Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur smörja motorvärmarkontakten?

  1. #1
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Hur smörja motorvärmarkontakten?

    Lät montera elektrisk motorvärmare i somras, men tycker redan det börjar gå lite trögt att trycka i och dra ur kabeln i fronten. Vilket smörja/fett skall man använda för att få det att gå lite lättare? Det är väl två ytor som behöver smörjas, dels plast-mot-plast dels kontakt-mot-kontaktstift...
    Vad rekommenderar expertisen?
    /Johan

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Som tvättäkta norrlänning kan jag bara säga, Va? Möjligen spraya med elektronikrengöring om det kommit in mycket smuts i kontakten på nåt vis, men annars borde du aldrig behöva smörja med nåt. Ser kontakten skadad ut?
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag har faktiskt samma problem, kontakten sitter som s**an när den ska ur, alltid lika irriterande att stå där och slita i slasket..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag behandlar en gång i månaden med spray avsett för elektronik, den smörjande varianten.

    Det finns många som aldrig underhåller, men för mig är det a&o. Har i princip aldrig problem med något heller. (utom SAAB då, men det beror på kvalitetsbristen )
    Senast redigerat av MultiMan den 2016-11-23 klockan 07:27.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag har aldrig haft problem med detta innan heller faktiskt, vet inte om det är pga att jag för första gången kör calix och inte defa iofs.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Jag har tidigare haft problem med detta, det gick trögare och trögare att sätta i och dra ur kabeln, och till slut följde ett stift med kabeln när jag drog ur kontakten Locket fungerade hela tiden som det skulle, men det är ju ingen snäll miljö kontakten befinner sig i...
    Det är detta jag vill undvika, och jag tänkte då dels något långtidsverkande lite tjockare smörja på plast-mot-plast-delarna, och sedan vet jag inte vilket smörja jag kan ha på själva metalldelarna.
    /Johan

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Jag har själv aldrig haft problem med detta. Om stiftet följt med ut, så låter det ju som att det primärt är själva kontaktytan på stiften som är problemet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Jag nämnde en gång för min svärfar som är elektriker att jag "hatade" sånna dära röda trefas-handskar som sitter på diverse maskiner. Detta för att det brukar vara ett h-vete att få isär dom. I alla fall mina.

    Då sa han att det fanns ett särskilt smörjmedel till dessa. Kanske värt att kolla upp?
    Men vad det heter och ser ut det har jag ingen aning om. Tog lite silikonspray istället på utsidan av den ena kontakten.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Kontakterna kör jag med elektronikspray. Sedan en aning vaselin på en tops för kontakterna. Även plast mot plast får lite vaselin.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    På min SAAB og9-3 fick jag till slut inte in handelen mer än till hälften hur mycket jag än tryckte. Det visade sig att det varit dålig kontakt mellan hanstiften i bilen och honstiften i kontakten. Då blev det värmeutveckling som smälte plasten i handelen i stifthålen. Det syntes inte utifrån men när jag bytte "sladd" (och förstås också hankontakten) gick det att få in hankontakten hela vägen in.

    Smörja har jag aldrig gjort och det förefaller både onödigt och en aning riskfyllt om man därmed kamouflerar ett eventuellt allvarligare problem (som tex dålig kontakt).

    Jag har jordfelsbrytare i mitt hus och det är inte ovanligt att den löser ut på bilens motorvärmare. Undantagslöst beroende på att det kommit in saltvatten i kontakten eller blivit fuktigt i sladdens kontakter
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-23 klockan 19:14.

  11. #11
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Tack för tips!
    Det är i förebyggande syfte. På förra bilen gick det hela tiden lätt (Defa) medans det känns som om det vill börja gå lite trögare på nuvarande (Calix), därför vill jag dämma i bäcken så att problem aldrig uppstår.
    /Johan

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Som kuriosa kan nämnas att silikon vid gnistbildning kan bilda nåt hårt ämne (kiselkarbid?). Det verka sedan slipande och kan skada kontakter. Gör väl inget i det här fallet eftersom kontakten tas i och ur så lite ändå. Men man ska inte ha silikon i närheten av t ex borstmotorer. Det blir som sandpapper.

    Som sagt, spelar ingen roll här, men inte bra som allmän "elektroniksmörj".


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Jag har också för mig att silikon ger dålig elektrisk kontakt. För massor av år sedan jobbade jag på ASEA där vi gjorde bla högspänningsbrytare och kontaktorer. Det var totalförbjudet att ens ta in en produkt (olja spray mm) i lokalerna som innehöll silikon. Det kunde tydligen hända en massa olika mystiska elfel om det kom silikon på kontaktytorna

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kallas silikonsmitta och just i dessa applikationer samt laseroptik är det absolut förbjudet.
    På jobbet fick de bygga ett helt nytt hus som hade hårda restriktioner för bygget för att det skulle vara silikonfritt, dvs. silikonfrilatexfog m.m. i fönster etc.
    Och i den byggnaden pysslade de med laserapplikationer med högre effekter av militär karaktär.
    Så undvik silikon även om det i 230VAC system inte har samma inverkan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Tror som sagt inte det är spänningen i sig som är problemet utan gnistbildning. Kan ju uppstå vid svagare spänningar i t ex borstmotorer
    /pedant


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  16. #16
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Jag använder wd40 el 5-56, gjort så i många år. Funkat för mig.


    //Björn från TTapp
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    5-56 funkar säkert också bra. Om man verkligen skulle söka det optimala så skulle jag nog överväga vaselinspray. Smörjer, skyddar mot korrosion. Osäker på hur det påverkar plasten iofs, men nu är vi redan långt ifrån praktiskt relevanta invändningar


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Smörja lamellsplines?
    Av Psycho Dave i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 09:06
  2. smörja upp MV?
    Av arsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 04:32
  3. Locket till motorvärmarkontakten är kass. Kan den bytas?
    Av aeromagnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 11:42
  4. Kan jag smörja MV?
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •