Idag kom nya led dioder hem för stolsvärmen & ventilatilns knapparna. Ett riktigt pill jobb men det blir bra i slutändan! Insåg dock att jag behöver köpa 2 stycken dioder till
Idag kom nya led dioder hem för stolsvärmen & ventilatilns knapparna. Ett riktigt pill jobb men det blir bra i slutändan! Insåg dock att jag behöver köpa 2 stycken dioder till
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag har bokat besiktning den 31 januari och tänkte byta allting i handbromsväg inkluive vajern. Är det lika bra att byta den främre delen av vajern på en gång? Jag tänker mig att grejerna har suttit ett tag och rostat ihop
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Om det inte är några jättepengar så är ju erfarenheterna sådana att alltid när jag snålat
och tyckt att "det behövs inte" om något så nog f-n har det behövts. Några gånger
har sakerna blivit liggande kvar i sina påsar men jämfört med att ha kletat ner sig
och rivit ut konsoll och/eller mattor mm och då upptäcka att man borde ha köpt vajern
är valet ganska lätt...
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Då tar jag och beställer den helt enkelt. Det handlar om 125 kr så inga stora summor direkt
Efter 4h och rivit ut halva inredningen så är kablarna mellan H80-1 till H29-1/2 bytt. Kablarna för airbagarns dvs. Det räckte och nu är felkoderna borta, dock fick jag löda på en del av den gamla kabeln på kablarna då stiften jag hade var felaktiga...
Senast redigerat av adam93 den 2020-01-07 klockan 17:17.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Faktiskt hittils aldrig behövt byta främre delen av wiren, den sitter väl såpass skyddat så att de klarar sig bättre.
Till den pengen hade jag nog dock köpt den för säkerhetsskull ändå, om du inte orkar kravla under bilen och kroka ur varjarna från hävarmarna och kontrollera så de löper fritt dvs.
Jag köper hem den och får se om den behövs eller ej bättre att ha den hemma ifall man behöver den ön att man upptäcker det när man ligger under bilen.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Idag åkte jag förbi Feltema och köpte en ny handsbromsvajer. Lättare sagt än gjort så byttes den också. Jag lossade avgasröret vid katten och hämgde av krokarna från gummit. Sedan slet jag loss värmeskölden från katten och bakåt. Tog dock ca 2h att byta vajern, jag såg även att nya returfjädrar behövs så dessa ska köpas och monteras innan besiktningen
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag har en fråga angående bensinvärmare. Fungerar den som en dieselvärmare? Tänker att den även värmer kupén? Jag har funderat på att montera en på bilen, är skönt att kunna komma till en varm bil efter jobbet
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Ja den fungerar på samma sätt.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
//Stefan
900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)
Tanka hem manualen till t ex en Webasto och läs på hur den ska installeras före köp. Välj en värmare som du kan fjärrstyra. Min gamla Webasto hade bara tidur. Jag har upplevt att jag blev kvar längre än tänkt på jobbet och när värmaren hade kört en timme med -20 grader utetemp så hade jag en varm och skön bil som inte startade p g a urdraget batteri. Jag hade varit mer nöjd med en kall bil som startade.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Ja,man ska vara medveten att bränsledrivna värmare sliter på batteriet. Underhållsladda så ofta du kan. Har erfarenhet från det med tre bilar. På vår senaste laddar vi hemma över nätterna. Inga problem med batteriet sedan vi började med det.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
//Stefan
900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)
Det är även huvudvärk att montera bränslevärmsren. Räkna med 10 timmars arbetstid samt problem med att hitta en värmare i bra skicka med alla detaljer som behövs
Tack för info
Planen är att köpa en original så all el och det medföljer. Jag har hittat en komplett värmare med kablage och slangar på bildelsbasen som jag funderar på att köpa. Det vore skönt med fjärrstyrning av värmaren vilket jag misstänker inte går att fixa på original?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag hade en Webasto bensinvärmare i min Aero. Tidursstyrd. Underbart varm och skönt
när man kom ut i slutet av en arbetsdag. Men som med alla sådana skall man köra/prova
den regelbundet även under årets varma dagar. Missade det en gång och vips behövde den
repareras. Fortsatte använda bilen och missade (naturligtvis) att underhållsprova den
en gång till. Då hade styrenheten (ingjuten) i värmaren gått sönder vilket kostade
en slant igen... Bilen kom från begbilshallen med värmaren installerad men det lär inte vara
helt elementärt (eller säkert) att pyssla med bensin/flyktiga lättantändliga ångor på egen
hand.
Jag kan ha fel, men en begagnad värmare från någon skrot bör nog vara v ä l d i g t
billig och *med garanti* för att jag skulle satsa på en sådan.
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Amazingjoey: Såg ut som det på bilden, allting satt kvar på den iaf enligt bilden.
Uky: Jag förstår vad du menar. Jag har suttit och kikat på ett eftermarknadskitt och dem drar iväg i pris såg jag. Vi får se hur jag gör, det skulle vara skönt men för den prislappen duger motorvärmare + kupévärmare bra Jag ska även göra leta efter mer info innan ett beslut fattas
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Bensinvärmare kan rekommenderas. Jag fick tag på en fabriksny original Webasto till vår og9-3 för en blygsam peng och det var inte svårt installera den själv tack vare Saabs installationsmanual som var med. Till och med verktyg att öppna kopplingarna på bränsleledningarna.
Senare köpte jag en Webasto fjärrdosa som gick 600 meter och jag satt i ett 80 Ah batteri eller nåt sånt.
Så får du tag på nån begagnad föreslår jag du också pratar med en Webasto återförsäljare som kan hjälpa dig med det som saknas och med service.
Tur i oturen, jag lämnade in bilen för fyrhjulsinställning. Verkstaden ringer och säger att det är glapp i vänster spindelled och att inre drivknutsdamask höger fram är trasig. Dem vill ha 2500 kr för att byta spindelleden :S
Jag har besiktning imorn så jag får byta dessa själv helt enkelt
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu är spindelleden samt drivaxeln bytt. Jag köpte spindelleden hos Biltema eftersom jag gar besiktning imorn så jag ska ta och beställa hem två nya. Jag har ju 02ans länkarm med special spindelleden så fick borra upp hålen på den jag köpte.
Drivaxeln köpte jag begagnat hos Upplands Bildemo för 395 kr. Den jag tog loss från bilen tänkte jag renovera med en ny yttre drivknut och nya damasker
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Besiktningen gick ju sådär...3 av felen är ju relativt enkla att åtgärda men det fjärde känns ju sådär. Jag har läst lite på nätet och dem flesta verkar säga dålig katalysator. Vad tror ni?
Det blev ombesiktning på dragkroken då den saknar en låscylinder. Nya regler sen i höstas tydligen men känns ju sjukt märkligt med tanke på att låscylindern är bara för att förhindra stöld, inget med säkerheten alls.
Någon som vet om kan köpa låscylinder och nyckel löst till SAABs avtagbara dragkrokar? Är av märket Bosal, vet att Meca renoverar dessa dragkrokar för 995 :-.
Senast redigerat av adam93 den 2020-01-31 klockan 14:49.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi