Sidan 87 av 88 FörstaFörsta ... 377785868788 SistaSista
Resultat 1 721 till 1 740 av 1757

Ämne: Projekt Saab 9-5 3.0t 1999, NG 9-3 2002/2003

  1. #1721
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Det är rätt stort men skulle vilja ha det dubbla. Det är 30kvm så man får plats med det man vill

    1 användare gillar detta inlägg


    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  2. #1722
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Termostaten är ett j*a skit att byta. Den sitter idiotiskt till. Har Du möjlighet - Gör det!

    Har Du inte bytt oljekylaren som sitter "i skrevet" till "version 2" som skall vara rostfri, gör även det!
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  3. #1723
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Mjo jag vet, bytte termostaten när jag köpte bilen. Oljekylaren byttes förra året.
    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  4. #1724
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Idag blev det ett par timmar i garaget. Jag hann byta vattenpump, rengöra subframen lite, byta det bakre styrservoröret, ta bort båda grenrören, fästet för AC konsolen och styrservo pumpen samt oljestickeröret. Jag hade lite tid över att även hinna borra ut, gänga om och installera helicoil.

    När jag kom hem slängde jag i USB uttag i askkoppen i 9-3an.









    Skickat från min ASUS_X00TD via Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  5. #1725
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Jag la precis en order hos klracing. Det fick bli lite nya packningar till 9-5an samt lite service delar till 9-3an. Snart kan jag ta och besikta 9-3an, det som ska göras innan är storservice, nya axiallager samt fjäderbenslager båda sidor fram och en ny map sensor då motorlampan lyser.



    Skickat från min ASUS_X00TD via Tapatalk
    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  6. #1726
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Det blev ett par timmar i garaget idag. Det jag gjorde var att städa bort alla absol från golvet. Efter att städningen var klar tog jag bort det bakre grenröret och borrade ur samt monterade i helicoil. Jag är en pinnbult kort så jag får lägga en beställning hos Speedparts.

    Nu sitter det bakre grenröret fast med 6 pinnbultar och en vanlig M8 bult. Vilket lyft det blev.



    Skickat från min ASUS_X00TD via Tapatalk
    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  7. #1727
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 583
    Medlem#
    3471
    Kul bra jobbat. Känns alltid bra när det blir riktigt gjort.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  8. #1728
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Tackar! Jo, det gör ju det

    Innan arbetsskiftet började idag så blev det en hel del rengöring av diverse bultar,muttrar och brickor. Det blev några saker som fick sig en skvätt färg så det ser lite fräschare ut. Vissa saker syns inte men det känns lite bättre då dem var rostiga men hela. Nu får dem lite skydd iallafall

    2 användare gillar detta inlägg


    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  9. #1729
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Det blev ett par timmar i garaget. På listan stod det att få ihop motorn på 9-5an, iallafall det mesta och sen stor service på 9-3an.

    På motorn fick jag klart det mesta som jag ville förutom katten. 9-3an fick ny fläktrem, nya tändstift, nytt luftfilter, kupéfilter, oljefilter, olja och bränslefilter.





    Skickat från min ASUS_X00TD via Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av adam93 den 2020-10-26 klockan 16:57.
    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  10. #1730
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Jag har en fråga till er, ibland efter att motorn har blivit varm och stått ett tag så uppstår det vibrationer på tomgång. Ibland ingenting alls och ibland märks det av.

    Jag har läst runt lite och vad jag har fått fram är att det beror på kamkedja/balanskedjan. Är dem bökiga att byta?
    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  11. #1731
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Nu är motorn på plats i 9-5an återigen! Det tog lite tid men inte lika många som att få ut den. Jag hade även monterat det mesta så det är inte jätte mycket som ska monteras tillbaks nu





    Skickat från min ASUS_X00TD via Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  12. #1732
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 264
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Jag har en fråga till er, ibland efter att motorn har blivit varm och stått ett tag så uppstår det vibrationer på tomgång. Ibland ingenting alls och ibland märks det av.

    Jag har läst runt lite och vad jag har fått fram är att det beror på kamkedja/balanskedjan. Är dem bökiga att byta?
    Jag bytte kamkedjan tidigare i somras, det var inga problem. Sitter ett lock på gaveln som tas bort, sen är det fritt fram. Jag hade WIS att följa.
    Tog lite bilder osv, finns i min projekttråd.
    Med vänlig hälsning Johan

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  13. #1733
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Är specialverktygen värd att köpa för bytet av kamkedjan?
    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  14. #1734
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 271
    Medlem#
    6973
    Det är ett måste för att kammarna ska hamna rätt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #1735
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Då får jag ta och införskaffa dessa
    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  16. #1736
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 264
    Medlem#
    3183
    Eller så försök låna dem från någon trevlig verkstad i dina trakter. Så gjorde jag.

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  17. #1737
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Jag var förbi garaget idag efter att ha lämnat sambon på jobbet. Nu är det mesta på plats och i princip all el på plats. Det är fortfarande en del kvar att göra.



    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  18. #1738
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Det blev lite fler timmar idag. Jag fick dit fläktremmen, de båda övre motorfästena, fjäderbenen, krängningsstagen etc. Jag gjorde min egen pinnbult till värmeskölden så nu sitter den som den ska.











    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  19. #1739
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Idag har jag beställt lite delar till 9-3an. Nya fjäderbenslager båda sidor fram, nya nyckelämnen samt en ny map sensor. Förhoppningsvis får jag bukt med felkoden P2227 00 som jag har. Jag fick den efter jag hade köpt en begagnat ifrån en skrot och jag har gjort en felsökning Sedan borde den vara redo för en besiktning!

    3 användare gillar detta inlägg


    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  20. #1740
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 262
    Medlem#
    9973
    Idag blev det lite polering av strålkastare, var ändå tvungen att byta lite glödlampor. Första lykten fick jag göra om men det blev en enorm skillnad i verkligheten jämfört på bild


    Innan polering




    Ny vs gammal. Jag blev inte nöjd så jag slipade om lyktan


    Båda är nypolerade och nyslipade. Det blev en enorm skillnad på ljusbild!

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    5 användare gillar detta inlägg


    Lycklig ägare till en SAAB 9-5 med 3.0t motorn, årsmodell 1999. Ägare till en NG 9-3 2003

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

Liknande ämnen

  1. Projekt tråd Saab 9-3 Aero/E85
    Av Viktor burström i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 00:43
  2. Saab 900 t16 Aero -91 Projekt
    Av Tisse87 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 10:36
  3. Projekt : Saab 9-3 AERO | Update 5/11
    Av bennsaj i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 23:07
  4. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 10:13
  5. Projekt Saab 9000 aero -93
    Av Jonas 2606 i forum Projekt
    Svar: 494
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 10:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •