Blinkers och backljus är glödlampor. Så repsatser (för dioderna till bakljus och bromsljus) kommer inte att hjälpa. Vanligaste felet vid strulande blinkers eller backljus är oxid i/på kontaktytorna till lamphållarna.
Blinkers och backljus är glödlampor. Så repsatser (för dioderna till bakljus och bromsljus) kommer inte att hjälpa. Vanligaste felet vid strulande blinkers eller backljus är oxid i/på kontaktytorna till lamphållarna.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Aha där ser man! Trodde det var dioder hela vägen! Då har man lärt sig något nytt tack för hjälpen!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Idag byttes 3 av 4 backsensorer på bilen. Den 4 sensorn byttes i somras så den fick sitta kvar
Bilen är fortfarande väldigt trögstartad efter att man har kört den så planen är att byta lägesgivaren till vevaxeln härnäst.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
I tisdags var jag till delplocken i västerås och köpte in lite saker. Jag hittade en framskärm som var rostfri, hade behövt en till. Jag fick även tag på ett insynsskydd till baggageutrymmet samt plastgrejer till bakluckan som var hela.
Jag beställde även en hållare till mobilen ifrån Brodit samt en ny vevaxelgivare ifrån Bosch. Idag när jag skulle montera vevaxelgivaren så lyckades jag ha sönder ena slanganslutningen på urluftningsventilen. Förhoppningsvis har jag en liggandes i garaget. Ifall jag inte har det så får jag hoppas att min tillfälliga lagning håller tills jag har fått tag på en ny
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag har fått ett missljud ifrån styrningen. Det är som ett dovt brummande när man vrider på ratten på tomgång eller låga varv samt att man känner mer motstånd än vanligt i ratten. Man kan även känna vibrationer i ratten när detta sker och det är ett ljud jag inte har haft förut. Är det styrservooljan som börjar bli dålig eller är det pumpen som är på väg att haverera?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Troligen trött pump, om du inte har läckage någonstans.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Tack för svar! Nix inga synliga läckage
Bytte styrservopumpen mot en jag hade liggandes. Jag passade även på att byta ut packboxen till utbytes pumpen. Det blev stor skillnad i styrningen efter bytet. Den känns mycket stabilare i ratten och inga vibrationer
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag var förbi garaget idag. Planen var att fixa till framskärmen jag fick tag på hos skroten då den var lite risig på insidan. På insidan slipades all ytrost bort, sen ett par lager rostskydd och grundfärg som skydd. Det var en gammal lagning på hjulhus kanten som jag fick slipa ner och göra om. Tyvärr blev det inte jätte bra så förmodligen kommer jag nog lacka om skärmen Jag ska ändå beställa färg ifrån Bilfärg för dörrhandtagen är i dåligt skick.
Jag bättrade även på hela kanten med ett tunt lager färg vilket blev riktigt bra. På sista bilden kan ni se det dåliga resultatet som blev efter att jag försökte fixa till lagningen. Det kanske går att polera till det men vi får se hur jag gör...
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Idag när jag hjälpte min kompis med hans bubbla som står i mitt garage passade jag på att fortsätta med framskärmen. Det började med våtslipning, sen på med mer färg, sen våtslipning igen och avslutade med ett par lager färg till. Det är en liten skillnad just nu där jag inte har målat pga våtslipningen. Jag hoppas att kunna lägga på klarlack på hela framskärmen om ett par dagar
Efter sista våtslipningen såg jag att jag behövde lägga färg runt hela hjulhuskanten för skillnaden blev för står på sidorna. Resultatet blev mycket bättre men jag glömde tyvärr att ta en bild på detta.
Efter att klarlacken är pålagt hoppas jag att nyansskillnaden försvinner så att den blir marginell
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu har framskärmen fått 3 lager klarlack på sig. Resultatet blev riktigt bra för att vara hemma fix tycker jag. Nu ska den få stå och härda i någon vecka eller två innan montering på bilen
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Framskärmen ser bra ut men hur är finishen på framskärmens omlackerade yta?
Finishen är bra där jag har lackat om.
Jag har ett drygd problem med bilen, när den är kall startar den i stort sett direkt när man vrider om nyckeln. Men har man kört med den ett tag och den har stått nån timme så tar det ca en halv minut innan den hoppar igång. Jag har bytt bränsletrycksregulatorn och vevaxelgivaren men utan någon framgång. Vad skulle kunna vara orsaken? Någon som har ett bra förslag på vart jag ska leta
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Hej. Syrrans år 03 hade liknande symtom. Saab hade en mjukvaruuppdatering som löste det. Nåt med att temperaturen på motorn vid ett visst förhållande lurar styrsystemet att ge för lite bränsle i startögonblicket.
Mvh loca
Okej, tack för tipset jag får ta och kika på det
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Idag blev montering av sommardäcken. Jag köpte fälgarna i höstas och dem var riktigt skitiga! Dock så tvättade jag aldrig dem då så det fick bli en tvätt av dem nu. Jag körde in på OKQ8 snabbtvätt men fick knappt bort skiten mellan ekrarna så får bli att åka till en göra det själv hall med bra avfettning! En annan sak som stod på listan var att byta ventilkåpspackningen och borra ur en trasig bult. Medans polaren tvättade ventilkåpspackningen borrade jag ur bultresterna och satte i helicoil. Det blev riktigt bra! Tyvärr hann jag inte att ta en bild under jobbets gång.
När däckbytet och ventilkåpspackningen var avklarade passade jag på att sätta upp verktygstavlorna jag köpte igår. Det blev bra och jag känner mig nöjd. I sommar ska jag nog bygga mer förvaring under bänken och den svarta hemnes möbeln hamnar på tippen. Det är helt otroligt va med saker man samlar på sig med åren och jag har bara hållit på med bilar sen 2013!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jo så är det ju
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
AL39 är inte anpassad för 9-3 (9440) utan gamla 9-5. ET skiljer sig åt med 8 mm (som du vet). Brukar få gnugga (hårt) samt applicera tjärlösande och fälgmedel, d.v.s. förvänta dig inte att avfettning skall ta bort smutsen på fälgarna.
Det fick bli lite små pyssel med bilen. Dem yttre dörrhandtagen har jag stört mig länge på så idag påbörjade jag arbetet med att piffa upp dem. Jag blev inte super nöjd med resultatet då jag behöver slipa ner dem i kanterna ytterligare. Hur som här kommer lite bilder
Framskärmen som jag fixade till för ett par veckor sen hade liten nyans skillnad som jag störde mig på så nu slipade jag ner den och slängde på grundfärg på hela skärmen. Grundfärgen ska få härda under helgen sen ska den få ett par lager lack och klarlack
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Dom är inte Så krångliga att plocka bort
förarsidan är lite jobbigare än dom andra 3
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08