Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: El-schema OG9-3 S 5D 2.0t POLAR?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    4

    El-schema OG9-3 S 5D 2.0t POLAR?

    Det jag söker är el-schema för utetempgivaren och vart denna går, (troligen till SID?) vilka pin-nummer m.m.
    Skulle gärna vilja ha el-schema för motortemp indikeringen var går kablarna från givaren ?

    Mvh. LEH

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Årsmodell?

    Polar, då är det väl en 2.0t 150hk?

    Sensorn för ute temp sitter under nummerskylten och har kablage med färgerna gul/grön samt grön/blå och de går till SID pinnar 19+5
    Motortempen kablar är gul/vit samt svart och kablarna går till motorstyrdonet Trionic (ECU) och denna skickar informationen till MUI (Instrumentklustret) på p-bus
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    4
    Hej,
    Tack för svaret det är årsmodell 2002 jag glömde skriva detta det stämmer 150hp.

    Är det bara en tempgivare för motortemp/köldmedium temperaturmätaren (motortemp) har slutat att fungera, jag testade att simulera en tempsignal till bilen den som sitter på motorn men detta gör inget utslag på mätaren men jag märker att kylarfläkten reagerar sitter det en annan givare för mätaren? Om temp signalen skickas på p-bus så utgår jag från att mätaren fungerar då bränsleindikeringen fungerar den rör på sig vid tändning ON.

    Tack för numreringen på SID:en det hjälper för vidare felsökning om det inte räcker att byta utetempgivaren (redan inköpt).
    Senast redigerat av LEH den 2016-11-25 klockan 21:59.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    4
    Nu har jag bytta utetempgivare och jag får rimligt värde på SIDen nu även om jag hjälpligt kan se det då displayen saknar många segment så den biten är avhjälpt men jag märker att jag fortfarande inte får in värme i kupén förutom när jag har läge H1 vilket jag antar ignorerar alla givare och öppnar upp spjället för full värme in till kupén nu var inte motorn jättevarm men det var märkbar skillnad mellan 27(grader) och H1 jag har även problem med motortemp enligt min beskrivning ovan kan denna också påverka?

    Om termostaten är trasig (ej öppnar) får jag någon indikering på motortempvisaren?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    4
    Jag får göra en status rapport ☺ det verkar fungera fint med värmen det räckte att byta utetempgivaren det verkar som det var en viss tröghet i systemet.

    Har inte kollat mer på motortempindikeringen än men återkommer om detta.

Liknande ämnen

  1. Stereobyte Saab 9-3 polar edition -03
    Av Skörelid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-06-28, 18:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •