Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Xenonlampa släcker inte NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43

    Xenonlampa släcker inte NG9-3

    Bytte ballast idag och så snart jag tryckte i den nya ballasten så tändes lampan upp fast jag hade stängt av belysningen och dragit ur nyckeln. (Jag har köpt likadan ballast som satt i sedan sist jag fick byta)

    Testade att ta ur ballasten och efter de plocka av ignitern sätta i ballasten och sedan koppla tillbaka ignitern. Då händer inget även med bilen igång och allt på draget tills jag drar ur ballasten och kopplar i den igen vilket leder till att lampan inte slocknar.

    Har även testat att sätta i ballasten när sladden till själva lyktan inte va i, och fick samma resultat så snart jag satte i sladden uppstod samma "fel".

    Bör tilläggas att även fast lampan lyser då bilen är igång så börjar bilen varna för att vänster halvljus inte fungerar.

    Vad är det som kan vara felet?
    Senast redigerat av jake456 den 2016-11-19 klockan 17:36.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    LÄS DETTA (!) så funkar vårat forum ännu bättre...

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo Visa inlägg
    *Sök först! http://forum.saabturboclub.com/search.php Frågan kanske redan är ställd.
    *Se även vår FAQ. http://forum.saabturboclub.com/faq.php

    *Glöm ej skriva vilken bilmodell det gäller.


    Varför inte skriva NG9-3 -07 om det nu är det??
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Det här felet har jag haft på en 9-3 2006. Det är troligtvis elcentralen vid batteriet som krånglar (UEC).
    Se denna tråd t.ex: http://forum.saabturboclub.com/showt...A4ndning-NG9-3

    Så får vi hoppas att det är en 9-3a det gäller (har iofs inte hört om felet på og9-5)

    1 användare gillar detta inlägg


    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Ja det är en 9-3 SC -07.

    Men skulle inte det felet påverka båda? Eller styrs de enskilt?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Tack för trådripset!

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av jake456 Visa inlägg
    - Eller styrs de enskilt?
    Ja.

    I tilfelle du har et multimeter for hånd er det mulig jeg kan foreslå en måling for å verfisere om det ER utgangen fra UEC som har kortsluttet, eller ikke. Se forslag i lenken som det er referert til.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Jag kopplade bort batteriet. Väntade kanske 10-15 minuter och kopplade sedan på batteriet igen. Fortfarande samma problem tyvärr.

    Så då måste det ha med UEC att göra, och nej tyvärr har jag ingen multimeter eller känner någon med en vad jag vet.

    Tänkte beställa en UEC och sökte lite igår, fick upp ganska olika resultat på bildelsdatabasen. Kollade även "framför" batteriet och där sitter det en svart plast låda som jag öppnade upp men på den står det EPDM. Är det vad du menar med UEC?

    Eller är det en lite mindre box som det bland annat står GM och hella på som du menar? Denna box sitter mer till höger om batteriet (om man står rakt framför bilen och tittar ner i motorutrymmet) fast skruvad på karossen.

    Dock såg jag i den andra tråden att det nämndes man kan behöva använda en techII för att få en ny UEC att fungera i bilen så kanske lika bra att åka till verkstan?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Nu känner jag mig lite dum men hittade precis att det är hela säkringsbruken du menar med UEC.

    Då kanske det ändå vore bättre att bara åka till verkstan. Får ringa dom jag brukar åka till imorgon!

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av jake456 Visa inlägg
    ...och där sitter det en svart plast låda som jag öppnade upp men på den står det EPDM. Är det vad du menar med UEC?
    EPDM är nog materialet där just det texten står är tillverkat av, för att kunna återvinna bilen korrekt.
    Låter som en bra idé att ringa en verkstad som är kunniga på Saab och det bilelektriska samt att rätt förutsättningar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av jake456 Visa inlägg
    - Dock såg jag i den andra tråden att det nämndes man kan behöva använda en techII för att få en ny UEC att fungera i bilen så kanske lika bra att åka till verkstan?
    Det er det nok. I tilfelle man finner en enhet som har stått i en helt likt konfigurert bil, kunne nok dette har blitt skiftet sømløst, men å finne en slik er nok ikke helt enkelt.

    Trekker du sikring #16 i UEC bør dette slukke lampa (og de andre som er på denne kursen) når bilen skal stå parkert, som et midlertidig tiltak men du venter på å få dette reparert.

    Så kunne det være interessant å få vite hva symptomet var som bakgrunn for at du i utgangspunktet skiftet styreneheten. Jeg har sett ett slikt tilfelle før da dette ble gjort med en ny enhet, kjøpt fra et bestemt firma. Utgangspunktet der var at original "ballast" var røket (dvs. ikke konstant lys), men der dette fenomenet oppstod etter at innkjøpt styreenhet først ble montert uten at det ble lys i lampa. Ved remontering av enheten kom lampa opp med permanent lys.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Det som hände med min bil (denna gång, har fått byte ballast för lite över 2 år sen) var att efter tvätt så gick inte VÄ halvljus igång alls. Men efter ca 10-20 min så kom det igång igen. Men kanske efter tredje gången gick det inte igång alls.

    Ett tag efter att halvljuset slutade fungera så hände nått väldigt konstigt. När jag slog igång helljuset så efter kanske 5 min slutade både hel och halvljuset fungera på båda sidor. Stannade startade om bilen och nu fungerade helljuset på båda sidor och halv på höger. Dock återkom felet igen efter en kort tid, så fick köra utan helljus efter det. Kom hem inspekterade och hittade att säkring # 16 hade bränts av. Satte i ny säkring och efter det så har jag inte fått samma problem med den säkringen igen.

    Förra veckan så monterade jag av ballasten för att byta plats på den med det högra för att se om felet låg i ballasten, fann då att det förekommit ärgning på 3 stift i kontakten (den runda och de två mellersta av de platta, det var liknande sist jag fick bytta ballasten).
    Ringde xenonkungen som jag köpt av, de meddelade att detta ej täcktes av garantin och att jag skulle försöka få bort ärgningen men att det mest troligt var så att ballasten var trasig pga att den antingen tagit skada av fukt eller tagit skada pga för låg spänning pga ärgningen.

    Innan lampan slocknade helt så blinkade den inte eller kom och gick mer än efter tvätt och då antar jag att tiden innan den gick igång kan haft med att det var tiden som det tog för fukten att försvinna.

    Jag misstänker att det var då säkring #16 löste ut som uec tog skada. Vad tror du?

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Det høres ut som en kortslutning ifm. styringsmodulen (eller kanskje kontakten der), ja. Denne muligheten var delvis bakgrunnen før spørsmålet mitt, for i tilfelle utgangen til UEC fortsatt er kortsluttet, må dette rettes opp før ny UEC monteres.

    Takk for tilbakemeldingen - og lykke til.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Jag köpte en begagnad UEC (som verkstan hade hittat åt mig) och satte i, fungerade direkt och ingen programmering krävdes. Ibland ska man ha tur!

    Det är kanske alltid rådet men jag sökte på en med samma art nr som min gamla UEC. Vet dock ej varför han på verkstan valde just denna UEC av de 5 som fanns med samma art nr.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Strålkastarna släcker inte...
    Av Kombi-Husse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 12:53
  2. Xenonlampa vill inte tändas efter lampbyte. 9-5 -06
    Av Spets i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 13:08
  3. Nightpanel släcker inte allt längre?
    Av Manick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 19:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •