1) Ja de passar även om måtten diffar lite.
2) Jag tryckte i dem hela, är de hela så är de säkert det av en anledning så jag klöv dem inte.
1) Ja de passar även om måtten diffar lite.
2) Jag tryckte i dem hela, är de hela så är de säkert det av en anledning så jag klöv dem inte.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Ok.
Såg nånstans här att någon vikt en 1mm al-plåt runt 38mm för att få bättre passning. Men funkar det ändå är det ju bara bra.
Har läst i en annan tråd hur Herman har gjort. Planerar göra exakt samma sak på en 9-5 -09:a vector Griffin som skramlar betänkligt.
Steg ett är att hitta en fin rostfri subframe att utgå från. Gärna med länkarmar och krängningshämmare. För att byta där oxo.
-----------------------
Uppdatering 2017-11-18. Monterat PowerFlex överallt där det går i framändan av bilen. Valde PowerFlex på rekommendationer här och dåliga erfarenheter av andra bussningar i div utländska forum. Funkar bra med PF i det mittre 40mm subframe-hålet.
Passade på att lägga en sanslöst massa tid och arbete på att avrosta och måla subframen.
Senast redigerat av Mr.O den 2017-11-18 klockan 14:51.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
DÃ¥ har man lagt en beställning hos Speedparts. Blev en ny strÃ¥lkastare till vänster sida dÃ¥ stegmotorn har lossnat, plasten där den sitter har spruckit helt sÃ¥ det är ett stort hÃ¥l där, sen blev det powerflex bussningar till subframen. Framvagnen kommer vara som ny í ½í¸„
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag står inför att byta bakre bussningarna i subframen på min 9-5:a, men först ska den besiktas imorgon. Ville bara tipsa er om denna tråd i ämnet om ni inte redan sökt fram den själva. http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1417148
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Passar styrspindelhusen från 9-5 2002-2010 utan modd på 1998-2001? om jag byter fjädrar och stötdämpare tänkte jag satsa på dem nyare nämligen
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag hämtade ut nya skärmen till Tech 2 idag. Jag fick löda dit kablarna från den gamla skärmen till den nya.
Lättare sagt än gjort, en halvtimme senare så var kablarna fast lödda. Jag skruvade ihop allting, kopplade in strömmen. Fortfarande samma problem, hmmm!
Det får bli att köpa en ny Tech 2, kostar lika mycket som att byta ut alla komponenter som kan fela!
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag har dem nya spindelleder på mina nya bärarmar som jag köpte. Det som skiljer sig där är hålen för bultarna till spindelleden -> bärarmen
Sen vet jag att hjullagrena är skruvade vilket är betydligt skönare än pressade.
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Blir det en märkbar skillnad att byta styrväxelbussningarna till powerflex?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det blev ett par timmars skruvande idag. Spridarbryggan är på plats, grenröret är på plats både på topp och turbo, vattenpumpen är på plats. Jag har hakat av kylarna från subframen, imorgon ska subframen åka ned och de resterande bussningar ska pressas ut. Jordkabeln för termostathuset är på plats, gasvajern på hakat, o-ringen till stora insugsröret till spjällhuset är bytt. Alla kylarslangar förutom en är på plats och åtdragna. Toppen har nu dragits med rätt grader.
Jag funderar på att beställa ny styrservorörsats från Speedparts. Någon som vet hur passformen är på den satsen?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Sedan är jag riktigt sugen på denna till bilen eftersom jag har trä inredning
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...400131132.html
Vad tror folket?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Jag har heller aldrig sett någon i verkligheten. Jag googlade nu på bilder, kan nog bli snyggt
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Bussnibgarna i subframen måste vara riktigt dålig ifall man med handkraft kan dra loss dem??
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Sådär då var alla bussningar ur subframen. Dem var riktigt dåliga! En av muttrarna inne i hjulhuset där bussningen hade lossnat från subframen snurrade bara. Jag fick slå bort klorna som höll muttern på plast. Sen när dessa var borta slog jag fast en 16mm ringnyckel och på så sätt lossa bulten.
En av bussningarna fick jag pressa ur resten lyfte jag ur
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Bra jobbat - att ta dem för hand låter otroligt, slut/glapp deluxe!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ja, bara tur att jag upptäckte nu när jag höll på med motorn och inte när man kör
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Subframen förberedes för dem nya bussningarna som kommer monteras nästa helg då jag är ledig. Det gamla styrservoröret demonterades, den stora kylarslangen monterades till vattenpumpen, slangen mellan intercoolern och turbon kom på plats. Även oljetråget och remskivan hittade tillbaks. Oljekylarrören skruvades tillbaks. Inte mycket som har blivit gjort pga andra omständigheter men inte långt kvar.
Jag måste ta och beställa ny luftfilterburk då alla dem fästena som ska sitta på subframen är paj...
Jag har även hunnit beställa hem en ny styrservorörsats samt motorolja ifrån Speedparts. Jag räknar med att bilen ska vara klar under min nästa ledighet
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Luftfilterburkens fästskruvar brukar släppa i gummit, men skruvarna går att köpa löst. Tror jag köpte mina på Speedparts. https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...r/5171863.html
//Niklas
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Måste man ha en press för att få dit powerflex bussningarna till subframen?
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi