Jag tog loss grenröret och la värmeskölden strax under startmotorn, sedan tillbaks med grenröret. Voila fick dit allting som det ska! Nu är det bara vinterdäck som saknas och få bilen besiktad
Jag tog loss grenröret och la värmeskölden strax under startmotorn, sedan tillbaks med grenröret. Voila fick dit allting som det ska! Nu är det bara vinterdäck som saknas och få bilen besiktad
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag tänkte ge mig på att byta krängningshämmaren i fram. Dessa bultar verkar ju jämnt gå av. Hur gör ni innan ni ska ge er på dessa bultar? Spraya ner dem i tex WD40 en gång/dag i en veckas tid? Jag vill undvika att ta ner subframen utan helst bara vinkla den så man kan använda spärrskaft.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag skulle hellre använda en riktigt bra rostlösningsolja, exv Wurths olja tycker jag är bra. WD40 är numera bara nödlösning för mig.
Kommer du åt att värma med till exempel gasolbrännare så brukar det också hjälpa bra, men då kanske du eldar upp nåt oönskat?
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Okej, har du lust att länka till deras olja?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Deras utbud verkar ha ändrats sen jag handlade där sist, men den här säger de ska vara bäst: https://www.wurth.se/produkter/kemi/...st-off-grafit/
En sån här enkel brännare har jag också haft mycket nytta av för att lossa rostiga skruvar: https://www.biltema.se/verktyg/svets...are-2000020057
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
1700 jubilee
Varmluftspistol är bra, man slipper öppen låga, fast man ska alltid ha en vattendränkt trasa i närheten, värme o sen kyla funkar bäst
o framför allt tålamod
Har nån testat Dollar Stores nya sortiment med sprayer?
Provade krypoljan, fick lacknaftefeeling, kändes smutsig men fet
Senast redigerat av montecarlsson den 2018-09-14 klockan 11:10.
Tack för tipsen! Har varit lite små sugen på att prova Biltemas enkla brännare ett tag nu. Den tillsammans med oljan du rekommenderar hus Wurth skulle nog göra susen
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
ATF o aceton 50/50 men använd handskar för att det kryper på mer än ett ställe.
Det finns bra köpessprayer också men jag tycker att dom bara är lika bra inte bättre.
Brukar använda en liten flaska med pip så det blir lite lättare att få det på rätt ställe.
https://www.youtube.com/watch?v=YeTNXbDbHcM
Kanada levererar. Jag är inne på PelleJ:s spår. En tryckluftsbehållare för att spraya med och hemmagjord häxblandning ger nog högst "bang for the buck".
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Intressant häxblandning! Jag vet att den amerikanska marknaden har diverse krypoljor för muttrar och bultar som sitter fast men frågan hur bra dessa är och om det är värd att prova några av dessa? Känns att det finns ett större utbud av sånt än på den amerikanska marknaden jämfört med den svenska, rätta mig om jag har fel
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag hade ca 3km kvar hem innan vattenpumpen skar ihop. Jag provade att hälla i vatten men det bara forsar ut på passagerarsidan och precis innan jag stängde av motorn hörde jag ett gnissel...suck vad matt jag blir just nu
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Usch vad trist...
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Det blev att demontera vattenpumpen idag i väntan på att den nya ska anlända. Axeln som remskivan sitter på var rätt lös, propellern som sitter på insidan hade lossnat ifrån axeln. Jag låter bilderna tala för sig själva
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Någon gång borde du bli klar
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Haha
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu är nya vattenpumpen på plats och inget läckage! Jag är förvånad över hur lätt det var att byta den. Tillräckligt med utrymmet att plats med verktygen och inga fastrostade bultar nu skulle en motortvätt behövas efter all kylarvätska som har sprutat ut runt om motorn. Sen fyllde jag enbart på med vatten för att se om det läckte någonstans så behöver byta ut det och i med kylarvätska
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Sedan jag köpte bilen har det kommit in olja via spjällhuset in till röret mellan spjällhuset och intercoolern. Idag la jag en beställning på ny packning för spjällhuset. Hur kan man rengöra detta plaströr? Bara att använda vanlig brakeclean?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Brakeclean eller en petroliumbaserad avfettning borde lösa ditt problem.
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG