Nästan alla dörrar är nu nedplockade på dörrlåsen, fönsterhissar samt kabelhärva. Mitt konsol samt insttumentpanel är helt bortplockade. Nu återstår golvmattan samt hela ledningsnätet på insidan.
Nästan alla dörrar är nu nedplockade på dörrlåsen, fönsterhissar samt kabelhärva. Mitt konsol samt insttumentpanel är helt bortplockade. Nu återstår golvmattan samt hela ledningsnätet på insidan.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Då har arbetet med att ta ut all el påbörjats! Elen bakom instrumentpanelen är helt borta nu, nu ska elen från motorrummet kopplas ur och tas igenom torpedväggen även kabelhärvan från dörrarna ska tas igenomn respektive genomföring. Sen ska antennkabeln för GPSen dras om nu när kabelhärvorna tas ut samt kabeln för hastighetssignalen. Det enda jag egentligen saknar är en UHP enhet, inte super viktigt men är en kul grej
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Du kommer skrota karossen för kombin om jag förstod det rätt?
Japp det stämmer
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Igår fick jag hem den nya sittpåsen till förarstolen dock är det till höger framstol då vänster hade utgått. Jag blev förvånad att värmedynan sitter redan på sittpåsen. Jag insåg när jag hade rivit ner dynan att jag glömde köpa klamrarna till klädseln så det är nu beställd. Medans jag väntar på att klamrarna ska komma så ska jag passa på att sy ihop sömmen på ryggpåsen där den har spruckit.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu har jag fått ihop stolen. Ryggpåsen var sprucken i det högra, nedre hörnet och jag gjorde mitt bästa att sy ihop den. Sömmen blev helt okej, ser bättre ut än ett stort hål iallafall. Jag funderar på att beställa en ny ryggpåse men det blir återigen ifrån en passagerarstol alternativet är att beställa vinylfärg och lite vinyl filler.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Bra jobbat
Tackar
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
För att fördriva tid för att kunna vända tillbaks dygnet efter att ha jobbat natt så bestämde jag mig för tackla klädseln till baksätet. Sittdynan tog jag ifrån kombin då den var bolt on medans ryggen inte passar rakt av. Efter lite grävande med hjälp av esaabparts hemsida så hittade jag några ryggpåsar i rätt klädselkod som fanns i lager och var till sedan. Jag la en beställning hos Maptun och fick hem 3 dagar senare. Jag började med 60% delen då det är den svåraste delen. Efter att ha spenderade ca 2-3h på den delen så sitter allting på plats förutom armstödet som ligger i garaget. Armstödet plockar jag ifrån kombin. Det blir en enorm skillnad gentemot det gråa, trista tyget som satt tidigare!
Senast redigerat av adam93 den 2024-05-03 klockan 17:41.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu har jag monterat tillbaks ryggstödet till baksätet. Det blev riktigt bra! Nu kommer jag vänta med resten tills det är dags att uppgradera instrumenteringen och det.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Just nu händer det inte jätte mycket. Nästa vecka är tanken att kombin ska skrotas, måste få ihop någon ställning som karossen kan sitta på. Stytväxeln som satt i kombin håller på att få sig lite färg, hade några stycken 2k sprayburkar med silvermetallic ifrån kombin som nu får komma till användning. Sedan ska nya damaser och styrleder monteras. Vilket fett skulle ni rekommendera till dem inre styrlederna? Denna styrväxel ska monteras på sedan och den som sitter på sedan ska renoveras och ha liggandes som reserv.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Idag blev det lite välbehövlig ompyssling av sedan. Jag har haft missljud ifrån kupéfläkten så jag tog kupéfläkten ifrån kombin. Sen så skulle jag byta ställmotorn för recirkulationen vilket var riktigt trångt att komma åt den bakre skruven. Efter många svordomar så fick jag den bytt. Ett arbete som skulle ta en halvtimme tog det istället 2h! På fredag så ska den in på en AC service, få se om något behöver bytas eller om allting är helt och tätt.
Jag ska även beställa tid för att få kombin hämtad och skrotad så jag kan få tillbaks garaget och rensa upp! Det blir stökigt fort...När garaget är tillgänglig så ska sedanen in för byte av bakvagn, avgassystem, främre länkarmar tillsammans med styrspindelhusen och nyrenoverad styrväxel. När det är gjort så ska den in för en 4-hjulsmätning.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Bilen hämtades nu i fredag eftermiddag och kördes till skroten. Garaget har även städats ut och organiserats upp. Det som kommer hända framöver är att framskärmar, motorhuv och stötfångare ska lackas i bilens kulör. Färg är beställd ifrån Bilfärg så jag hoppas kunna påbörja lacka iallafall framskärmarna i veckan.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Sakta men säkert går det framåt. Vänster framskärm slipade jag ner idag och tänkte ge mig på att försöka lacka med färgspruta. Dem tidigare försöken gick sådär dels att färgblandnigen blev fel och jag hade svårt att ställa in inställningarna på färgsprutan. Efter ganska mycket research och en hel youtube tittande gjorde jag ett nytt försök.
Denna gång fick jag verkligen till det! För att vara nybörjare på färgspruta och för att vara lackat i garaget blev detta långt över mina förväntningar! Det blev några rinningar men inget lite våtslip klarar av! Sen var detta en solid färg och dem första gångerna var det en metallic vilket är svårare att få det bra!
Nu ska framskärmen få härda i 2 dagar och sen får det bli nästa framskärm. Motorhuv och stötfångare får jag fixa under semestern då jag behöver beställa mer färg.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Idag innan jobbet så blev det några timmar i garaget. Jag skulle försöka fixa några av dörrmodulerna som kärvar. Bakre vänsterhiss fungerar inte ifrån förarsidan men funkar om man kör ner den bakre hissen ifrån förarsidan, då åker båda ner. Den sätter ingen felkod men däremot kan inte Tech 2n komnunicera med vänster bak dörrmodul... Däremot har jag felaktig VIN nummer på främre passagerardörrens dörrmodul men jag kan inte programmera om den då varje gång jag försöker hämta säkerhetsaccess i TIS2000 så får jag upp ett felmeddelande att det finns flera ogiltiga vin nummer i bilen fast det är rätt VIN nummer som visas när jag ska hämta säkerhetsaccessen. Jag har googlat och det är flera som har detta problem men ingen som verkar ha en lösning...
När jag inte blev klokare angående dessa problem med fönsterhissarna så började jag riva ner reservmotorn. Min magkänsla angående kedje guiderna till balanskedjan, dem hade gått av! Tur att jag har nya saker liggandes på hyllan Tyvärr blev det inga bilder då händerna var oljiga!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Du kämpar på! Kul Kom du fram till vad för fett som passar till inre styrleder?
Tackar kämpar pÃ¥ sÃ¥ gott man kan men tiden räcker inte till í ¾í´£ jag har inte hittat nÃ¥got tydligt svar när jag har googlat runt sÃ¥ tanken är väl att Ã¥ka förbi nÃ¥gon mekanisk verkstad och se vad dem säger
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi