Sidan 59 av 111 FörstaFörsta ... 949575859606169109 ... SistaSista
Resultat 1 161 till 1 180 av 2208

Ämne: Facelifta SAAB NG9-3 2005 SS, interiört samt exteriört

  1. #1161
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Gött med garage! Högt i tak? Överväg bygg ett loft så ni får undan kompressor och lite däck, hyllor med delar osv... Lätt värt! Det tar lite tid och lär bli nån tusenlapp i virke men det är det värt.

  2. #1162
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Tyvärr så hyr vi en lokal av Yourspace så bygge av ett loft kommer inte på fråga tyvärr :/ Det kommer sättas upp lite hyllor för delar osv, typ "bra att ha" delar. Jag är klyven på om man ska ha bygga en hörn arbetsbänk eftersomvi är 2 som delar eller om man bara ska ha en lång arbetsbänk? Vad tycker ni
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  3. #1163
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Beroende på hur lokalen ser ut så går det ju att bygga utan någon större åverkan, men takhöjden kanske är där skon klämmer... Bör ju vara typ 4m+

  4. #1164
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    hur lång kontraktstid har ni?
    skåp med dörrar e bättre än hyllor
    bygg nåt som lätt går att demontera
    bara att skruva ihop prefabbade delar
    varför inte göra en avbalkning för skitiga jobb med separat utsugsfläkt, räcker med en enkel kanalfläkt men bidrar till mkt trevligare inomhusmiljö genom ökad renlighet, sen en renare bänkdel
    nåra tvåtumfyra och osbskivor sen är halva jobbet gjort
    sen ett litet skåp för stereo och kaffebryggare
    Man ska ha bläster sen e halva jobbet gjort med

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #1165
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Osäker på kontraktstiden, det är polaren som står på kontraktet. Vi har kommit fram till att däckställen ska skruvas uppe i taket så att man inte förlorar golvyta.

    Vi kommer ställa dit en stationär dator för att kunna ha WIS och EPC samt Spotify. Vi kommer ha en dataskärm på arbetsbänken sen en större modell av TV på väggen så man kan sitta i bilen men ändå se arbetsinstruktionerna klart och tydligt. Vi kommer ha ett par schyssta högtalare anslutna till datorn för musik/radions skull.

    Belysningen är riktigt bra i lokalerna så det behöver vi inte fixa förutom någon portabel arbetslampa för jobb under bilen. Arbetsbänken kommer monteras fast i väggen är tanken sen kommer en skiva monteras framför arbetsbänken på väggen, den kommer agera som verktygstavla/stänkskydd. Jag har även en plan att montera en diskho i arbetsbänken för oljiga jobb/rengöring av delar. Allt skit kommer ledas ned från diskhon via ett rör till en hink.

    Skåp vore ett helt klart bättre alternativ än hyllor, gäller bara att hitta några schyssta skåp som fungerar men inte som tar upp för mycket arbetsyta.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  6. #1166
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Bra tänk.
    Ser att det i te är så stort o då är varje cm värdefull.
    Överskåp höjd 60 eller 80 cm? Typ från ett kök. Då har ni golvytan kvar.

  7. #1167
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Jag och polaren måste snacka ihop oss angående vad vi ska ha i garaget. Vi båda har varit inne på om vi ska sätta in hyllor då verktygslådorna som jag har är stora och tunga. Vi har kikat lite på hyllskenor som hakas fast i skenor på väggen och sedan hakar man på "armarna till hyllplanen. Dessa vore också smidiga att ha och inte särskilt avancerade att montera upp/bort.

    Jag var och snickrade ihop en arbetsbänk med lite spillvirke och en gammal bordsskiva. Den blev inte särskild stor. Måtten på bänken är 70cm bred, 120cm lång och 110cm hög. Det får duga så länge
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  8. #1168
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Igår lades en beställning på ett nytt främre rör hos fixabildelar. 2895kr för ett helt nytt främre rör till V6an är ett bra pris tycker jag med tanke på vad dem annars kostar. Dessutom är 24 månaders garanti

    Idag lades en beställning hos Speedparts på ny avgasspackning mellan det bakre grenröret och katalysatorn samt 2 nya grenrörspackningar. Jag hann även skicka iväg ett mejl till gamla Biva här i Uppsala angående nya pinnbultar samt muttrar då jag var osäker på om Speedparts pinnbultar och muttrar skulle fungera.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  9. #1169
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    I onsdags fick jag ett sms från fixa bildelar att mitt främre rör med katalysator har kommit till dem. Tyvärr så kunde jag inte hämta ut då jag åkte till Rom i onsdags så det ska hämtas imorgon. Idag passade jag på att hämta ut mina nya grenrörspackningar på posten. På söndag nästa helg kommer detta att fixas, även pinnbulten som är av på turbon vilket en kollega med pinnsvets ska hjälpa mig med då dessa är rostfritt material. Jag fick hjälp med detta förra gången också men då hade vi en MIG svets så det nöp inte på pinnbulten...
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  10. #1170
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Det får bli en uppdatering utan bilder! Jag har blivit dålig på att knäppa bilder under arbetets gång tyvärr! Igår när jag åkte in till Stockholm för att hämta nya främre röret så lossnade min tillfälliga lagning 2 gånger! Första gången utanför företaget jag köpt avgasröret ifrån så fick åka in på närmaste OKQ8 göra det själv hall. Den andra gången var när jag åkte ifrån en kille för att hämta nya heltäckningsmatta på förarsidan...

    Så istället för att byta det främre röret i lugn och ro nu på söndag fick jag byta det på uppfarten igår! Mindre roligt att göra när man har grus på uppfarten...suck! Självklart hade jag 2 uttag för lambdasonder men den andra var ju självklart i garagrt i Knivsta så det fick bli igenpluggat med oljepluggen för växellådan! Jag blev riktigt förvånad när den passade.

    Jag fick inte till det mellan det bakre grenröret och katalysatorn när jag höll på, fanns inte mycket utrymme under bilen. Dels tappade jag packningen som ska sitta där och röret hamnade inte riktigt i grenröret så den lät som en traktor! Imorse åkte jag till OKQ8 göra det själv hallen, lossade på de 2 muttrarna mellan det bakre grenrör och katalysatorn. Ena pinnbulten gick av (själva toppen på pinnbulten) när jag lossade på denna. Så jag fick åka till garaget och skruva fast en ny mutter på den pinnbult som hade gått av! Success for less

    När jag ändå var i garaget så skruvade jag upp en vägghylla, ska upp med 3 vägghyllor till är tanken och sen ett par väggskenor för däckställ. Jag har sett att byggmax säljer ett däckförvaringssystem som klickar i väggskenor så detta skall införskaffas ihelgen

    2 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  11. #1171
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Nu blir det en till uppdatering men denna gång med bilder! Den heltäckningsmatta som satt på förarsidan hade någon popnitad fast i golvet. När jag drog in el för de ventilerade aero stolarna slet jag loss där den var popnitad, den var dessutom redan sönder. Så nu ikväll fall lusten in att byta denna del då det var rätt enkelt. Lossa skruvarna till förarstolen och luta den bakåt och lossa instegslisten sedan riva ur den gamla och i med den nya! Det hela tog en kvart, är det bra eller skrämmande?? Haha skämt åsido ^^ Jag låter bilderna tala för sig själva
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    Uky

    Senast redigerat av adam93 den 2018-08-28 klockan 20:19.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  12. #1172
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Det blev en beställning på nya pinnbultar och nya bussningar till krängningshämmaren i bak. Jag kom på nu att jag har glömt köpa hem nya krängningsstag i bak...Jag måste även köpa nya muttrar till pinnbultarna men det gör jag nog hos Biltema Bakvagnen kommer bli riktigt fräsch tror jag!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  13. #1173
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Idag hämtade jag ut 2 paket. Det första paketet från KLracing med nya krängningsstag till bakvagnen. Det andra paketet från Speedparts som innehöll nya pinnbultar till grenrören och nya bussningar till den bakre krängningshämmaren

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  14. #1174
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Igår rev jag ned turbon då en kollega skulle hjälpa mig att svetsa på en mutter på resterna av pinnbulten. Vi höll på i 4 timmar utan någon större framgång. Idag åkte jag till Dione för att få resterna av pinnbulten urborrad. När jag kom dit så hade dem bara svetsat på en mutter på pinnbulten innan dem gav upp fast jag hade bett dem borra och inte svetsa. Då fick jag nog, tog turbon och åkte därifrån. Jag stannade på Biltema och köpte två borrar i 8mm och 10mm. Efter ca en timme hade jag fått upp hålet och resterna av pinnbulten borta. Jag köpte även en bit gängstång och ett par muttrar i storlek M12, så stort blev hålet :O
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  15. #1175
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Allt som strulade strulade idag. Det började med att jag kom på bilnycklarna när jag kom till garaget...suck! Jag sket i att åka och hämta dem utan jag började med att montera tillbaka turbon. Alla pinnbultar kunde inte sitta på topplocket förräns turbon och grenröret var på plats. Efter det så strulade olje- och vattenrören till turbon, fick dem på plats efter nästan 3h med bråk!!! Oljestickans rör lossnade dessutom under monteringen av inloppsröret, detta är konstigt med tanke på att jag har aldrig fått loss det tidigare, som sagt konstigt! Efter det var jag tvungen att lossa det främre röret helt för att kunna montera det på tutbon, i det här stadiet sket jag att borra upp hålet på främre röret, det får jag någon annan dag. Nu är i princip allt på plats förutom oljereturen till turbon så allt som allt helt ok dag
    Senast redigerat av adam93 den 2018-09-04 klockan 17:07.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  16. #1176
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Någon som vet hur oljestickans rör ska egentligen sitta fast? Jag får röret att sitta med hjälp av oringar men enligt EPC så ska det inte sitta några oringar alls på röret...Nu syftar jag på därnere i blocket och inte uppe vid ventilkåpan då den även sitter med en skruv

    Jag svarar på min egen fråga. Jag har suttit och jämfört bilder på mitt oljerör och ett nytt. Det verkar som mitt har gått av längst ner och resterna sitter i blocket. Detta betyder att jag antingen får ta ned oljetråget för att slå ut resterna av det gamla röret eller hitta en annan lösning. Det tråkiga är att jag nog måste ta ned tråget då det verkar vara den enklaste lösningen! Någon annan som har ett förslag?
    Senast redigerat av adam93 den 2018-09-04 klockan 17:07.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  17. #1177
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Någon som vet hur oljestickans rör ska egentligen sitta fast? Jag får röret att sitta med hjälp av oringar men enligt EPC så ska det inte sitta några oringar alls på röret...Nu syftar jag på därnere i blocket och inte uppe vid ventilkåpan då den även sitter med en skruv

    Jag svarar på min egen fråga. Jag har suttit och jämfört bilder på mitt oljerör och ett nytt. Det verkar som mitt har gått av längst ner och resterna sitter i blocket. Detta betyder att jag antingen får ta ned oljetråget för att slå ut resterna av det gamla röret eller hitta en annan lösning. Det tråkiga är att jag nog måste ta ned tråget då det verkar vara den enklaste lösningen! Någon annan som har ett förslag?
    Kommer du inte åt att dra upp resterna uppifrån? Kanske dra i en skruv mellan plasten och blocket?
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  18. #1178
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Nja, den sitter långt ner bakom konsolen för AC kompressorn och grenröret. Det är tillräckligt utrymme för att få ned röret och inget annat i princip. Den sitter riktigt dumt till. Den sitter på framsidan av motorn, vänster om grenröret i ett hörn så att säga

    På bilden jag bifogar kan man se vart röret går ned
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg 0.jpg (40,2 KB, 45 visningar)
    Senast redigerat av adam93 den 2018-09-04 klockan 22:50.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  19. #1179
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Hmm det blir bara bättre och bättre, bilen läcker kylarvätska någonstans vet inte vart. Det kommer på vänster sidan om du står med ansiktet mot bilen så att säga, det rinner från subframen men jag kan inte se något spår. Sedan så har nu ena pinnbulten officielt gått av mellan det bakre grenröret och katalysator så det låter rätt mycket om bilen då den andra pinnbulten också kommer gå av om vrider den något mer. Så det blir att införskaffa ett bakre grenrör samt nya kylarslangar...
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  20. #1180
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Idag var jag förbi Upplands Bildemo och införskaffade mig ett bättre begagnad bakre grenrör. Sedan var det dags för byte av den. Den sista pinnbulten mellan kat och grenrör var jag tvungen att dra av då muttern inte ville komma loss. Sedan så lossnade alla pinnbultar i topplocket jättefint. När jag skulle lossa torxbulten för den undre värmeskölden så ville inte den vara med och skallen blev rund. Tyvärr måste värmeskölden lossas på för att komma åt de två nedre pinnbultarna, det var bara att slå på värmeskölden ovanifrån så lossnade den.

    Resten av arbetet gick smidigt! Grenröret är nu på plats men jag måste åka och hämta en avgaspackning (den runda packningen) innan jag kan göra klart resten. Någon som har tips på hur man kan få på den undre värmeskölden till grenröret förresten?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero/E85
    Av Viktor burström i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 01:43
  2. Saab 900 T16 Aero -91
    Av Tisse87 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 11:36
  3. Saab 9-3 AERO
    Av bennsaj i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 21:36
  4. Saab 9-5 Aero SC -02
    Av 9000rsT i forum Projekt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 11:13
  5. Saab 9000 Aero -93
    Av Jonas 2606 i forum Projekt
    Svar: 494
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •