styvt 50 pannor tomt... har jag för mig.
Det är tyngre än en manuell låda och den väger ca 45
styvt 50 pannor tomt... har jag för mig.
Det är tyngre än en manuell låda och den väger ca 45
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jaha inte mer? Där ser man
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det blev ett par timmar både idag och igår. Igår började jag att göra rent subframen ifrån all skit och olja. Efter en ordentlig borstning med stålborsten så slängde jag på lite rostskydd och grundfärg för att kunna se bättre vart det var bubbligt och där färgen hade släppt.
Idag påbörjades det ordentligt tråkiga jobb att slipa bort all flagning och luftbubblor i gamla färgen. Detta gjorde jag med en dremel. Höll på i ca 4h. Halva subframen blev klar med slipningen. Är riktigt mycket ytrost men tror det kan bli bra. Imorgon kommer det bli ett par timmar och förhoppningsvis så kommer jag bli klar med ena sidan. Ibland saknar jag utrymmet för att kunna göra sånt här, kunna blästra och lacka utan att behöva trängas med resten av bilen. Måste även borra ur de gamla bultarna till krängningshämmaren som alla 4 har gått av.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Här händer det inte mycket alls. Har haft fullt upp på jobbet men nu i veckan ska jag lämna in blocket och topplocket hos Uppsala Motorslip. Jag tänker låta dem byta vevstakslagrena,kolvringar,bussningen till balansaxeln samt plana topplocket.
Men jag har en fundering. Är sugen på att montera en bensinvärmare, ska man köra på en SAAB original värmare eller en nyare värmare? Fördelen med en nyare värmare är att man skulle kunna använda en app för att starta den vilket är en fördel än att ställa in en tid via SIDen? Vilken eftermarknads värmare skulle ni såna fall rekommendera?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Då var blocket och toppen inlämnad hos Uppsala Motorslip. Tyvärr hade ingen tid förräns slutet av nästa vecka, då skulle han riva ned och titta hur allting såg ut. Sedan skulle han höra av sig om prisuppgift, delar som måste bytas samt om cylindrarna behövdes honas. Jag sa till honom att jag ville få kolvringarna, vevstakslagrena bytte. Balansaxeln, lagerhuset till balansaxeln samt att få bussningen inpressad i blocket. Tror dock inte han var så exalterad över dem sakerna, speciellt inte bussningen som han inte har gjort på flera år sa han
Under tiden så har jag en del rost att ta hand om samt lackering av delar
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
I brist på annat att göra så blev det ett par timmar i garaget. Det mesta har gått åt att slipa bort all rost från rambenet på vänster sida fram Blev riktigt rent och fint. Har haft på rostätare nu innan jag gick in ifall inte all rost är borta.
Sedan har jag spenderat ett par timmar åt att lossa spindellederna ifrån subframen. Det har ju gått bra,not...3 av 4 bultar har gått av trots WD40 och värme...vette sjutton hur jag ska lösa detta förutom att kapa bort plåtbitarna som krängningshämmaren skruvas fast i sedan kapa bort de fast svetsade muttrarna som bultarna sitter i. Sedan svetsa fast plåten och köra på lösa muttrar? Är väl nästan bättre än att svetsa fast nya muttrar? Är det vanligt att bultarna till spindellederna går av?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag knäppte ett par bilder som blev kassa pga för dålig belysning i garaget. Men när jag kom ut till garaget ett par timmar efter att rostätaren hade fått göra sitt så såg det riktigt bra ut. All rost var borta och det var plåtrent. Så jag tog lite brakeclean, torkade bort de resterande rostätaren med en torr trasa. Satte på byggfläkten och lät det torka. Efter att det hade fått torka sig torrt så blev det dags för rostskydd. Jag kör med Hagmans rostskyddsfärg, är riktigt bra måste jag säga. Jag slängde på rostätare på krängninghämmaren också.
Efter att rostskyddet åkt på så började jag försöka dra loss batteriskorna från plus och minus kablarna, tänkte köra med snabbkopplingsskor. Men det var ju lättare sagt än gjort, dem sitter där dem sitter. Slutade med att jag fick klippa av kablarna från skorna. Frågan är om man ändå inte ska byta ut dem kablarna, jag personligen tycker att originalkablarna är rätt korta och jag skulle vilja dra dem lite snyggare än vad de gjorde från fabriken. Någon som vet kabelarean på original kablarna som sitter där?
Sen så har jag börjat leta efter nytt avgassystem. Jag har kikat på Maptun, jag har hittad en 2.5" halvsats twinpipe för 5295 kr. Länk: https://www.maptunparts.se/avgassyst...2000-2003.html .Passar original mellanröret eller måste man köra på hemmabygge? Vad krävs det för modifieringar för att kunna montera twinpipe systemet? Vet att man måste skära i den bakre stötfångaren.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Om du tänker använda snabbkopplingar, se då till att du köper riktigt bra kvalitet & inget som glappar efter några skakiga mil på de svenska vägarna. För med glappig kontakt så kan du ställa till det rejält för generator & elsystem. Skruvade polskor är det bästa.
Kolla in Skyllermarks/Sutars produkter. Det är fina grejor. http://www.sutars.com/
Deras grejor finns ofta i båttilbehörsbutiker.
Detta är ett Simons avgassystem. Det passar riktigt bra. (Jag har ett motsvarande sedan ca 8år på min 9-5, bolt on & mycket fin passform. Behöver enbart skära upp i stötfångaren på höger sida & montera fästet för höger ljuddämparupphängning, samt en upphängningsförlängning på vänster sida.) Original mellanrör med flex passar. Men jag köpte till ett Ferrita mellanrör i rostfritt så har man rostfritt hela vägen.
Tack för tipset. Ska gå in där och titta vad dem har Ska se ifall dem snabbkopplingarna jag har håller, hade ett par liggandes. Kommer inte riktigt ihåg vart jag köpte dem ifrån.
Är det systemet rostfritt? Har inte sett någon info på Maptuns hemsida nämligen men det vore ju trevligt. Hur monteras ljuddämparupphängningen?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Simons avgassystemet är rostfritt. Inte av Ferrita stålkvalitet, men gott nock. Ger ett gott dovt muller, som inte är störande. Det får lite fläckar på sig med tiden, men rostar inte. Tänk på att köpa till rostfria avgasklämmor, då de som medföljer är vanliga av stål som rostar bort på några år. Den, när jag köpte det, medföljande gummiupphängningen var hård & oflexibel. Så köp även till en SAAB original gummiupphängning.
Högersida:
Man borrar ett horisontellt hål i en balk, sticker in en special mutter genom ett annat större hål i balken & skruvar fast fästet (den svarta "kroken" du ser på bilden framför Y-kröken). Inga större problem. Rostskydda det borrade hålet & kroken med något sprayrostskydd typ "Dinitrol ML". Det är dock bra att ha en vinkelborrmaskin, eller en som är kort. Men det går nog lika bra att borra lite vinklat snett uppåt.
Vänstersida:
Montera förlängningen på befintlig ljuddämparupphängning i karossen (det silvriga "röret" du ser på bilden framför Y-kröken)
http://www.simons.se/produkter/sport...ab/9-5/9-5/286
Vart hittar man rostfria klamrar? Jodå, nya gummiupphängningskuddar kommer införskaffas, självklart SAAB original, har haft dålig erfarenhet av icke SAAB original. Man tackar och bockar för tillvägagångssättet för upphängningen på högersidan! (Y)
Måste säga att det är hur tråkigt som helst att städa garage. Garaget som jag har är litet som ni säkert vet vid det här laget. Det har varit ett okontrollerad kaos fullt med delar överallt samt verktyg som ligger vart som helst. Trodde man skulle ha ordning på verktygen nu när man köpte en verktygsvagn, jo men eller hur. Men det är en perfekt syssla för att fördriva tid. Det blev nästan 3h lång städning, sortera delar som ska slängas och sortera de resterande delarna. Men det blev bra till slut. Har i stort sett hittat alla verktyg, trots det totala kaoset, förutom ett par 1/4" långhylsor. Tur att man har reserv hylsor liggandes. Jag har fyllt 3 ICA och Biltema plastpåsar med diverse prylar såsom trasiga bultar, gamla pinnbultar, plastförpackningar, maskeringstejp, maskeringspapper etc. Fyllde en rätt stor kartong med många delar som ska slängas. Det blev även en del Brakeclean sprayburkar, tror jag har förbrukat runt 6-7 burkar. Det är helt sjukt!
Förresten rosten vid rambenet börjar bli klart faktiskt. Grundfärgen har hittat dit, blev riktigt bra med slipningen och rostätaren. Körde även rostätare på blockvärmaren. Den fick sig ett par lager färg. Tror att detta kan bli riktigt bra
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Köpte ett nytt, underbart verktyg som jag aldrig sett förut. En Kabelskaltång, en tång som håller fast kabeln samtidigt som du skalar av en bit från kabelns isolering helt perfekt. Det bästa är att du kan ha flera kablar samtidigt och skala. Helt otroligt!!! Här ska det skalas kabel! Att man inte har upptäckt den tången tidigare är ju helt sjukt. Här är länken till verktyget: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...5/?artId=71611
Det som saknas nu i verktygs väg är ett urstiftningsverktyg. Jag har tittat runt på Ebay men de verktygen känns så klena. Biltema har ju mer som "tänger" som är mer robusta och de ligger i en låda vilket jag föredrar. Man kanske skulle köpa deras terminal verktyg? Någon som har provat dem verktygen på SAAB?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Haha, bättre sent än aldrig..
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Kabelurstiftning..
en spik, ett gem, nått spetsigt helt enkelt funkar utmärkt.
jag har testat massa verktyg men har man inte ett som är exakt perfekt för just det kontaktstycket du ska använda så brukar en snygg hemmagjord lösning funka bättre.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Inga av mina hemmasnickrade verktyg har funkat särskild bra, kanske jag som är dålig på att göra egna lösningar :P
Blev lite garagetid idag Jag slängde på 268 (färgen på min bil) på rambenet som jag har slipat bort ytrost de senaste gångerna. Fick ett gott resultat som jag kan vara nöjd med, nu ska färgen torka sen så ska klarlacken på.
Sedan har jag passat på att plocka bort höger fram bromsok. Jag hatar när dem ser rostiga/smutsiga ut så den fick sig en omgång med stålborsten för att få bort all ytrost sen en tvätt i brakeclean. Fick sig 3 lager motorfärg, hoppas det håller lika bra som på farsan merca. Jag målade hans bromsok på mercan med Stratos bromsok kitt som jag köpte på Mekonomen för 2 år sen tror jag det var. Riktigt bra färg måste jag säga och den håller fortfarande.
Tänkte ta och byta glidpinnarna, gummi grejerna till glidpinnarna och nippeln. Funderar även på att byta ut kolvarna och gummidamasken.
Innan jag gick in så slängde jag på rostätare på hjulbultarna och subframen. Det tog ett par minuter bara för att rostätaren skulle börja verka på subframen (där jag har slipat), kommer nog bli bra Hur mycket tror ni en lackeringsfirma tar för att lacka subframen?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Subframe är väl inget som direkt syns & behöver tipp topp fininsh? Så det borde du väl kunna måla själv & lägga slantarna på annat.
Grejen är att den är så stor så jag skulle bara kunna lacka en sida i taget. Därför tror jag att det är lättare för en lackerare att kunna lacka den men som du själv säger, den syns inte så behöver inte vara super finish
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jo, men penselmåla en sida i taget går väl ganska kvickt? Fyller ut håligheter bra & ger tjockt skyddande lager. Först ett lager grundfärg & sedan toppfärg på det. Eller kanske slät svart hammarlack?
Där sa du nåt! Hade tänkt köra på sprayburk men bättre att pensla när den är så stor! Tack för tipset
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi