Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bromspedalen sjunker trots avluftning OG9-5

  1. #1

    Bromspedalen sjunker trots avluftning OG9-5

    Hej alla glada Saab ägare. Läste en tråd här på forumet från 2014 där man beskrev exakt mitt problem.
    Tyvärr fanns det inga kommentarer på att man till slut löst problemet. Här kommer mitt bekymmer:

    Har bytat bromsrör bak. Innan jag gjorde det så fungerade bromsarna perfekt, fast jag fick fylla på bromsvätska då och då.
    Ny bromsservo
    Ny (beg från skrot,1 års garanti) Huvudbromscylinder

    Sen har jag luftat........luftat luftat och åter luftat.
    På det gamla traditionella sättet, med Biltemas sug, pumpa pedal + sug.
    Använt mig av Mekonomens luftare, ett lock man sätter på behållaren och en slang
    till ett hjul. Den verkade inte fungera särskilt bra, läckte som bara den från locket och trycket
    var uselt trots 2,5kg´s tryck.

    När motorn är avstängd trycker jag på pedalen en gång......sen tar den högt uppe och är helt stum: Perfekt.

    Men

    När motorn är i gång sjunker den som Titanic. F******************N. Är jag så jäkla dum i hela huvudet att
    jag inte får rätt på det här. Har kollat alla bromsok också; och de rör sig jättefint. Fjädrarna sitter också rätt. Har skarvat på
    tre ställen när jag bytte bromsrör....(köpte skarvarna på AD). Lagt en stor wellpappskiva under bilen......INTE EN DROPPE VÄTSKA.

    Den förra tråden jag nämde tidigare; han sa att han var på väg att gräva ner bilen bakom ladan. Är jättesugen på att höra med honom
    om han kan göra gropen lite större, så kan vi slänga ner min Jas också :-((

    Med min gamla huvudbromscylinder var problemet på samma sätt som den nya begagnade cylindern. Men som sagt, före bromsrörsbytet
    fungerade bromsarna. Vad har hänt? Fortfarande luft i systemet?? Hur ska jag då få ut det? Går det att lufta ABS modulen? Ska man göra det?

    Hjälp hjälp hjälp

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Jag har läst en del kring huvudbromscylinder på nätet och det verkar som att man ofta behöver lufta de på bänk innan de monteras. Har du luftat på bänk?
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Det skulle ju kunna vara så att du har internläckage i huvudcylindern. Blir det skillnad om du pumpar med pedalen?

    Edit: fast då borde den ju iofs sjunka även utan motorn igång...
    Utan Saab

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Vad är det för bil? Gissar på en NG 9-3?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Om det funkade perfekt innan, varför byta av så många delar?
    Konstaterade du var läckaget var?

    Citat Ursprungligen postat av Knetto Visa inlägg
    Har bytat bromsrör bak. Innan jag gjorde det så fungerade bromsarna perfekt, fast jag fick fylla på bromsvätska då och då.
    Hur är det med vanan/erfarenheten att lufta bromsar?
    Det låter som du kanske inte gör det korrekt.
    Jag använder Luftman med max 1.0bar i kombination med traditionell luftning och har aldrig misslyckats när systemet är helt.
    Och jag har räddat många som "redan gjort allt rätt" och ändå har svampiga bromsar.

    Att det kan vara internläckage i huvudcyl är ju inte omöjligt och det borde upptäckas även med motorn av (utan servoförstärkning) även om det kräver mer pedalkraft.

    Misstänker att det kan vara antingen ett av följande eller en kombo.
    - Läckande huvudcyl
    - Luft i systemet


    P.S. Rubriken säger 9-5 så vi gissar -98 - -10

    Edit: I en äldre tråd uppger TS 9-5 -02 fast jag förstår inte varför det är så svårt att följa riktlinjerna
    Lathund för inlägg om felsökning

    LÄS DETTA (!) så funkar vårat forum ännu bättre...
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-11-17 klockan 12:45.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    P.S. Rubriken säger 9-5 så vi gissar -98 - -10
    Fasen, jag satt o letade igenom hela texten för att se att jag inte missat det :-)
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Man blir oftast blind på ögonen först
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    har aldrig luftat på bänk

  9. #9
    Syrligt värre :-) Det är en 2002:a. Varför byta så många delar?
    bromsservon pyste och eftersom det inte hjälpte med luftning, trodde jag att det kunde vara huvudcylindern.
    Uteslutningsmetoden? När jag använde luftman så kom det ytterst lite vätska vid nipplarna, men som sagt, det gick inte att
    få tätt vid locket. Hur fungerar det att lufta på bänk Jörgen Granberg?

  10. #10
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    https://www.youtube.com/watch?v=7rImn6nJ4Dw

    Här har du en instruktion. Om detta med att lufta på bänk före man monterar cylindern även gäller på Saab kan jag inte uttala mig om men det verkar gälla en hel del bilmärken.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Knetto Visa inlägg
    När jag använde luftman så kom det ytterst lite vätska vid nipplarna, men som sagt, det gick inte att
    få tätt vid locket.
    Med 2,5bar blir det problem att få tätt samt att man riskerar att skjuta burken.
    Jag har bytt locket mot ett originallock från en bromsvätskebehållare och monterat en däckventil i detta och så kör jag max 1.0 Bar
    Trycket hjälper till att driva ut vätskan när man trampar på pedalen och det borde då komma mycket vätska.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Även jag har lärt mig att det är max 1 bar som gäller för att inte riskera sakerna på primärsidan av bromssystemet (som normalt inte är trycksatta). Jag kör en rund tryckklocka fylld med bromsvätska som man ansluter via olika speciallock i metall. Det gör det både snabb och enkelt att lufta hela systemet. Tog mig kanske 10 minuter totalt att lufta på E34an då jag bytta bakre bromsrör och slangar ända framifrån motorn. Dock är det ju verkstadsutrustning och kostar en rejäl slant.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Dock är det ju verkstadsutrustning och kostar en rejäl slant.
    Med lite egna modifieringar går det ju lätt att anpassa Luftman som jag gjort får att passa den egna vagnparken.
    Och ett däck funkar bra som trycksättning även om man får fylla upp det emellanåt.
    En verkstadsutr. skall ju helst passa alla bilar och då blir det dyrare och så vill man lite klödda med ett däck.

    Principen är ju den viktiga.
    På fabrik vakuumpumpar man de tomma systemen och fyller uppifrån och det funkar på ett flertal system med vätskor.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Tack för alla svar :-) Har du någon bild du kan lägga upp på ditt lock Herman? Man behöver alltså inte lufta cylindern i bänk??

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag kan fixa en bild.
    Och jag har aldrig luftat på bänk, låter mest krångligt.
    Att tömma hela systemet när jag mekar broms ser jag inte som ett problem utan gör det ofta utan att det ger problem. Allt fylls när allt är monterat med normal avluftning med Luftman + assistent vid pedalen. Tilläggas kan göras att diverse amatörtävlingsfordon fått denna behandling av mig.

    Modifierad_luftman_1.pngModifierad_luftman_2.jpg

    Modifieringen av Luftman går till så att man tar det gula locket (packningen kan man pilla ur och spara) och kastar det i soptunnan över vänster axel och så skaffar men ett lock från lämplig bil med samma gänga, mitt kommer från en Saab 99 men passar bra till allt jag provat hittills men det borde funka lika bra med ett nyare lock.
    Skaffa även en bilventil utan ventilnål. Borra hål i den nyinskaffade locket så ventilen går att montera, har tätat min med Araldit MVK89 men annat epoxy lim funkar om det är så att det läcker. Läcker det inte behöver man ju inte limma alls.
    Skruva på locket i bromsvätskebehållaren istället för ordinarie lock och använd slangen från Luftman för att trycksätta från ett däck med max 1.0 Bar
    Börja att trycka igenom ny vätska med hjälp av trycket för att sedan övergå till traditionell avluftning med assistent för att få det bra.
    Börja med välfylld behållare och stängda nipplar.
    Transparent slang ansluten på första okets nippel så att slangen går uppåt innan den mynnar i en burk/flaska och ringnyckelns ring monterat så att det går att öppna och stänga kvickt.

    Assistenten pumpar 3ggr lugnt på pedalen och stannar i nedtryckt läge och hojtar "Jepp" så vet luftaren att det är OK att öppna.
    Vid oket öppnas nippeln ytterst kort och snabbt innan den stängs igen, hoja "Ja" så vet assistenten att det är OK att pumpa 3ggr lugnt igen. Pedalen skall ej hinna gå i botten, då har man haft öppet för länge.
    Proceduren upprepas tills att inga synliga bubblor kommer och max 1dl tryckts ut.
    Kommer det fortfarande bubblor är det lämpligt att kontrollera nivån i burken (lossa trycket vid däcket först och är däcket litet kan trycket behöva höjas till 1.0 Bar igen) och fortsätta vid nästa bromsok. Jag brukar köra 2 varv runt bilen innan jag är nöjd och då skall pedalen vara stum utan luftman ansluten och inte sjunka alls.
    Kopplingen avluftas på liknande sätt om det är mycket viktigt att behållaren är helt fylld och max 0.3dl trycks ut mellan toppfyllning av burken.
    Det vanligaste felet vid avluftning av koppling är nämligen att man tömmer facket till kopplingen som inte syns då det är integrerat i bromsvätskebehållaren.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-12-19 klockan 22:14. Anledning: Bilder och avluftningstips
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    bänkluftning behövs bara på de bilar/huvudcylindrar där utgångarna ligger under högsta punkten på cylinderloppet.
    Annars är det alltid bra att fylla upp cylindern ordentligt innan man börjar lufta. Man monterar den och ansluter inga rör och fyller på och skruvar dit rören vartefter det börjar dyka upp vätska i utgångarna. Då riskerar man inte att skada nånting invärtes om man panikpumpar (som en del gör)......

    2 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Jag fick ett tips från en gammal SAAB verkstad i Klippan utanför Helsingborg. Vacum slangen som går från servon till.........två ställen :-) Om backventilerna läckte eller slangarna var mitt fenomen
    väldigt vanligt.....trodde dem. Vad tror ni?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bromspedalen tar långt ner OG9-3
    Av Purex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2021-10-27, 20:56
  2. [LÖST] Avluftning av bromsar?
    Av jagminnsinte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2018-04-12, 08:01
  3. [LÖST] Bromspedalen pulserar OG9-3
    Av Las Peras i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 14:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •