Skärande ljud vid broms och sväng låter som nån sten kilat fast sig bakom bromsskivan mot skölden bakom
Skärande ljud vid broms och sväng låter som nån sten kilat fast sig bakom bromsskivan mot skölden bakom
Var min första tanke också men tog bort båda bromssköldarna vid bytet av hjullagrena i förrgår
Senast redigerat av adam93 den 2021-08-05 klockan 13:55.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Kan ni ha missat att återmontera/dra något fäste i framvagnen när växellådan var nere? Är vänster framfjäder intakt?
Alla fästen är ditsatta. Ljudet kom efter att jag bytte stabilisatorstagen och dem yttre styrlederna,har inte haft ljudet alls innan det. Ljudet påminner om däckskrik. Ibland kommer ljudet när man svänger lite och ibland när man svänger mycket, om man kör i ojämnheter eller över brunnslock.
Jag har tänkt på om det kan vara däcken men känns långsökt då dem är 1 år gamla. Jag ska kika på fjädern och prova att skifta till vinterdäcken en snabbis för att utesluta mäjliga felande kandidater.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag hittade anledningen till ljudet och vobbligheten. Orsaken var höger framdäck, på bilden ser det inte jätte dåligt ut men det saknas rätt mycket gummi. På vissa ställen ser man "väggar" där gummit har försvunnit. 1 år gamla däck,visserligen däck från Kina men dem borde hålla längre tycker man. Jag har beställd 2 nya sommardäck, fick bli Nokian Hakka Blue.
Tid för framvagnsinställning ska även bokas in i samband med att dem nya däcken monteras på bilen.
Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
Senast redigerat av adam93 den 2021-08-10 klockan 06:36.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Grattis! Snygg jobb med bilen.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Tack och bock!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Igår eftermiddag fick jag en lysande motorlampa. Bilen blev väldigt trött och slö i växlarna så imorse på väg hem från jobbet så svängde jag förbi garaget. Jag kopplade in Tech 2n och fick upp felkoden på atmosfärtryckgivaren på insuget. Känns bekant? Hade detta problem på min förra NG 9-3a så jag hade ett par givare över. Efter en liten stunds felsökning kunde jag konstatera att det var givaren som var trasigt. Lättare sagt än gjort så bytte jag ut den!
Ingen motorlampa än så länge och den visar rätt värde. Den är bra mycket piggare och mer respons än innan jag bytte givaren faktiskt, alltså innan motorlampan började lysa.
Det är lite små fix på bilen som kommer komma upp i tråden framöver. Bättre begagnat övre bromsljus är på väg ifrån östeuropa. Jag behöver byta ut fönsterhissen på förardörren då den är stendöd. Bakskärmarna ska fixas till samt dörrhandtagen som ser förjävliga rent ut sagt!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det bättre begagnade bromsljuset kom igår ifrån Lettland. Det var i bramycket bättre skick än det som satt på.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Du behöver snygga till regplåten
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Har nya liggandes, måste få tag på snygga skylthållare först
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag har en fundering kring vilka tändstift jag ska ha i min bil. Om jag slår på rehnumret så ska jag ha NGK PFR6D10G men jag bytte ju ut motorn till en B207E och till den motorn ska man ha NGK BKR7ESC-11. Vilka ska jag köra på?
Anledningen till att jag frågar är att när bilen har stått över natten startar den direkt men stänger jag av den och låter den stå några minuter till några timmar tar det nog 15-20 sekunder innan den startar. Kan det vara vevaxelgivaren? Har ingen felkod på den dock.
Senast redigerat av adam93 den 2021-09-17 klockan 18:27.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Är bilen/motorn en biopower ska den ha BKR stift, är den för bensin så är det PFR som gäller. Oavsett så påverkar inte några av dessa tändstift hur bilen startar.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Okej då kan jag utesluta tändstiften då lär det vara vevaxelgivaren som spökar
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Vi hade liknande symtom. Löstes med en mjukvaruuppgadering. Om motorn är misslagomt varm får den för lite soppa i Start ögonblicket. Blev symtom fri efter det.
Får prova med en mjukvaruuppdatering tack för tipset
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag och en polare åkte till Delplocken i Kungsåra idag. Jag behöbde ha lite delar till bilen. Jag hittade en ny fönstergiss motor till förarsidan,ny mugghållare och ny låskista till baggageluckan då plasten har spruckit vilket ser dåligt ut tycker jag.
När vi kom hem till polaren så skulle vi byta ut motorn till fönsterhissen. När vi hade plockat av dörrsidan upptäcker jag det inte är samma alls...vi tog isär den gamla motorn och smörjde och vips så funkar den galant helt plötsligt!
Sedan var det dags för mugghållaren som inte har suttit fast och lämnat en glipa mellan AC panelen och mugghållaren. Mugghållaren satt knappt fast. 2 av 3 clips var helt av och det 3 clipset var inte ens ihakat
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det blev byte av bakre stötdämpare plus övre stötdämparfäste denna kväll. Det behövdes verkligen! Jag fick även inviga min nya mutterdragare ifrån DeWalt som fick loss bultarna utan någon större ansträngning
Planerna framöver är att byta ut hela framvagnen samt fjädrarna bak plus toe-in staget bak
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Verkligen hög tid att byta!!
Gött - och det blir än bättre när du bockat av resten av listan.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!