Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Min nya 9-5:a! Årsmodell 2000

  1. #1

    Min nya 9-5:a! Årsmodell 2000

    Fick för mig att inhandla ännu en Saab 9-5 och så blev det idag. Aldrig en kombi har jag sagt men en sådan blev det minsann!. En -00 170 hk med automatlåda.

    20161119_125004.jpg

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bosse99 den 2016-12-04 klockan 11:00. Anledning: Förtydligad rubrik

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Härligt, den ser välskött ut!
    Gått långt?
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  3. #3
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    5129
    Ja den ser riktigt välvårdad ut!
    Grattis
    Till mitt garage: Garaget

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag sa också "aldrig en kombi", men fick vika mej tillslut ..man får ju i alal fall säga att just 9-5 nog är bland de snyggaste kombivarianterna, den som ritat om sedanen till en kombi har gjort det mycket bra.

    Svart är ju däremot hatkärlek.. en fin nytvättad svart bil är ju den snyggaste färgen, en inte lika rba skött och otvättad svart lack ser bara sunkig ut.

    (..Jag har två svarta bilar..)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Härligt, den ser välskött ut!
    Gått långt?
    42 000 mil så den är väl slut hela bilen kan man tro men icke! Ingen blårök, turbon laddar som den ska och motorn låter bra tycker jag. Hör inget överdrivet slammer från den. Automatlådan fungerar som den ska den också i alla lägen. Bilen är nyrekonditionerad och står på fräscha Good Year dubbdäck på 16" aluminiumfälgar. Diggar den grå inredningen med helläder i stolarna och röd valnötspanel. Bara för att kolla så höll jag 180 idag och bilen drar inte åt något håll och vibrerar inte heller. Den går lika odramatiskt som min andra blå 9-5:a.

    Vid provkörningen upptäckte jag felkod 08 i acc. Kallt vänster. Kollade med min tech2 också för att förvissa mig om vad som är fel. En ny plastarm (eller den är kanske i metall nu) beställde jag och den ska hämtas på posten idag. Sen ska där ju bli varmt till vänster i bilen också! Instrumenteringen måste rivas ner för 4-5 lampor lyser inte där ibland Cruise-lampan. Trodde först att farthållaren inte fungerade men det är bara lampan som inte tänds. Höger elhiss fram ville inte alls men efter att ha tryckt och dragit i strömställaren i 5 min så började den minsann att fungera igen! Knapparna och mekaniken under i knappsatsen kan behöva motioneras ibland.

    Flexröret i avgassystemet läcker lite under nätet så antingen reparerar jag med något eller köper ett beg eller nytt flexrör. Som sagt lite småpill har jag framför mig men det är ju lugnt tycker jag!

    Motorn kan ha blivit utbytt under 42 000 mil, vad vet jag som typ 12 ägaren? Jag bryr mig inte för maskineriet verkar helt ok som sagt. Bilen är nybesiktigad den 2 nov med lågt ställda halvljus och bärarm bak som anmärkningar. Vid efterkontroll så var allt i sin ordning. Så senast den 30 september 2017 ska bilen bes igen.

    Så efter denna utläggning så är det väl ingen som kan tycka att 7 000 kr var ett överpris? Inte jag i varje fall.

    1 användare gillar detta inlägg

    MRH

    Senast redigerat av Bosse99 den 2016-11-22 klockan 15:11.

  6. #6
    Precis fixat värmen på vänster sida. En oerhört jobbigt ställe att meka på. Min gamla kropp är inte gjord för sådana övningar. Men nu är felkod 08 borta och det varmt och gott! http://photo.platonoff.com/Auto/2009...or_Repair/?all

    Återstår denna: 20161126_121445.jpg

    4 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grannen har billift i sitt garage och där tänker jag stå på tisdag morgon och byta flexdelen i avgassystemet. Bra mycket trevligare än att ligga under bilen upplyft på domkraft och pallbockar.

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Var beredd på att behöva kapa bultarna och borra ur det som blir kvar för att få bort gamla röret.

    Det räcker och borra ur i den bakre flänsen dock så det är bara 2st som potentiellt kommer bli ett problem. Med lyft så behöver du nog inte ta ner systemet men att ligga under bilen och borra är inte kul, även om det också går men arbetsställningen blir oskön.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Var beredd på att behöva kapa bultarna och borra ur det som blir kvar för att få bort gamla röret.

    Det räcker och borra ur i den bakre flänsen dock så det är bara 2st som potentiellt kommer bli ett problem. Med lyft så behöver du nog inte ta ner systemet men att ligga under bilen och borra är inte kul, även om det också går men arbetsställningen blir oskön.
    Den främre flänsen kapade jag med vinkelslip eftersom där sitter en ny fläns på den nya flexdelen. De bakre muttrarna var som brukligt rostiga och 12:an gick bara runt. Ville ju bevara den bakre flänsen med skruvar användbara. Jag slog dit 11:ans hylsa och fick bort båda muttrarna. Sen hade jag lossat upphängningen där vid främre delen av flexdelen och även upphängningen en bit bak för att kunna komma åt med vinkelslipen. Det räckte för att kunna vinkla neråt och få bort den gamla flexdelen från de bakre skruvarna. Lite monteringspasta i båda ändar av den nya flexdelen och fyra nya muttrar och jag var klar. Ovanligt att inget allvarligt tillstötte. Det brukar liksom tillkomma problem men det gör väl bara det när man ligger i gruset och mekar!

    Jag svor inte en enda gång och var inte alls irriterad. Jag njöt av att kunna stå upprätt inomhus och reparera avgassystemet.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bosse99 den 2016-12-04 klockan 09:10.

  10. #10
    Och jag fick byta belägg fram igår. Nybesiktigad bil tre veckor innan jag köpte den och ett belägg höger fram totalt slut. Har kört ca 100 mil med bilen och märkte skrammel från höger fram för några dagar sedan och de typiska metall mot metall ljudet när jag bromsade. Första tanken var att kolven hade satt sig eftersom beläggen ju inte kan vara slut efter 100 mil med tanke på nybesiktigad för tre veckor sedan. Märkligt tycker jag när beläggen vänster fram var normalt slitna och hälften kvar. Båda oken löper fint i sina styrpinnar och kolvarna har inte satt sig. Begagnade belägg kan ha blivit ditsatta på vänster sidan antar jag eller har kolven satt sig vid något tillfälle och det har blivit fixat men de gamla utslitna beläggen har fått sitta kvar. Nu är där nya belägg båda vänster och höger fram.

    Bagagerumsmatta köpte jag från Hova.com. En modellanpassad i svart. Plasthandtaget på insidan av luckan saknades så det blev ett sånt från Maptun. Maptun fick också tillhandahålla motorolja, filter, oljeplugg med packning, spolvätskebehållarelock och fyra tändstift.

    Idag ska jag försöka få ordning på bagagerumskontakten som tänder och släcker alla lampor i bagageutrymmet och som även indikerar i instrumentpanelen att det är öppet där bak. Drog kontakten för att slippa indikeringen om att det är öppet även om det är stängt. Instrumentpanelen ska rivas ner för byte av en hel del lampor. Har bara två lampor som lyser. En i hastighetsmätaren och en i temp/tankmätaren och även åtminstone tre kontrollampor har slocknat. Cruise, sport och den gröna i nedre delen som indikerar att ljuset är på har slocknat.

    Det är kul med gamla Saabar!!!

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Byte av låskistan i luckan. Mikrobrytaren går sönder.

    Mvh

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Byte av låskistan i luckan. Mikrobrytaren går sönder.

    Mvh
    Precis kom jag på detta efter att ha rivit ner inredning på bakluckan. Låskistan innehåller en mikrobrytare och kistan går inte att öppna. En bättre begagnad är beställd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •