aero Coupé
    Av m3rl i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •