Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Familjebilen är död länge leve projekt ALGOT!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    6

    Familjebilen är död länge leve projekt ALGOT!

    Då var det dags att skrota familjebilen en SAAB 9-3 1998 års modell med 23 000 mil på mätaren. Efter att ha levt sitt liv i lugn och ro, låtit två pojkar växa upp i den och slutligen fungerat som övningskörningsbil är det nu dags att säga upp arbetet som Familjebil och lämna denna titel till efterträdaren POTEMKIN (En Skoda Superb).

    Vi låter istället SAAB:en gå vidare till de nya jaktmarkerna som projekt ALGOT.
    I dag står den lite ledsen på garageuppfarten och väntar på att någon ska göra något åt drivaxlarna, SID displayen med mera. Lite annat finns på lut men inget stort. Dock måste man ju redan nu kungöra att bilens alla hästar inte längre är hemma. I begynnelsen var det 185 st men i dag troligtvis färre.

    Så nu till alla frågor innan vi börjar:
    - Var köper man drivaxlar? Skroten eller via Speedparts?
    - Bussningar! ÄR de svåra att byta eller klarar man det utan pressverktyg?
    - Fjäderben! Då jag ändå ska byta drivaxlar är det kanske lika bra att även byta dessa. Var köper man dessa? Speedparts har kompletta är de bra? Ska man ha coilovers? Var finns dessa att köpa?
    - Trim! Har tur att Nordic ligger nära mig men vilket steg ska man börja med? Vad behöver göras med motorn T5 motor sitter i.
    - Nya spridare vad gäller där?

    Som sagt frågorna är många men jag hoppas komma igång med detta inom kort och få igång renoveringen under vintern för att vara klar till sommaren.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Har köpt drivaxlar på skroten till min og9-3 och det har gått bra, förutom att damaskerna har läckt ibland. Jag tror det är klokt att titta noga på miltalet och skicket innan du slår till, men det går att få bra grejer för små pengar.

    Har även bytt varenda bussning, och jag minns inte att jag hade press till någon av dem. I mitt fall monterade jag eftermarknadsbussningar i polyuretan. Det är möjligt att press är ett krav om man ska montera originalbussningar. Vissa är enklare än andra. När du ändå ska byta drivaxlar och fjäderben så kommer det vara ett ypperligt tillfälle att byta bussningar.

    Fjäderben! Jag renoverade mina för några år sedan. På den tiden fanns det inte att få tag på nya ben för rimliga pengar, men har sett att det finns idag. I dagsläget hade jag nog köpt nya faktiskt. Coilovers? Nej. Finns inte ens att få tag på om du inte är beredd på att lägga en svindyr specialbeställning, eller tillverka dina egna.

    Trim då: Lägg upp ett mål redan från början, så att du inte småtrimmar lite då och då. På så sätt undviker du att du får göra om grejer och byta ut saker som du redan bytt.

    Spridare? Vad som gäller där kan vi diskutera när vi känner till din målsättning, men en sak är säkert, och det är att när du byter spridare så måste mjukvaran mappas för den typen av spridare du har, så det är inte helt plug n' play. Spridarna bör dimensioneras utifrån din målsättning och val av bränsle. Större är inte alltid bättre.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Brisse den 2016-11-19 klockan 11:32.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    6
    Uppdaterad 26 nov då bilderna försvann.
    Då var rundan runt bilen avklarad. Den har klarat sig rätt bra från rost och jag kunde inte hitta något när jag gick runt bilen. Har fått för mig att det är nere vid bakdörrarna som det rostar och vid bagageluckan men jag hittade inget. Var brukar bilen rosta?
    Dragkroken behöver en omgång och sedan är det dags för byte av bussningar och drivaxlar. Effekthöjning har jag tittat på men ska besöka Nordictuning i Falun och höra vad de har att föreslå.
    Som sagt bilen har gått över 23 000 mil men verkar vara i förvånansvärt bra skick i karossen.

    Ny spoiler och ny nummerplåt står på listan över kosmetika. Samt en ny motordriven antenn.


    Nytt märke till motorhuven och nya dimljus. Även här lite kosmetika.


    Ingen rost vilket känns skönt. Hatar att svetsa.


    Här finns det desto mer att göra. Som sagt steg tre eller steg två? En vinter i garaget får avgöra framtida öden för denna motor.
    Förslag på trim mottages tacksamt.
    Senast redigerat av Gurra G den 2016-11-26 klockan 09:06.

Liknande ämnen

  1. T8 Specialen död - länge leve! Jakten på T16 börjar...
    Av TurboCab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 14:58
  2. SAABen är död! Länge leve SAABen!!!
    Av The Duke i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •