Sidan 37 av 41 FörstaFörsta ... 273536373839 ... SistaSista
Resultat 721 till 740 av 815

Ämne: Projekt Saab 9-5 2.3t Aero

  1. #721
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    12 165
    Medlem#
    4791
    1) Ja de passar även om måtten diffar lite.
    2) Jag tryckte i dem hela, är de hela så är de säkert det av en anledning så jag klöv dem inte.
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3 | Saab 95Aero -04 Hirsch | Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 -01 2.0t

  2. #722
    Steg 1 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    ja
    Ok.
    Såg nånstans här att någon vikt en 1mm al-plåt runt 38mm för att få bättre passning. Men funkar det ändå är det ju bara bra.

    Har läst i en annan tråd hur Herman har gjort. Planerar göra exakt samma sak på en -09:a vector Griffin som skramlar betänkligt.

    Steg ett är att hitta en fin rostfri subframe att utgå från. Gärna med länkarmar och krängningshämmare. För att byta där oxo.

    1 användare gillar detta inlägg


    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02,9-5 03,9-3 04
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue,Silver, LaserRed

  3. #723
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9973
    Då har man lagt en beställning hos Speedparts. Blev en ny strålkastare till vänster sida då stegmotorn har lossnat, plasten där den sitter har spruckit helt så det är ett stort hål där, sen blev det powerflex bussningar till subframen. Framvagnen kommer vara som ny

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  4. #724
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    146
    Medlem#
    10853
    Jag står inför att byta bakre bussningarna i subframen på min 9-5:a, men först ska den besiktas imorgon. Ville bara tipsa er om denna tråd i ämnet om ni inte redan sökt fram den själva. http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1417148

    1 användare gillar detta inlägg


    Just nu: 93 Aero Coupé -00 • 93 Turbo X SC • 93 2.0t Linear SC -06
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06
    Har Tech2

  5. #725
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9973
    Passar styrspindelhusen från 9-5 2002-2010 utan modd på 1998-2001? om jag byter fjädrar och stötdämpare tänkte jag satsa på dem nyare nämligen
    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  6. #726
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9973
    Jag hämtade ut nya skärmen till Tech 2 idag. Jag fick löda dit kablarna från den gamla skärmen till den nya.

    Lättare sagt än gjort, en halvtimme senare så var kablarna fast lödda. Jag skruvade ihop allting, kopplade in strömmen. Fortfarande samma problem, hmmm!

    Det får bli att köpa en ny Tech 2, kostar lika mycket som att byta ut alla komponenter som kan fela!

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  7. #727
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    918
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Passar styrspindelhusen från 9-5 2002-2010 utan modd på 1998-2001? om jag byter fjädrar och stötdämpare tänkte jag satsa på dem nyare nämligen
    Hej
    vill minnas att det är andra spindelleder/kulbultar med.

    larslars
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #728
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9973
    Jag har dem nya spindelleder på mina nya bärarmar som jag köpte. Det som skiljer sig där är hålen för bultarna till spindelleden -> bärarmen

    Sen vet jag att hjullagrena är skruvade vilket är betydligt skönare än pressade.

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  9. #729
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9973
    Blir det en märkbar skillnad att byta styrväxelbussningarna till powerflex?
    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  10. #730
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9973
    Det blev ett par timmars skruvande idag. Spridarbryggan är på plats, grenröret är på plats både på topp och turbo, vattenpumpen är på plats. Jag har hakat av kylarna från subframen, imorgon ska subframen åka ned och de resterande bussningar ska pressas ut. Jordkabeln för termostathuset är på plats, gasvajern på hakat, o-ringen till stora insugsröret till spjällhuset är bytt. Alla kylarslangar förutom en är på plats och åtdragna. Toppen har nu dragits med rätt grader.

    Jag funderar på att beställa ny styrservorörsats från Speedparts. Någon som vet hur passformen är på den satsen?
    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  11. #731
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9973
    Sedan är jag riktigt sugen på denna till bilen eftersom jag har trä inredning

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...400131132.html

    Vad tror folket?
    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  12. #732
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    487
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Sedan är jag riktigt sugen på denna till bilen eftersom jag har trä inredning

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...400131132.html

    Vad tror folket?
    Den ser ju snygg ut på bilden, men jag har aldrig sett en sån i verkligheten. Kan säkert bli bra!
    9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  13. #733
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9973
    Jag har heller aldrig sett någon i verkligheten. Jag googlade nu på bilder, kan nog bli snyggt



    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  14. #734
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9973
    Bussnibgarna i subframen måste vara riktigt dålig ifall man med handkraft kan dra loss dem??

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  15. #735
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9973
    Sådär då var alla bussningar ur subframen. Dem var riktigt dåliga! En av muttrarna inne i hjulhuset där bussningen hade lossnat från subframen snurrade bara. Jag fick slå bort klorna som höll muttern på plast. Sen när dessa var borta slog jag fast en 16mm ringnyckel och på så sätt lossa bulten.

    En av bussningarna fick jag pressa ur resten lyfte jag ur

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  16. #736
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 310
    Medlem#
    3183
    Bra jobbat - att ta dem för hand låter otroligt, slut/glapp deluxe!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  17. #737
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9973
    Ja, bara tur att jag upptäckte nu när jag höll på med motorn och inte när man kör

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  18. #738
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9973
    Subframen förberedes för dem nya bussningarna som kommer monteras nästa helg då jag är ledig. Det gamla styrservoröret demonterades, den stora kylarslangen monterades till vattenpumpen, slangen mellan intercoolern och turbon kom på plats. Även oljetråget och remskivan hittade tillbaks. Oljekylarrören skruvades tillbaks. Inte mycket som har blivit gjort pga andra omständigheter men inte långt kvar.

    Jag måste ta och beställa ny luftfilterburk då alla dem fästena som ska sitta på subframen är paj...

    Jag har även hunnit beställa hem en ny styrservorörsats samt motorolja ifrån Speedparts. Jag räknar med att bilen ska vara klar under min nästa ledighet

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

  19. #739
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    487
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Subframen förberedes för dem nya bussningarna som kommer monteras nästa helg då jag är ledig. Det gamla styrservoröret demonterades, den stora kylarslangen monterades till vattenpumpen, slangen mellan intercoolern och turbon kom på plats. Även oljetråget och remskivan hittade tillbaks. Oljekylarrören skruvades tillbaks. Inte mycket som har blivit gjort pga andra omständigheter men inte långt kvar.

    Jag måste ta och beställa ny luftfilterburk då alla dem fästena som ska sitta på subframen är paj...

    Jag har även hunnit beställa hem en ny styrservorörsats samt motorolja ifrån Speedparts. Jag räknar med att bilen ska vara klar under min nästa ledighet

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Luftfilterburkens fästskruvar brukar släppa i gummit, men skruvarna går att köpa löst. Tror jag köpte mina på Speedparts. https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...r/5171863.html

    //Niklas

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  20. #740
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9973
    Måste man ha en press för att få dit powerflex bussningarna till subframen?

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Saab 9-5 Aero, sedan, 2001 årsmodell
    Tech II med CANdi 1988-2012

Liknande ämnen

  1. Projekt tråd Saab 9-3 Aero/E85
    Av Viktor burström i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 00:43
  2. Saab 900 t16 Aero -91 Projekt
    Av Tisse87 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 10:36
  3. Projekt : Saab 9-3 AERO | Update 5/11
    Av bennsaj i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 23:07
  4. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 10:13
  5. Projekt Saab 9000 aero -93
    Av Jonas 2606 i forum Projekt
    Svar: 494
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 10:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •