Ja men så är det
Ja men så är det
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag satt och tittade på ett klipp på youtube där en kille felsökte en icke fungerande spridare på en saab 9-3. Han hade samma problem med sin tech 2 på datorn som jag har och då ändrade han namnet på 2st bin filer så nu misstänker jag att det är något knas med mina 2 kort! Ska testa att programmera om ett av mina kort med mjukvara ifrån TIS och se om det hjälper.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det är nog VCI modulen om det är en kina klon. Själva Korten brukar aldrig strula
Senast redigerat av Moderator den 2023-01-26 klockan 08:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Jodå, korten kan strula. Har fått programmera om ett en gång.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Jag har fått programmera om korten ett par gånger men denna gång hjälpte det inte. Den får ingen kontakt med candi säger den nu.
Jag ska åka till Delplocken imorn och plocka lite facelift grejer. Just nu har jag halogen lampor på bilen, om ni skulle facelifta skulle behålla halogen strålkastarna eller uppgradera till xenon?
Senast redigerat av adam93 den 2023-02-07 klockan 21:25.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Mycket lättare med befintligt ljus-system. Att bygga om från halogen till xenon är ett helt eget projekt oavsett 03-07 eller 08-. Notera att silver blev snow silver från och med 08-. Dvs helt ny färgkod och annan nyans. Räkna med att behöva lacka om resterna av bilen eller de nya grejerna för att det ska stämma.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Ok, då får jag leta efter halogenstrålkastare
Tack för tipset
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Förmiddagen spenderades på Delplocken i Västerås, gjorde några fynd! Det blev en motorhuv, huvgångjärn, motorhuvsbalken?, främre stötfångare med spolarmunstycke + en gigantisk buckla samt 2 kylarfästen i nästan nytt skick!
Väl hemma i garaget åkte kylarfästena, lite skruv, fästena för kylslingan till styrservon samt fjädrarna som sitter i motorhuvsbalken eller vad den kallas i ultraljudstvätten. När dem väl var klara slipades dem ner tillsammans med gångjärnen och fick sig tjockt lager grundfärg. Bucklan på stötfångaren värmdes upp och masserades ut. Det blev bra mycket bättre men den syns fortfarande. Imorn blir det till att köpa lite plastspackel och påbörja arbetet med stötfångaren.
Jag hittade även ett par oljestickerör i bra skick men dessa vägrade såklart att släppa...skruven till fästet togs bort innan jag försökte dra loss röret!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Idag fortsatte jag med stötfångaren, spackling och slipning stod på schemat. Efter ett par timmars slipning för hand ledsnade och gav upp för idag.
När spacklet hade lagts på så passade jag på att montera nya backspegeln på vänster sida. Efter att den var monterade slängde jag på ett par lager färg på nya kåpan till baksidan av backspegeln. Även huvgångjärnen fick lite färg på sig samt kylarfästena. Nu ska allt som är målat få torka ett dygn innan jag slänger på klarlack.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Idag blir det en liten uppdatering. Jag fortsatte slipande med vanligt sandpapper, gick sen över till våtslippapper 240. Nu börjar de flesta ojämnheter i lacken försvinna men återstår mer slipande tills jag är riktigt nöjd. Jag har även tagit bort grillarna som satt. Dimljus samt dimljussarger ska införskaffas, även nya spolarslangar till strålkastarspolningen. Även dem små kåporna är borttagna.
Sedan har jag lagt på klarlack på delarna som målades igår. Jag har även monterat en ny mugghållare under radion då den gamla var trasig.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Då var det dags för en liten uppdatering. Slipade klart stötfångaren samt kåpan där bogseröglan skruvas in + kåporna till strålkastarspolmunstyckena. Dessa har fått en plastgrund och vanlig grundfärg på sig. Jag blev riktigt nöjd med resultatet och färgen la sig riktigt jämnt.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Bra jobbat
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tackar
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Idag blev det lite pyssel i garaget. Jag fick byta ut båda glödlamporna till nummerskyltsbelysningen men det visade sig vara ett kabelbrott till den vänstra lampan. Det tog lite felsökning innan jag hittade vilken kabel som var trasig. Jag drog en ny kabel till den lampan och nu var det inga problem längre. Jag bytte även ut glödlampan till halvljuset och positionsljuset på höger sida fram.
Jag har haft ett återkommande felmeddelande i sid displayen sen jag bytte baklucka, "stöldskydd ur funktion". Den enda felkoden jag får upp är B283, elektrisk avfrostningskrets bak. Får ingen mer specifik felkod då min tech 2 är fortfarande trasig, har sökt på felkoden i WIS men det verkar bara finnas 2 såna felkoder, B283 02 och B283 05.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
I veckan som kommer ska stötfångaren våtslipas och lackas i rätt kulör. Jag fick en rinning på en sida när jag la på grundfärgen. Jag har beställt hem nya dimljus, dimljussargerna samt 2 sprillans nya halogen strålkastare. Det som är kvar att få tag på är framskärmar samt kontaktstyckena till strålkastarna.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
I snökaoset imorse slutade mina vindrutetorkare att funka. Lossade på ena torkararmen och splinsen på armen var borta, på båda sidorna. Det fick bli en tur till skroten, köpte 2 bättre begagnade armar och nya torkarblad. Nu funkar dem som dem ska igen! Passade även på att byta ut en trasig helljus glödlampa.
Sen blev det en tur till garaget, våtslipade stötfångaren och resultatet blev riktigt bra! Ytan är slät och fin. Efter våtslipningen så åkte jag och en polare till DHL för att hämta ut min nya luftkompressor! Nu ska det lackas med färgspruta Jag packade även upp lite nya delar som ska monteras i samband med faceliften
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det fick bli en service på bilen idag, ny olja, luftfilter,kupéfilter,tändstift och oljefilter. Jag fixade även 2 kablar som hade gått sönder men den vill fortfarande inte visa utetempen så ska dubbelkolla att jag satte kablarna korrekt. Om inte det är kablarna så har givarn kastat in handduken.
Jag fick även chansen att testa mina nya terminalverktyg ifrån Amazon. Dem är i bättre kvalité än den sats Biltema säljer. Jag tog aldrig en bild på det färdiga resultatet men kablarna löddes ihop, lite krympslang och tygtejp runt om.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag har bytt 2 utetempgivare på mina 9-3or. Så de går sönder helt klart.
Bara att åka till självplocken och köpa några. Bra att ha i reserv.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jag har aldrig behövt byta min utetempgivare på nån av mina bilar faktiskt blev till att beställa en ny, original via maptun. Jag passade även på att beställa färg i lösvikt ifrån Bilfärg så förhoppningsvis i helgen eller om 2 veckor ska jag lägga på färg på stötfångaren
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
På en 9-5 jag hade räckte det att ta loss och sätta tillbaka utetempgivaren så fungerade det.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.