Sidan 50 av 50 FörstaFörsta ... 40484950
Resultat 981 till 986 av 986

Ämne: Projekt Saab 9-5 2.3t Aero

  1. #981
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    9973
    Projektet står lite stilla just nu pga att jag har tappat motivationen. Medans jag försöker hitta tillbaks min motivation så små pysslar jag med brorsans bil. Det är en 9-3 Aero från 2001. Jag har skrivit om den förut vet jag. Inte i denna tråd men i min förra. Nog om det!

    Idag gick jag igenom lite saker som måste göras innan besiktningen. Ena bakljuset är glaset sönder och har ett hål i sig. Frambromsarna behöver bytas. Vindrutetorkar länkaget samt byta bromsvätska. Vi fick tag på det mesta.

    Bromsskivorna och bromsbeläägen gick enkelt att byta. Det visade sig att det inte går att köra med bilen nu pga att han kör med 15" plåtfälgar...suck. Vi ska prova med spacers imorn! Innan bromsbytet byttes torkar länkaget då splinsen på ena axeln var obefintliga. Det gick relativt smärt fritt att föra över motorn till det nya länkaget.

    När jag gick igenom bilen så öppnade jag locket till bromsvätskan, bromsvätskan är svart!!!! Inte konstigt att bromsarna känns konstiga plus dåliga bromsskivor + belägg fram... Vi svängde även förbi fd Biva i Uppsala för att köpa ett par glidskor till förarrutan. Dessa var tyvärr beställnibgsvara så vi bad dem byta batteri i fjärrkontrollen då SIDen bad oss at göra det. När vi kom ut ur affären så funkade inte fkärrkontrollen längre så vi gick tillbaks. Mecken fattade inte hur detta hade gått till. Väl hemma igen fixade jag detta med att öppna nyckeln, ut med batteriet och tillbaks igen. Vips så funkade nyckel igen! Det blev inga bilder så ni får nöja er med lite text Jag kan försöka ordna lite bilder imorgon under arbetets gång
    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  2. #982
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    9973
    Hur gör ni när ni byter bromsvätska? Nu när jag bytte bromsvätska på brorsans bil så luftade jag bromsarna via ett bromsok. Jag fick aldrig bort den mörka färgen i bromsvätskebehållaren. Den är fortfarande "svart" men när man kör via luftnippeln så är den ljus och fin. Ska man tömma behållaren helt och sen lufta systemet?

    Jag passade även på att fästa om stötfångaren som var lös på ena sidan. Den vill inte riktigt klicka fast så funderar på ifall den måste bytas helt. Jag tror min bror inte är så sugen på att byta den
    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  3. #983
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10350
    Jag hade luftat via mer än ett bromsok för att vara säker på att bytt all vätska. Är det grisigt precis i kärlet kan man ju försöka suga upp det med typ en större "sjukvårdsspruta".
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  4. #984
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm & Södermanland
    Inlägg
    413
    Medlem#
    7309
    Jag brukar suga ur behållaren först och fylla på med nytt sen lufta

  5. #985
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 222
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Hur gör ni när ni byter bromsvätska? Nu när jag bytte bromsvätska på brorsans bil så luftade jag bromsarna via ett bromsok. Jag fick aldrig bort den mörka färgen i bromsvätskebehållaren. Den är fortfarande "svart" men när man kör via luftnippeln så är den ljus och fin. Ska man tömma behållaren helt och sen lufta systemet?
    Först mäter jag kvaliteten på vätskan. Är den bra byter jag inte.

    Vid byte brukar jag lägga lufttryck på behållaren med en "luftare" som även fyller med ny vätska. Först tömmer jag via ok nr1 till ny vätska kommer fram. Sen tömmer jag via nästa ok till ny vätska kommer ut. Avslutar på samma sätt med de två sista oken.

    I och med att jag inte sparar en öppnad förpackning med bromsvätska kan man vara generös och spola genom resten en avslutande gång via ok nr1.

    Såklart kan man suga ur behållaren först. Det är ju ett snäpp bättre att minimera mängden gammal vätska innan man häller i ny!
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02,9-5 03,9-3 04
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue,Silver, LaserRed

  6. #986
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 222
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Jag hade luftat via mer än ett bromsok för att vara säker på att bytt all vätska.
    Man måste alltid tömma via ALLA ok. Det viktigaste är att ha fräsch vätska i oken! Det är där det blir varmt och det är risk för ångbildning...
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02,9-5 03,9-3 04
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue,Silver, LaserRed

Liknande ämnen

  1. Projekt tråd Saab 9-3 Aero/E85
    Av Viktor burström i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 00:43
  2. Saab 900 t16 Aero -91 Projekt
    Av Tisse87 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 10:36
  3. Projekt : Saab 9-3 AERO | Update 5/11
    Av bennsaj i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 23:07
  4. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 10:13
  5. Projekt Saab 9000 aero -93
    Av Jonas 2606 i forum Projekt
    Svar: 494
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 10:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •