Sidan 74 av 110 FörstaFörsta ... 2464727374757684 ... SistaSista
Resultat 1 461 till 1 480 av 2193

Ämne: Projekt Saab NG 9-3, 2007, 2.0t

  1. #1461
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Timpa2: Jag har varit ett par gånger på Skrotbolaget och då har endast manuella stolar funnits :/

    Hyvens: Kanon, tack för info!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  2. #1462
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Jag var förbi Dahlgrens Auto idag för att få airbag lampan släckt. Det visar sig att det finns felkoder för låg resistans till båda framstolarna. Han på Dahlgrens sa att det är väldigt vanligt med glapp i kontakten, jag misstänker det också då lampan började lysa efter att jag lossade förarstolen vid felsökningen av bromsljuset.

    Jag har beställd ny plastkåpa till passagerarstolen från Orios webshop. Jag inväntar fortfarande på en ny kylare som jag beställde av KLracing förra veckan. Sedan så la jag en beställning på en Tech 2 från Aliexpress. Det fick bli ett komplett paket denna gång

    2 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  3. #1463
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    En felkodsläsare (och släckare...) är nog den mest nödvändiga prylen som måste finnas i mekargaraget.
    En del #"¤%&! verkstäder tar ju nästan en lusentapp bara för att ta IN bilen och koppla in sin läsare (!)

    När en ny bil skall konstrueras och alla slåss om plats att sätta "sin" styrbox är jumbopriset
    alltid någonstans vid golvet / under stolarna. Där är det den ojämförligt sämsta placeringen.
    Äckelkallt och fuktigt eller full flås med värme för att värma frusna fötter.

    SRS-fel brukar alltid vara nödvändiga att resetta mha en diagnosdator även om felet
    försvunnit. Detta då det är ett säkerhetskritiskt system.

    Låg resistans... Borde det inte vara hög? En tändare har en resistans runt 1-2 Ohm
    och en glappande kontakt borde ge avbrott. SRS-skickar alltid en liten ström genom slingan "NoFire"
    för att kolla att alla tändare hänger med. När det smäller skickas "AllFire" och den energin som behövs är
    ca 1 milliJoule, ungefär energin som utvecklas när man tappar en blyertspenna från en höjd av några cm
    ner på en bordsskiva.

    Systemet har ett litet batteri av kondensatorer som skall klara av att tända kuddarna om batteriet
    skadas vid en krock. De kan hålla laddning i flera minuter och man bör därför vänta med urkopplat
    batteri i kanske en halvtimme eller mer för att inte riskera något om man exvis vill byta ratt
    eller lyfta i/ur en stol med kudde i.

    Vad Du än gör: Mät INTE resistansen i en tändare med en Ohm-meter. har Du otur
    orkar instrumentet tända kudden! (Kanske onödig kommentar men jag har jobbat med AirBags och sett dom smälla...)

    5 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  4. #1464
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Ja en felkodsläsare är guldvärda! Jag köpte en ny ifrån KLracing nen den kunde bara felsöka airbags från 2002.

    Verkar som du har en hel del erfarenhet med airbags. Hur ska man gå tillväga med en felsökning?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  5. #1465
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973

    Lite små fix

    Denna vecka har jag spenderat lite tid på små saker som har varit länge. Jag fick byta båda mina framblinkers mot ett par bättre begagnade då fästena var av. Tyvärr blev det ett par vanliga tråkiga istället för USA blinkersena som satt på bilen tidigare.

    Sedan så monterade jag nya klickfästen för varningstriangeln på bakluckan. Dessa hade jag sönder när jag lagade kabelhärvan i våras.

    En ny plastkåpa samt en ny knapp till ryggstödet monterades på passagerarsidan. Vilket lyft det blev gentemot att ha knappsatsen liggandes lös på golvet. Det som saknas till plastkåpan nu är två skruvar och två täcklock men det får bli en tur till skrothunda den kommande veckan
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  6. #1466
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    ...Skulle jag kollat en SRS-slinga skulle jag först kolla felkoder.
    Därefter (med batteriet urkopplat och väntat en stund) kopplat UR airbag i resp. slinga
    och det är viktigt att *ALLA* tändare är ur, byglat kontakterna (allmänt kallade "Gristrynen")
    och först därefter mätt med en Ohm-meter.

    (Det var/är ett vanligt SRS-fel på Mercedes att ägaren råkat komma åt kontaktstycket
    under stolen när "hen" dammsugit/städat så att den airbag som sitter i ryggstödet på stolen kopplats ur
    av rent slarv. Och eftersom ÅF/Verkstaden tar någonstans runt lusentappen för att släcka den koden
    när väl kontakten kopplats ihop igen blev det en dyr dammsugning. Min gamla CL hade bältessträckare
    OCH kudde i stolen/ryggstödet. Inte bra när jag dammsög. Tur att jag hade tillgång till en felkodssläckare...)

    Om SAAB har kudde i stolarna kommer jag inte ihåg, men det kan vara en orsak.

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  7. #1467
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Idag har jag monterat en Brodit hållare i bilen. Den sitter rätt bra men behöver modifiera AC panelen lite. Sedan fick jag hem min Tech 2 under eftermiddagen så här kommer en bild på felkoderna på airbag systenet
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  8. #1468
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    I så fall undrar jag om inte SRS-kablaget har kommit i kläm någonstans...

    (Litet OT: De första 9-5'orna hade texten "PUSH" på den fiffiga (men sköra) mugghållaren.
    Amerikanerna gjorde som dom blev tillsagda och försökte trycka in den. Gick inge vidare.
    Jag köpte min första OG 9-5 någon gång år 2000 med en trasig mugghållare med den
    förstnämnda texten på. Tydligen hade bilen körts av en amerikan. Tror SAAB
    insåg misstaget ganska snabbt och bytte ut texten mot "LIFT"

    Lyckade faktiskt byta hela mekanismen med en liten bits bakifrån genom att
    ta ut AC-panelen, men jag var svettigt rädd för att tappa bitsen ner i dekoltaget...)

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  9. #1469
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Jo jag tror det är så. Nu har jag lyckats få bort felkoden på förarsidan men inte passagerarsidan. Jag ska ta en kväll och montera bort förarstolen helt så jag kommer åt allt kablage.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  10. #1470
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Eftersom jag inte kunde somna fick det bli ett par timmar i garaget. Jag började med att felsöka varför kupé innetemperatur sensorn inte fungerade. Jag hittade felet snabbt då jag hade glömt att koppla in en kabel när jag uppgraderade ACC enheten. Det finns fortfarande fyra kablar från den gamla ACC panelen som jag inte vet vart dem ska kopplas in. Det är stift 33,32,13 & 12, någon som vet vart dessa ska kopplas in på den nya panelen?

    Sedan har jag två felkoder på en temperaturgivare för stolsvärmen, både vänster och höger stolen i fram. Varsin kabel ifrån stolarna,stift 22 ska kopplas in till ACC panelen, ska luska vidare imorgon på detta är tanken. Jag passade även på att snygga till kablaget passagerarstolen samt bakom radion och ACC enheten
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  11. #1471
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Jag har en till fundering angående värmeslingorna till bakrutan. De översta slingorna fungerar ej, man ser tydligt när det är frost ute. Påverkar dessa radiomottagningen? Dum fråga kanske men jag undrar eftersom jag gar kass mottagning och vill gärna fixa original antennen så jag kan kassera eftermarknadsgrunket
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  12. #1472
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    ...Nu börjar demensen sätta in. Hur var det - är det de översta slingorna som ÄR radioantennen
    eller används hela bakrutan som radioantenn... (Senare bilar i min ägo har separerade slingor
    för radio och bakrutevärme).

    Ett vet jag i alla fall: Har Du något mikroskopiskt avbrott i värmeslingan stör det något överj***gt
    i FM-radion.

    Det finns inget bra hållbart sätt att fixa avbrutna slingor. Tyvärr "bara" att byta bakruta.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  13. #1473
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Jag monterade den "nygamla" original radion från projektbilen, den var inte urgift så lite pillande med Tech 2 så är den nu ingift. Jag kopplade in den gamla antennkabeln och vilken mottagning jag har nu!

    Jag får hjälp av en polare med att löda in en laddkabel till mobilen i USB uttagen jag har i fram. Det är lite pillande att löda dit kablarna till kretskortet men det blir bra i slutändan.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  14. #1474
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    ...Nu börjar demensen sätta in. Hur var det - är det de översta slingorna som ÄR radioantennen
    eller används hela bakrutan som radioantenn... (Senare bilar i min ägo har separerade slingor
    för radio och bakrutevärme).

    Ett vet jag i alla fall: Har Du något mikroskopiskt avbrott i värmeslingan stör det något överj***gt
    i FM-radion.

    Det finns inget bra hållbart sätt att fixa avbrutna slingor. Tyvärr "bara" att byta bakruta.
    Förut fanns det "silverfärg" man kunde pensla på vid avbrotten. Skrapa bort lite runt avbrottet innan man penslade på färgen.
    Sen var det ju ajabaja att skrapa frost på insidan av bakrutan.

  15. #1475
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973

    Lite små fix Del 2

    Idag blev det lite mer små fix gjort på bilen. Jag lossade förarstolen och piffade upp kabelstammen där under. Jag lindade in allting i eltejp så dem är skyddade under stolen.

    Sedan tänkte jag koppla in Tech 2n för att se om airbag lampan kunde släckas, det visade sig att felkoden på förarstolen nu hade återvänd! Suck! Det verkar vara glapp i kontakterna under stolarna. Jag ska beställa kabelskor och nya kontaktstycken till båda stolarna. Glappet verkar ligga där eftersom sist lyckades jag nollställa felkoden på förarsidan och nu när jag tog loss stolen kom den tillbaka
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  16. #1476
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    (Återigen det där med demensen...) Om orginalradion har matningsspänning ut till en antennförstärkare borta
    vid bakrutan via koaxkabelns innerledare och den andra radion inte hade det...
    ...så är det en förklaring till varför det varit dålig mottagning.

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  17. #1477
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Efter ca 1 timmes felsökning kan jag konstatera glapp i kablarna för båda airbag kuddarna i framstolarna. Ledningarna som kommer åtgärdas är dem emellan H80-1 till H29-1/2 samt kablarna mellan H29-1/2 till själva airbagen.

    Jag har lyckats få upp motståndet på förarstolens sida till 1.2 ohm ifrån 0.5 ohm. Det är värdena jag har fått genom Tech 2an, känns billigare att åtgärda dessa ledningar än att lämna in jobbet till en verkstad.

    2 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  18. #1478
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Ingenting känns så trevligt som när man reser sig upp sista gången och borstar av knäna efter att ha legat
    och krupit med verktyg eller instrument och fixat något som skulle kostat $$$$$ att behöva lämna in på verkstad.

    5 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  19. #1479
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Det får bli en mini uppdatering. Jag har tagit och beställd hem lite delar till bilen. Det fick bli nya lampor för stolsvärmen och stoksventilationen, nya clips till klädseln på c-stolpen och ny oljesticka. Jag behöver ha röret till själva oljestickan då min är sönder. Hur monteras röret? Ska den bara tryckas ned?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  20. #1480
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973

    Byte av kylare

    Då kom tummen ur och kylaren byttes. Det var relativt enkelt att plocka den uppifrån. Till min förvåning så var det inte mycket växellådsolja som försvann, knappt en droppe rann ut. Kylarvattnet var rosa/brun färgad så en genomsköljning av kylsystemet gjordes. Det blev en enorm skillnad av värmen i motorrummet före och efter!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero/E85
    Av Viktor burström i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 01:43
  2. Saab 900 T16 Aero -91
    Av Tisse87 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 11:36
  3. Saab 9-3 AERO
    Av bennsaj i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 21:36
  4. Saab 9-5 Aero SC -02
    Av 9000rsT i forum Projekt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 11:13
  5. Saab 9000 Aero -93
    Av Jonas 2606 i forum Projekt
    Svar: 494
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •