Sidan 98 av 98 FörstaFörsta ... 4888969798
Resultat 1 941 till 1 959 av 1959

Ämne: Projekt Saab NG 9-3, 2007, 2.0t

  1. #1941
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 408
    Medlem#
    9973
    Inte en jätte stor uppdatering men lite har hänt sen sist. Ny verktygslåda har köpts in tillsammans med lite nya tänger, momentnycklar och spärringsnycklar från Teng Tools. Sedan blev det till att lösa glappande släpvagnskontakt, det visade sig att en adapter satt på kontakten så blev elkontakt + adapter + adapter + kabel så adaptern togs bort. Lättare sagt än gjort då den verkar ha suttit där ett bra tag! Passade även på att byta ut fästet till elkontakten då det var genomrostigt.

    Näst på tur var nummerskyltsbelysningen i bak. En av skruvarna ville inte alls lossna så fick borra ur den. Väl borta upptäckte jag att stiften är genomrostat och jag hade fel glödlampa. Jag upptäckte även att en bit ny plpt behövs bakom registrerings skylten. Motoroljan blev även den bytt och vinterdäcken slängdes på.

    Sist men inte minst bytte jag expansionskärlet + locket då jag har haft problem med att kylarvätskan flyr genom det lilla röret. Nu är problemet borta vilket känns skönt!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  2. #1942
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 408
    Medlem#
    9973
    Ska lägga en stor beställning hos Autodoc inom den närmsta veckan. Det blir en helt ny upphängning i fram samt nya fjädrar i bak. Min fundering är om jag ska passa på att beställa nya toe in stag i bak samtidigt då jag ska lämna in bilen för en 4 hjuls inställnibg efteråt
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  3. #1943
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    551
    Medlem#
    6866
    Kolla hos trodo.se snabbare leverans


  4. #1944
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 408
    Medlem#
    9973
    Jag har kikat hos dem och jag kunde inte hitta allting jag behövde hos dem
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  5. #1945
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 408
    Medlem#
    9973
    Idag fick jag tummen ur och fixade framvagnen. Nya fjädrar, stötdämpare, krängningsstag, fjäderbenslager mm. Det behövdes verkligen och vilken skillnad det blev!

    På söndag ska jag tillbaks till garaget för att byta inre & yttre styrleder samt camber bultar i fram. I bak blir det nya fjädrar och nya toe in stag. Jag hoppas att det inte blir några problem på måndag då jag har tid för 4 hjulsinställning.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    11 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  6. #1946
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 490
    Medlem#
    3183
    Gött!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  7. #1947
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 408
    Medlem#
    9973
    Ja verkligen

    Jag har dock fått ett klonkande/smällande ljud när jag svänger till vänster. Det låter som fjädern. Jag köpte aldrig nya gummislangar som sitter på original från fabrik i botten på fjädern, kan det vara orsaken till missljudet? Jag kikade på dem gamla fjädrarna när jag tog bort dem och där satt det inga på heller. Ljudet kom nu efter bytet ska tillägga att det bara kommer missljud ifrån vänster sida.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  8. #1948
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 302
    har du bytt axiallagret?
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  9. #1949
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 408
    Medlem#
    9973
    Jajemän
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  10. #1950
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 384
    Medlem#
    2555
    Jag hade satt dit ny original slang, dom har ju även ett ändstopp och är inte så dyra.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #1951
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 408
    Medlem#
    9973
    Jag var och köpte ny original slang nu så ska montera dit dem på söndag
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  12. #1952
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 408
    Medlem#
    9973
    Idag började jag dagen med att vara i garaget. Det slutade sådär, de inre styrstagrn jag köpte passade inte min bil då gängan in mot styrväxeln var fel. Jag ska ha styrstaget med M14x1.5 och den jag köpte har M18x1.5 så jag spenderade ca 2h svordomar med att få loss styrleden i onödan. Det positiva var att dem yttre styrstagen passade samt att missljuden i fram försvann efter att gummislangarna monterades på fjädrarna.

    I bak gick det också sådär. Det visade sig att jag har köpt 2 uppsättningar framfjädrar istället för en uppsättning av fram och bak fjädrar. Istället för fjäderbyte började jag byta toe in stagen ibak. Det var ett mindre h*****e. Det tog mig ca 2h av byta på ena sidan. Den andra sidan gick inte alls,muttern till den excentriska bulten gick att få bort men bulten satt i princip fast i bussningen. Muttern i fram på toe in staget gick att röra på sig men själva kulleden spann fast man höll fast med en 10mm hylsa. Planen är att köpa nya excentriska bultar á 4 stycken, 2 till bakvagnen och 2 till toe in stagen och byta ut dem. Imorn blir det hur som haver 4 hjulsinställning så det ska bli spännande!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  13. #1953
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 302
    ja dom där excentriska bultarna är mycket riktigt excentriska, jävlar vad jobbiga dom kan vara.
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  14. #1954
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 408
    Medlem#
    9973
    Ja dem kan ju det! Har inte gjort mycket på bilen sistone. Blev inte riktigt nöjd med hjulinställnibg dock bättre än innan. Dem hade tagit bort den damasken till den inre styrleden, tom nästan förstörd den nya damsken som satt på, dem hade dessutom inte satt fast den så den var lös. Jag upptäckte att dem hade lossat den nedre bultan mellan stötdämpare och styrspindelhuset men inte dragit åt den...blir till att lämna in hos en mer kompetent verkstad för en ny hjulinställning till sommaren.

    Jag beställde hem en ny bränsletrycksregulator till bilen då den är riktigt tjurig att starta efter att den har blivit varm. Läst runt lite på internetet och det verkar som att det kan vara den. Inte lagt någon större energi till att felsöka.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  15. #1955
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 570
    Medlem#
    6973
    Det är olika styrväxlar 03-06 och 07-. Troligen har du fått inre styrstag till den äldre varianten.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #1956
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 408
    Medlem#
    9973
    Jo, det var vad Trodo också skrev när jag mejlade dem efter att jag hade fått fel grejer. Jag kommer beställa nya tlll våren
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  17. #1957
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 408
    Medlem#
    9973
    Här kommer det en uppdatering. Cigg uttaget byttes ut mot 2 usb portar istället. Den svarta kontakten klipptes upp så att kabelskorna gick att använda efter lite krympslang. Det uttaget hamnade i lilla facket under AC panelen medans det i mittkonsolen får vara kvar så länge.

    Sedan fick det bli byte av fjädrarna i bak. Ena fjädern var av därnere. Det blev en märkbar skillnad! När jag ändå var där i bak och grävde så passade jag på att byta ut bränslefiltret. Det hade nog suttit där alltför många mil. Såklart gick ena slanganslutningen av så fick ringa farsan och be han komma med lite slang & slangklämmor.

    Nu går bilen som en dröm och den är inte alls lika seg på starten som innan känns riktigt skönt att kunna köra med bilen efter all tid och pengar man har lagt på den!

    Det som är kvar att byta ut 3 av backsensorerna, byta värmedynan till förarstolen, höger baklykta, byta ut glasen till backspeglarna och fixa nummer belysningen till bakluckan. Resten är kosmetika som planer finns att åtgärda inom en snar framtid
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  18. #1958
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 490
    Medlem#
    3183
    Värme i sitsen är najs!
    Så det får du fixa först
    Det är rätt enkelt när man väl fått till snitsen.
    Första dynan för mig var "prova på". Andra tog 1tim totalt, inkl att ta ur/i stolen från bilen.
    Antar att du såg tången som tipsades om i min proj-tråd? Den fungerar bra för att fästa klädsel i dynan.

    Lycka till!

    /J

    2 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  19. #1959
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 408
    Medlem#
    9973
    Sist jag försökte ta isär en sittdyna var det inte enkelt, plast clipsen var gamla och sköra osv. Jag såg i din tråd när du fixade det och det blev riktigt bra! Du kanske är sugen på att fixa det åt mig?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero/E85
    Av Viktor burström i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 00:43
  2. Saab 900 T16 Aero -91
    Av Tisse87 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 10:36
  3. Saab 9-3 AERO
    Av bennsaj i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 23:07
  4. Saab 9-5 Aero SC -02
    Av 9000rsT i forum Projekt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 10:13
  5. Saab 9000 Aero -93
    Av Jonas 2606 i forum Projekt
    Svar: 494
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 10:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •