Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Misständer ibland vid kallstart OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931

    Misständer ibland vid kallstart OG9-5

    Hej, jag har en saab 9-5 Aero 2002 som vid enstaka tillfällen misständer när bilen har stått ett tag vilket jag skulle uppskatta hjälp att få bukt med.

    När man startar så vibrerar hela bilen och tomgången svajar upp och ner mellan 700 och 1200, detta pågår endast ett par sekunder och endast vid vissa starter, kvittar hur länge den har stått.

    OpenSID registrerar inga misständningar. Det började när jag bytte batteriet som jag köpte från skroten. Aldrig hänt innan, startade bilen efter batteri bytet och denna typ av misständning uppstår.

    Det jag har gjort på bilen är:
    Bytt ventilkåpepackning(kändes bara nödvändigt att nämna)
    Bytt tändkasset och stift, original och rätt stift ditsatta med 28 nM.
    Bytt alla vakuumslangar för ett par månader sen(alla 4 mm ID)
    Rengjort jorden vid termostathuset.

    Det nästa steg jag ska göra är att rengöra spjällhuset och LMM. Den enda felkoden jag har fått när detta har hänt är P0340.

    Jag har googlat runt men kan inte förstå vad det kan vara för fel. Så alla tips uppskattas verkligen om vad nästa steg är.

    Ska även köpa verktyget så man kan mäta bränsle trycket på fredag, vad ska en normal pump ligga på ?

    Som sagt, alla tips är uppskattade
    Senast redigerat av BizzyD den 2017-04-30 klockan 12:57.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Batteriet låter som en het kandidat.

    Kan du kontrollmäta det, hur många volt det håller innan start?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Batteriet låter som en het kandidat.

    Kan du kontrollmäta det, hur många volt det håller innan start?
    Det gör jag imorgon på morgonen innan jag åker då, ska göra det tills en misständning uppstår igen.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Mätte nu en gång, har inte kört med bilen sen ca kl 13 och det låg på 12,29 volt. Är det bra eller dåligt?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av BizzyD Visa inlägg
    Mätte nu en gång, har inte kört med bilen sen ca kl 13 och det låg på 12,29 volt. Är det bra eller dåligt?
    Det är rätt dåligt. Ett friskt batteri bör ligga på ca 12.7V.
    Saab 9-3 SS 1.8T

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av wiechert Visa inlägg
    Det är rätt dåligt. Ett friskt batteri bör ligga på ca 12.7V.
    Okej tack, får inskaffa mig ett nytt

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Mätte nu igen, inte kört med den sen igår kl 13 och nu har det sjunkit till 12,15 volt.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Ingen med CTEK i närheten som du kan låna eller köp en egen så du kan underhålla batterierna resten av livet?
    På nyare bilar så behöver batterierna underhållsladdas då och då.

    Den kan även säga till om ett batteri är dåligt.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1382570

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ingen med CTEK i närheten som du kan låna eller köp en egen så du kan underhålla batterierna resten av livet?
    På nyare bilar så behöver batterierna underhållsladdas då och då.

    Den kan även säga till om ett batteri är dåligt.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1382570
    Glömde att nämna att jag laddade det senast i lördags. Nä känner ingen som har en tyvärr. Men kan vara en bra investering

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Vi höll igång ett liknande batteri som du har i nästan ett år, sen var det bara att krypa till korset och köpa ett nytt på Biltema.

    Flyttade över det batteriet till andrabilen hemma när vi sålde kombin, det rekonditionerar jag då och då.
    Snart dags igen ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Vi höll igång ett liknande batteri som du har i nästan ett år, sen var det bara att krypa till korset och köpa ett nytt på Biltema.

    Flyttade över det batteriet till andrabilen hemma när vi sålde kombin, det rekonditionerar jag då och då.
    Snart dags igen ((=
    Ska definitivt inskaffa mig en sån För stunden hittade jag en som jag kunde låna till att kontrollera mitt batteri

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Har skaffat mig ett nytt batteri. Ska montera det i helgen, så får vi se om detta är problemet.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Jag har satt i ett helt nytt batteri, ett 70A. Detta löste tyvärr inte mitt problem så nån som har någon annan idé? Vet inte vart jag ska kolla nu

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Den drar inte lite kylarvätska? Har sett ett par stycken med dålig topplockspackning på en cylinder. Ur med tändstift och jämför hur kolvtopparna ser ut.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Den drar inte lite kylarvätska? Har sett ett par stycken med dålig topplockspackning på en cylinder. Ur med tändstift och jämför hur kolvtopparna ser ut.

    Mvh
    Den dricker lite kylarvätska pga läckande kylare, iallafall det jag fick veta från verkstaden när systemet provtrycktes.

    Tycker att alla toppar ser likadana ut när jag kollade i måndags. Vet inte hur en frisk eller dålig kolvtopp ska se ut men alla såg lika ut.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Verkar som problemet är relaterat till fuktigt väder, nu när det har varit torrt ute dem senaste dagarna har den startat precis som den ska.
    Men nu när det har regnat var den svårstartad och denna typ av start hände. Ingen som vet vad nästa steg kan vara? Varit inne på verkstad med bilen men icke någon tur där heller...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Den drar inte lite kylarvätska? Har sett ett par stycken med dålig topplockspackning på en cylinder. Ur med tändstift och jämför hur kolvtopparna ser ut.

    Mvh
    Verkar som du hade rätt, den läckte på cylinder 1, bytt topplockspackning och nu går han som han ska igen.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386
    Hej!

    Jag har senaste veckorna upplevt samma problem med min 9-5a. Bilen vibrerar kraftigt och tomgången är väldigt ojämn precis vid kallstart. Men bara ibland. Precis som för dig. Jag har funderat en del på vad det skulle kunna vara, och så hittar man den här tråden! Helt fantastiskt

    Nu hoppas jag på att det är batteriet och inte topplockspackningen, jag har inte noterat något läckage på kylarvätskan.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och det gäller Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06?
    Har du kontrollerat skicket på backventilen vid ventilkåpan?
    Spricker ofta och ger oftast väldigt dålig tomgång
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av ekon Visa inlägg
    Hej!

    Jag har senaste veckorna upplevt samma problem med min 9-5a. Bilen vibrerar kraftigt och tomgången är väldigt ojämn precis vid kallstart. Men bara ibland. Precis som för dig. Jag har funderat en del på vad det skulle kunna vara, och så hittar man den här tråden! Helt fantastiskt

    Nu hoppas jag på att det är batteriet och inte topplockspackningen, jag har inte noterat något läckage på kylarvätskan.
    Det var inga stora mängder som försvann. Var tvungen att fylla expansionskärlet var tredje månad ungefär. Kunde köra 10 mil till sommarjobbet vaje dag utan att det märktes att det sjunkit.

    Min spottade ut kylarvätska från grenröret vid start vilket resulterade med lite ånga som kom från grillen. När jag lyfte av toppen hade packningen en liten spricka mellan cylinder 1 och en kylkanal.

    När bilen stått ett tag dra ut stiften och lys ner till kolvarna och kolla ifall nån är full med vatten. Det var så jag hittade mitt fel. Det var väl bara en stor slump för mig att det hände för första gången när jag bytte batteri.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Misständer ibland, OG9-5 -04
    Av Dumli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-09-15, 17:01
  2. NG900 -97 misständer och rycker vid kallstart
    Av Uppenberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 21:01
  3. misständer/bluddrar ibland när man laddar
    Av mansan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 20:21
  4. Svårtstartad och misständer ibland! hjälp!
    Av mrelmaco i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 11:11
  5. B234i misständer ibland
    Av SAAB_Markus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •