Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
Och det gäller Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06?
Har du kontrollerat skicket på backventilen vid ventilkåpan?
Spricker ofta och ger oftast väldigt dålig tomgång
Ja det stämmer. Jag har inte kontrollerat den på ett tag, ska göra det. Men jag får väl inte isär den från slangarna utan att förstöra den, så att jag kan provblåsa? Jag vet att jag bytte den på min gamla 9-5 Aero, men då hade den i princip lossnat från slangarna redan.

Citat Ursprungligen postat av BizzyD Visa inlägg
Det var inga stora mängder som försvann. Var tvungen att fylla expansionskärlet var tredje månad ungefär. Kunde köra 10 mil till sommarjobbet vaje dag utan att det märktes att det sjunkit.

Min spottade ut kylarvätska från grenröret vid start vilket resulterade med lite ånga som kom från grillen. När jag lyfte av toppen hade packningen en liten spricka mellan cylinder 1 och en kylkanal.

När bilen stått ett tag dra ut stiften och lys ner till kolvarna och kolla ifall nån är full med vatten. Det var så jag hittade mitt fel. Det var väl bara en stor slump för mig att det hände för första gången när jag bytte batteri.
Jag får kolla det, tack. Ska börja med att öppna motorhuven och be sambon starta den, för att se om det kommer någon ånga.