Ja, någon form av presshjälp behövs för enbart handkraft räcker inte.
Ja, någon form av presshjälp behövs för enbart handkraft räcker inte.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Såg även nu att metallhylsorna runt originalbussningarna satt kvar i subframen...gick mycket bättre att få dit powerflex bussningarna nu
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Efter att dem nya powerflex bussningarna hamnade på plats var det dags för styrservorören. Den som går från styrväxeln fram till skarven vid AC kompressorn gick av där banjoskruven monteras på styrväxeln...så den gamla delen får sitta där. Resten av styrservörören kommer monteras iallafall.
När det var klart så var det lite trixandes med att få tillbaks subframen och att få den någorlunda rakt nedanför hålen. Efter ca halvtimme med justeringar och höjningar så sitter den på plats med 5 av 6 bultar. Den sjätte bulten verkar ha försvunnit...Sen hann även momentstaget monteras tillbaks samt krängningsstagen, styrlederna och spindellederna.
Vi får se om allting hinns med imorgon. Det är inte mycket jobb som återstår dock men jag måste förbi Biltema en sväng på morgonen
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Hur ska den stora vattenslangen gå mellan vattenpump och kylare? Hur jag än gör så blir den klämd mellan något rör...
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Tror jag har fått till den stora kylarslangen nu. Jag har fått fast det nya styrservoröret på pumpen, fått dit den sista motorkudden så jag kunde ta bort älghornet för att kunna montera dit det sista. Jag har även monterad en ny bult samt mutter till subframen. Det fick bli en M12 x 1.5 (tror att det var det) x 75mm. Det räcker gott och väl
Efter middagen ska jag göra klart det sista med styrservon sen så ska fläktremmen på plats. Sen så ska kamdreven dras med moment och staget till insiget ska på plats. Sen så ska även ventilkåpan hitta tillbaks och batterihyllan
Senast redigerat av adam93 den 2017-08-27 klockan 17:34. Anledning: Stavfel
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Igår kväll blev jag avbruten av brorsan. Var tvungen att åka dit för att fönserhissen hade lagt av med rutan längst ner. Eller snarare det var brorsans flickväns Saab 9-3 så var där rn stund.
Idag återupptog jag det avbrutna arbetet. Det mesta av tiden har gått till att få kylarna på plats i sina stag eller vad man ska kalla dem.
Nu när jag tänkte skruva ihop den sista delen av styrservon gjorde jag en oväntad upptäckt...Kopplingarna på de 2 rören är samma modell. På den nya satsen så sitter själva rörmuttern på den som går från styrväxeln medans original är det tvärtom....
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det är verkligen aldrig enkelt för dig. Jösses vilket oflyt du har haft med så många småsaker. Hoppas du snart får ihop bilen och kan finåka och njuta av väl utfört arbete!
//Niklas
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Varför ska det vara enkelt när det kan vara svårt? Skänt åsido
En fråga skulle det gå att ta bort en av skarvmuttrarna, kona om röret och sätta rätt skarv?
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det går framåt! Det som är kvar är styrservoröret, katalysatorn samt fylla på alla vätskor. Jag har även kvar att skruva fast kylrören från växellådan till kylaren. Sen ska den nya vänstra strålkastaren mobteras.
Dock så har jag ett problem på halsen. Den fjärde och sista pinnbulten vill inte gänga fast på turbon. Jag har provat att gänga men vill inte ändå inte. Den gängar ett halvt varv innan det släpper...
Det problemet löser jag senare! Vill bara starta bilen nu och njuta av den ett tag framöver
Jag tänkte åka förbi skroten imorgon för att plocka på mig lite delar. Jag saknar 2 skruvar till TKn, behöver en ny nivågivare samt kontaktstycket till den givaren för min spolarvätsketank. Sen behöver jag den lååånga M8 skruven till fästet för styrservoslangen under älghornet samt en ny luftfilterbox. Jag behöver även konsolen för insugsröret uppe vid toppen, den jag har nu är trasig... Jag hoppas även på att få tag på en batterilåda i bra skick
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Kan man använda Biltemas skarvnippel för koppar-/stålbromsrör för att skarva styrservorör? Dem rören är i stål nämligen.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or-2000035536/
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Jo, verktyget tror jag funkar storleksmässigt. Det har ju konor m.m. för olika storlekar så detär bara att mäta verktyget.
Och det beror ju på vilken version man har av verktyget.
Har använt det till grövre bränslerör om än i aluminium.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Jag har deras billiga koningsverktyg som tar lite olika storlekar av rören. Det finns 3 lösningar som jag ser det:
1. Få tag på en M14 storlek för att kunna skruva ihop rören. Detta kräver att man konar röret.
2. Skarva röret med en skarvnippel. Röret kanske är för stort för den nippeln som Biltema har?
3. Byta den främre slingan av styrservorören alt kontakta Speedparts. Köpa original främre styrservorör och byta krävs då att demontera LMM och styrservopumpen.
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
- - - Uppdaterad - - -
Denna skulle lösa mina problem fast med invändig gänga istället. En sida för M12 och en för M14
http://www.jula.se/catalog/verktyg-o...nippel-021604/
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Har dem möjligtvis en sån adapter tro? Såna fall slipper jag kapa eller kona om rören
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag kan ha kommit på en temporär lösning! Jag köper lite slang, trär slangen över ändorna på med 2 slangklämmor på varsin sida av ändarna. Går det bra att använda bränsleslang till detta ändåmål?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det kan du glömma, trycksidan har upp till 140Bars tryck och det där är väl ett tryckrör!?
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Var in i EPCn och du har rätt, det är ett tryckrör
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Läser du i WIS borde du hitta trycket, hade samma fundering för längesedan när ett rör rostat.
/via Tapatalk
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Cirka 120 bars tryck ligger trycket på
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi