Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Trimma 9-3 1.9 TID aut 08a

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    136

    Trimma 9-3 1.9 TID aut 08a

    Hejsan har ju införskaffat mig en 9-3 08a 1.9 tid 150hk aut som har rullat cirka 16500mil

    Och som vanligt när man har en Saab vore det ju roligt att öka effekten en smula.

    Min tanke var ju steg 1 men sen har man ju läst endel om DPF Delet är det värt besväret för dem extra hästarna ? Tanken var isåfall att köpa ett ersättningsrör istället för att förstöra mitt egna partikelfilter. Det känns ju även som en "trygghet" att ta bort det så man inte åker på att byta senare om det nu skulle sätta igen sig.

    Några här som har testat ?
    Hur är kvalitén på automat lådorna klarar dem lite extra mos ?
    Var hittar jag ersättningsrör eller är det rördelar från Biltema som gäller ?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Att fuska med avgasreningen är inget som rekommenderas, just småpartiklar är ju väldigt ohälsosamt och det är just därför det finns filter på modernare bilar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Använder du seriösa uppgraderingar, så ska inte det väl normalt sett vara några problem med DPF.

    t.ex. http://extranet.hirsch-performance.c...rket/46/year/8

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Jag har en likadan, fast 2007a, och med Hirsch-trim från fabrik. Det gör rätt stor skillnad, med bibehållen funktion på DPF och skall ju garanterat fungera med bilen. Enda nackdelen är väl att skatten går upp en del.
    Hirsch påstår att förbrukningen går upp med trimmet, men i verkligheten så känns det som att den går ner.
    Jag misstänker att Hirsch inte "optimerar" sitt program för EU-körcykeln vilket gör att förbrukningen de facto går ner, men i EU-körcykeln, som är det som ligger till grund för skatten, går den upp, vilket såklart är trist.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har en likadan, fast 2007a, och med Hirsch-trim från fabrik. Det gör rätt stor skillnad, med bibehållen funktion på DPF och skall ju garanterat fungera med bilen. Enda nackdelen är väl att skatten går upp en del.
    Hirsch påstår att förbrukningen går upp med trimmet, men i verkligheten så känns det som att den går ner.
    Jag misstänker att Hirsch inte "optimerar" sitt program för EU-körcykeln vilket gör att förbrukningen de facto går ner, men i EU-körcykeln, som är det som ligger till grund för skatten, går den upp, vilket såklart är trist.
    Så "Swexit"?

    /Lufto

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har en likadan, fast 2007a, och med Hirsch-trim från fabrik. Det gör rätt stor skillnad, med bibehållen funktion på DPF och skall ju garanterat fungera med bilen. Enda nackdelen är väl att skatten går upp en del.
    Hirsch påstår att förbrukningen går upp med trimmet, men i verkligheten så känns det som att den går ner.
    Jag misstänker att Hirsch inte "optimerar" sitt program för EU-körcykeln vilket gör att förbrukningen de facto går ner, men i EU-körcykeln, som är det som ligger till grund för skatten, går den upp, vilket såklart är trist.
    Okej vad intressant. Har du en manuell eller automat ? Köpte bilen nyligen men pendlar ca 60-80 mil i veckan, ligger jag i 110 brukar förbrukningen ligga stadigt på 0.55 vad ligger din på med hirch ?

    Vad landar din skatt på med hirch ? Min är 4648

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Automatare. Vid konstant hastighet så skiljer det sig nog inte så mycket, men vi pendlar också rätt långt, 40-50 mil i veckan, men vi har ingen 110-väg utan mest 70-80 vilket är mindre optimalt än 110-väg. Sett över 2600 mil så ligger förbrukningen strax under 0,62, men då körde jag de första 500 milen med 18" som drog sjukt med bränsle, och vi kör en del storstadstrafik förutom pendlingen.
    Skatten är 5941 med Hirsch-trim och automat.

Liknande ämnen

  1. trimma
    Av schillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 20:30
  2. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34
  3. trimma hos acc???
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •