Sidan 58 av 110 FörstaFörsta ... 848565758596068108 ... SistaSista
Resultat 1 141 till 1 160 av 2193

Ämne: Projekt Saab NG 9-3, 2007, 2.0t

  1. #1141
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Men tänk så här istället att 9-5 Med v6 är rätt ovanliga i fint skick, då det finns säkert betydligt fler aero 2.3

  2. #1142
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Håller tummarna att du blir nöjd och glad när det fungerar som du vill
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #1143
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Gyllis: Det har du helt rätt i! V6an är inte fy och skam alls, ångrar inte köpet av den eller aeron. Jag har lärt mig bra mycket från Aero projektet

    RZ: Tackar Ja det är lite kvar att göra på V6an tills jag är helt nöjd eller blir man någonsin nöjd? Mycket vill ha mer brukar man väl säga hehe :P
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  4. #1144
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Efter att läst inlägget från amazingjoeys projekttråd och ögnat igenom WIS, suttit och jämfört ett antal timmar så blev jag tillslut klokare! När man läser i WIS så finns det flera "underkategorier" på elschemat för AC panelen och dessa måste man klicka på för att få fram hur dessa kablar ska dras och kopplas in. Detta gör att man inte riktigt får en helhets bild på hela dragningen så man får sitta och bläddra fram och tillbaks, man blir bra mindfucked! Ursäkta valet av ord men kommer inte på något bättre ord som beskriver detta. Jag tog en paus och åkte till bion. Under filmen satt jag och tänkte på detta och tillslut fattade jag hur man kunde lösa detta problem som jag har haft. I amazingjoey's projekttråd på sida 6 så har han lagt upp inkopplingen av AC panelen, 9-5ans 1998-2005 och 2006-2010 dragning. Jag satt och jämförde hans med mitt som jag har tagit ifrån WIS. Det som är problemet med detta är att på det gamla systemet för AC panelen har man 3 kablar för kupéfläkten medans på den uppdaterade panelen endast 2. Det som saknas är vad WIS kallar för "referensjord" då denna är ihop crimpat på "kraftjorden" och som sedan går vidare till kupéfläkten. På det gamla systemet så går denna kabel från AC panelens kontaktstycke ner till kupéfläktens kontakstycke där den är crimpat. För att lösa detta så kopplar man in "referensjorden" till stift 9 på den uppdaterade panelen där man egentligen kopplar in för "Passanger Presence System". Voila så fungerar kupéfläktstyrningen på den uppdaterade AC panelen





    Jag valde att inte koppla in elen för stolsvärmen på den nya AC panelen då jag måste ersätta den panelen runt växelspaken mot den nyare. Vem vet, det kanske jag gör senare i framtiden

    9 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  5. #1145
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Får hålla med övriga, kul med din energi och ideer !

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #1146
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Idag fortsatte där jag lämnade igår, nämligen få dit AC panelen under radion. Problemet är att den nya AC panelen är lite bredare och högre än den gamla. Detta gör att man man måste slipa ned sidorna, den nedre kanten och lite i den övre ribban. Alternativ att man köper den uppdaterade instrumentpanelen som jag har forstått passar rakt av men detta var inget alternativ för mig. Efter mycket slipande så hamnade AC panelen på plats och vilket lyft! Jag blev grymt nöjd med resultatet! Nu gäller det att hitta en passande dubbeldin och få dit nya mätarhuset så är jag nöjd




    Det röda är det som ska tas bort. Den övre ribban behövs slipas ned lite, inte allt men på kanterna måste allting att tas bort

    1 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  7. #1147
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Idag fortsatte där jag lämnade igår, nämligen få dit AC panelen under radion. Problemet är att den nya AC panelen är lite bredare och högre än den gamla. Detta gör att man man måste slipa ned sidorna, den nedre kanten och lite i den övre ribban. Alternativ att man köper den uppdaterade instrumentpanelen som jag har forstått passar rakt av men detta var inget alternativ för mig. Efter mycket slipande så hamnade AC panelen på plats och vilket lyft! Jag blev grymt nöjd med resultatet! Nu gäller det att hitta en passande dubbeldin och få dit nya mätarhuset så är jag nöjd




    Det röda är det som ska tas bort. Den övre ribban behövs slipas ned lite, inte allt men på kanterna måste allting att tas bort
    Såg dina PM kul att du löste de! Glöm inte Kaliberera ACCn! Gällande MIU så lirar de på V6an, vet dock inte om du få turbomätaren kommer lira...Kolla så du har kopplat rätt som jag sa på fejjan

  8. #1148
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Hur kalibrerar man den på nya panelen? Jo jag har kopplat rätt men det glappar i kablaget eller ja i kontakten som jag tog från en gammal MIU jag kan nämligen röra kablaget och det flimrar och har sig.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  9. #1149
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Hur kalibrerar man den på nya panelen? Jo jag har kopplat rätt men det glappar i kablaget eller ja i kontakten som jag tog från en gammal MIU jag kan nämligen röra kablaget och det flimrar och har sig.

    Auto å cirk samtidigt bara att lösa nytt adapterkablage klipp inget i orgkablaget!

  10. #1150
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    MIU...Instrumentklustret?

    Den OG9-5-V6 som jag hade var en USA-modell vars instrumentkluster såg identiskt ut som Aero-modellernas
    och var utrustat med en turbotrycksmätare. OCH: Hastighetsmätaren var kalibrerad i km/h då bilen
    hade "naturaliserats" till EU-standard. Någonstans i WIS måste det framgå vilka partnummer som gäller.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  11. #1151
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    MIU...Instrumentklustret?

    Den OG9-5-V6 som jag hade var en USA-modell vars instrumentkluster såg identiskt ut som Aero-modellernas
    och var utrustat med en turbotrycksmätare. OCH: Hastighetsmätaren var kalibrerad i km/h då bilen
    hade "naturaliserats" till EU-standard. Någonstans i WIS måste det framgå vilka partnummer som gäller.
    Tror du har missuppfattat oss han vill eftermontera Instrumentklustret i 9-5 06-10 på sin V6a

  12. #1152
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Någon som vet hur denna kopplas in?

    https://webshop.saabparts.com/univer...-kit-sedk-2067

    Är lite sugen på att montera in den och ge en snygg installation i själva instrumentplattan så att den inte sticker ut Det skulle vara en kul grej att ha nämligen!

    1 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  13. #1153
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Här har du tillverkaren och manualer m.m.
    https://www.bury.com/consumer/en/pro...downloads.html

    Och här är Saab-dokumentet, ser ut att vara för en nyare 9-5:a:
    https://www.esaabparts.com/docs/acce...0/12823313.pdf

    Kan vara en äldre modell, 9060 heter den som sitter i en av mina. Men det är ungefär samma lika vad gäller inkopplingen tror jag.
    Min sitter på en konsol klämd runt a-stolpen, inte supersnyggt men den är inte i vägen.
    Panelen är ungefär lika stor som ljusvredet i 9-5, dessutom en hållare/docka som den sitter i.

    Kikar man i WIS på en Saab 9-5 från -99 så finns det två olika ljudingångar beroende på om det är en Motorola eller Ericsson/Nokia som ska anslutas
    Antar att det är olika signalnivåer.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-07-12 klockan 23:38.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  14. #1154
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Grymt! Tack
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  15. #1155
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Jag har inte gjort någonting alls på bilen, ska beställa ny katalysator i slutet av denna månad och köpa nya vinterdäck. Sedan håller jag och en kompis på att titta på en garagelokal på Yourspace så förhoppningsvis kommer man ha en lokal snart som man kan vara i. En grej som jag är sugen på att montera i bilen är däcktrycksövervakning, detta kommer ju kräva det nya instrumenthuset med SID i vilket kommer kräva dem nya knapparna osv eller går det att få fram denna info i den gamla SID enheten, någon som vet?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  16. #1156
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Jag har inte gjort någonting alls på bilen, ska beställa ny katalysator i slutet av denna månad och köpa nya vinterdäck. Sedan håller jag och en kompis på att titta på en garagelokal på Yourspace så förhoppningsvis kommer man ha en lokal snart som man kan vara i. En grej som jag är sugen på att montera i bilen är däcktrycksövervakning, detta kommer ju kräva det nya instrumenthuset med SID i vilket kommer kräva dem nya knapparna osv eller går det att få fram denna info i den gamla SID enheten, någon som vet?
    Har för mig gamla stödjer det med ,finns ikonen för de allafall

  17. #1157
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Gör det? Jag får prova och koppla in det och se ifall det fungerar Vore kul ifall det gjorde det
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  18. #1158
    Testa och se , kanske kräver nyare programvara i ecun

  19. #1159
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Borde inte kräva nyare programvara i ECUn? TPMS styrdonet kör ju all kommunikation på i-bussen till SIDen men som sagt får prova mig fram
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  20. #1160
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Glada nyheter! Nu har man blivit med en garage plats på 30 kvm Jag och en polare som ska dela på utrymmet, kontrakt och nycklar skall fixas nu de kommande veckorna. Det som skall inhandlas är lite virke för att kunna bygga en arbetsbänk såsom vi själva vill ha den. Lite arbetsbelysning skall också införskaffas till vintern när mörkret börjar närma sig. Sedan skall ett däckställ konstrueras men det är inget super avancerad direkt men ack så viktigt

    Det mesta i verktygsväg har redan införskaffats under de åren man har hållt på mekat men självklart måste vissa saker kompletteras. Jag kommer inte att dra dit min nya verktygsvagn även om jag skulle vilja det. Anledningen är att den kan vara bra att ha hemma ifall något händer. Allting annat kommer jag släpa dit

    5 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero/E85
    Av Viktor burström i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 01:43
  2. Saab 900 T16 Aero -91
    Av Tisse87 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 11:36
  3. Saab 9-3 AERO
    Av bennsaj i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 21:36
  4. Saab 9-5 Aero SC -02
    Av 9000rsT i forum Projekt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 11:13
  5. Saab 9000 Aero -93
    Av Jonas 2606 i forum Projekt
    Svar: 494
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •