Sidan 91 av 110 FörstaFörsta ... 41818990919293101 ... SistaSista
Resultat 1 801 till 1 820 av 2193

Ämne: Projekt Saab NG 9-3, 2007, 2.0t

  1. #1801
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hallå nu råkar jag ha både vänster och höger dörrhögtalare liggandes, (artnr: 12762493 samt 12762494) står det på dom. Om du inte har hunnit beställa ny högtalare så föreslår jag att du kommer på ett nytt besök till mig och hämtar högtalare, du får dom. Du vet var jag bor skickar ett PM.

  2. #1802
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Om du tänkte beställa hela kitet (instrumentpanel och framdörrar) så vill jag minnas att det är lite halvknepigt att byta i framdörrarna då original högtalaren sitter fast i själva "monteringsringen". Dessutom är orignal högtalarna rätt så skapliga enligt billjudsmänniskor om man får dit ett vettigare slutsteg. Jag hade nöjt mig med enbart högtalare till instrument panelen
    Just nu har jag inga planer på att byta ljudet i bilen och vad jag har förstått angående NG 9-3 2003-2006 så är det en del jobb pga fiberoptiken Jag är nöjd med originalljudet
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  3. #1803
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    ...Jag hade nöjt mig med enbart högtalare till instrument panelen
    Hela grejen handlar om att ena dörrhögtalaren sannolikt gått sönder, inte om att bygga om ljudet i bilen...

    F.ö. - högtalarna i panelen byter man för att uppnå ett renare och tydligare ljud, elementen i dörrarna är mer stomme, då de jobbar som midbasar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #1804
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    I väntan på att kaoset i garaget blir klart så kommer det bli få uppdateringar. Det jag har gjort nu är att byta emblemen på huv & bakluckan.

    Väggarna i garaget fick sig omgång nr 2 av spackel så innan målning återstår det en omgång av slipning. Väggarna kommer att målas i vit färg, sedan ska två skåp byggas och ett par lampor ovanför bänken monteras. Förhoppningsvis kommer det bli klart inom någon vecka sen blir det lite uppdateringar på bilen
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  5. #1805
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Det blev en tur till Delplocken i Västerås för införskaffning av en kabelhärva samt låsvredet med kugghjulet till min dragkrok. Jag hittade ett komplett låsvred med låscylinder (måste beställa nyckel). När jag monterade låsvredet och kugghjulet på min visade sig att dragkroken satt som fastgjutet i fästbalken. Jag råkade i all hamrande och smörjande ha sönder två kuggar på kugghjulet.

    Jag fick lossa två bultar för att få bort dragkrok ifrån fästbalken och sen kapa bort själva fästet som man hakar i dragkroken. Det visade sig att den tjocka fjädern var fastrostad och täckt av smuts. Jag behöver köpa längre stålborstar för att kunna rengöra i hålet där fjädern ska sitta. Nu är allting in fettat och smord så det glider bra.

    Imorgon blir det en tur tillbaks till Västerås för att införskaffa delarna som gick sönder idag!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  6. #1806
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Jäklar va drygt


  7. #1807
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Jag var iväg igår till Västerås och hittade delarna jag sökte. Jag blev förvånad över att bultarna till dragkroks infästningen inte var fastrostade!

    Efter en slipning så fick infästningen lite svart hammarlack på sig. Det ska få ett till lager för att täcka det som missades. Även dragkroksbalken ska få sig ett par lager ihelgen. Jag kommer nog även köpa rostfria bultar till eldosan och de 6 fästbultarna.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  8. #1808
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Det blev lite dragkroks pyssel idag. Det innebar att montera kugghjulet till låsvredet, göra rent i hålet för fjädern,slipa ner dragkroksbalken och det resterande för ett första lager hammarlack. Låsvredet fungerar kalas bra efter noggrann rengöring i alla hål och nytt, fint fett. Bara att beställa hem två nycklar till låsvredet och köpa blank svart sprayfärg för vredet.

    Jag fick även bort dem gamla, ihoprostade bultarna till fästet för elkontakten och kontakthållaren. Planen var att köpa rostfria bultar och muttrar .en snålhetrn tog över. Här får ni lite bilder
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  9. #1809
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Det blev lite mysmek idag. Jag fixade till kablaget till SPA styrdonet och lindade in härvan i eltejp. Jag fick förlänga jordkabeln, löda ihop pluskabeln och även så på I-buss kabeln. Nu är allting förberedd och inkopplad för p-sensorerna. Sensorerna kommer att monteras när garaget är klart, då ska även dragkroken monteras eftersom stötfångaren måste bort.

    Jag har beställd två nya nycklar från Storbritannien till dragkroken. Jag la även på ett andra lager hammarlack på delarna till dragkroken och tillbehören. Jag har även rengjort nyckel cylindern så gott jag kunde.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  10. #1810
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Jag har eventuellt hittat jubileums stolar ifrån en 9-3, årsmodell 07. Är det mycket som skiljer i el väg för att kunna montera i en 03a? Passar baksätet från en kombi i en sedan?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  11. #1811
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag har för mig att om stolarna har samma styrning (utan minne eller med minne) är det bolt on där fram.

    baksätet passar dock inte.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #1812
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Aa okej tack då vet jag!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  13. #1813
    Själva sätet bak är samma på SS och SC men ryggstödet skiljer.

    PS. Påsen med spolarvätska är oroväckande nära lödkolven!

  14. #1814
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Jag satte i minnes stolar i min linear och det va inte så svårt. Tror jag förklara lite hur jag gjorde i min projekttråd


  15. #1815
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    turbo4ever: man måste leva lite

    Puttel: elen behöverjag dra till stolarna men har tillgång till WIS så det är inga problem
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  16. #1816
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Jag kunde inte hålla mig så jag backade i bilen i garaget. Dragkroken jag köpte passar inte i bilen i golvet. Det saknas ca 1-2cm så beställd en sprillans ny! Parkeringssensorerna är monterade men det är nån trasig sensor så ska se vilken det är och beställa en ny

    Jag har felkod B0961 i SPA systemet. Någon som kan titta i WIS vad det är för fel. Är 9-3, 2003 årsmodell. Efter lite googlandet hittade jag svaret, det är en avståndsgivare. Jag la till en givare i beställningen med dragkroken
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av adam93 den 2021-02-19 klockan 21:03.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  17. #1817
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Nu är den nya dragkroken monterad. Det gick smidigt och snabbt. Det enda som var att jag fick laga ett rosthål i reservdelshjulbaljan där en pinnbult var fastsvetsat för att hålla uppe plasten under stötfångaren. Jag slipade rent och fick bort all rost, sprayade på lite färg sedan förstärkte jag upp med en plåtbit där pinnbultarna hade suttit. Sedan borrade jag hål och satte fast 2 stycken nitmuttrar á M6 storlek. Jag använde hammarlack på dem nya bitarna för att få bäst skydd.

    På båda sidorna i hjulhusen hade karosseriskruvarna (brickorna med bult) rostat fast i brickorna så dem gick av. Nya brickor och skruvar hamnade på plats. Nytt och fräscht ska det vara! När stötfångaren var nere bytte jag ut den trasiga backsensorn så det fungerar nu.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  18. #1818
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973

    Garage uppdatering

    Innan bilprojektet fortsätter är det dags att göra klart garage projektet som påbörjades för ett par månader sen. Detta var anledningen till att dragkrokek monterades mitt i garage projektet.

    Nu börjar jag få ordning i garaget igen. Det blev en liten shopping hos Bauhaus för inhandling av byggmaterial. Som tur är får jag hjälp av en kollega då mina snickeri kunskaper är dåliga. Vi hann med en hel del, sidoskåpet byggdes dock hann vi inte bli klara. Däckstället flyttades och gjordes om,en hylla för skruvdragaren och mutterknacken fixades. Den rosa lådmöbeln fick en skvätt vitfärg (ser sliten ut men är meningen) och så skruvades den fast i däckstället.

    En hylla till datorn fixades och den blev inte så bra som jag trodde. Ett spännband fick sättes runt den då hyllan blev lite sne! Som sagt mina kunskaper är inte bra haha! Bänkskivan måste kapas någon centimeter då vi glömde ta med spånnskivans mått.

    Nästa gång ska elkablarna dras snyggt till arbetsbänken ifrån elcentralen. En övre lådenhet ska byggas och monteras upp ovanför arbetsbänken. Den ska monteras mellan sidoskåpet och däckstället. Lite verktygstavlor ska även införskaffas
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  19. #1819
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Ett tips ang verktygstavlor.

    när jag byggde verktygstavla för typ 12-13 år sen så köpte jag limfogskiva/hyllplan (kärt barn har många namn) o lämplig tjocklek och skruvade alla hållare i dom. det har funkat skitbra i alla år, lite pyssel att sortera ut hur verktygen ska sitta men det kan man göra innan montering.

    sen är det universalkrokar/fästen från biltema och mycket jula som har löst allt.

    ganska billigt alternativ vs metall tavlor och speciella krokar.

    jag rekomenderar dig att skaffa ett OK skruvstäd med stabil fastsättning, med det och en hammare så kan man fixa specialkrokar av universal

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #1820
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Tack för tipset! Skall undersökas
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero/E85
    Av Viktor burström i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 01:43
  2. Saab 900 T16 Aero -91
    Av Tisse87 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 11:36
  3. Saab 9-3 AERO
    Av bennsaj i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 21:36
  4. Saab 9-5 Aero SC -02
    Av 9000rsT i forum Projekt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 11:13
  5. Saab 9000 Aero -93
    Av Jonas 2606 i forum Projekt
    Svar: 494
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •